Határtalan cukiság

Hogyan nő ki egy vállalkozás horgolt állatfigurákból, hogyan válik egy mese a brandépítés eszközévé és miért utazik Zebulon a zebra a szivárványon az osztrák boltokba? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ Magyarország legcukibb figuráit gyártó vállalkozása, a két éve működő Freshka Design alapítóival, Donner Andreával és Mike Tündével.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Donner Andi és Mike Tünde, a Freshka alapítói - Kép: PP, Fotó: Kádár Lajos

A Teréz körúti bérház földszintjéről nyíló kis irodahelyiséget gyermekrajzok és dobozokból kikandikáló horgolt állatfigurák díszítik. Közülük is büszkén mutatja Donner Andrea és Mike Tünde Zebulont a zebrát, amellyel két évvel ezelőtt útjára indult a Freshka Design, ez a nem mindennapi játékgyártó vállalkozás.

„Történetünk 2010-ben kezdődött, amikor elkezdtem gyerekszoba falak egyedi festésével foglalkozni. A falakon akkor megfestett figurák között találhatjuk a mai Freshka Design figurák őseit. Ahogy telt múlt az idő megszületett a gondolat, hogy a Freshka több mint rajz, vagy festmény, ez egy külön világ! A figurák, melyek egytől egyig mind saját tervezésűek valahogy lekívánkoztak a falakról. Már csak a technológia volt kérdéses” – mesélte Donner Andrea a Piac&Profitnak.

„Hamar kiderült, hogy az ideális technológia a horgolás, így került Tünde a csapatba. Iskolatársak voltunk még gimnáziumi éveink alatt és Tündének volt egy blogja, amin horgolásait mutatta be. A Facbook segítségével találtunk újra egymásra. 2012 augusztusában került sor az első találkozásra. És elkezdtük tervezni az első figurát: Zebulont. De ekkor még senki sem mert hosszútávra gondolni. Valójában eszünkbe sem jutott, az egészet az alkotás öröméért kezdtük el” – mondta.

Ekkor a falfestések miatt már volt egy ezer fős rajongótáboruk a Facebook-on, így Zebulont egy jótékonysági árverésen meghirdették a Pozsonyi pikniken. „Akkor még azon gondolkodtunk, hogyha havonta nyolcat rendelnek, akkor érdemes lesz ezzel foglalkozni. De az első árverés sikere minden elképzelésünket felülmúlta: két nap alatt húszat rendeltek Zebulonból, látható volt tehát, hogy van igény ezekre a magas minőségű cuki figurákra a piacon.”

A tradicionális játékok reneszánszát hozza az idei karácsony?
A hazai játékpiac változóban van: a játékokra költött összegek csökkentek, a vásárlási időszak lerövidült. A tradicionális játékok szerepe viszont újra felértékelődik, az idényjellegű játékokkal szemben.
„Terveztünk még néhány figurát elkezdtünk alapanyagot keresni, horgolókat keresni és az első karácsonykor eladtunk háromszáz figurát. Ekkor kerestünk befektetőket, akikkel közösen megalapítottuk a céget 2013 első felében, közben folyamatosan fejlesztettük a kollekciót. Én készítem a prototípust, és felügyelem a gyártást, de a gyártást már horgolók végzik” – emlékezett vissza az indulásra Mike Tünde. „Nagyon biztató volt az első negyedév sokkal erősebb volt a forgalom, mint amit mi terveztünk. Kiderült számunkra az is, hogy a célcsoportunk nem csak gyerekekből áll, hanem fiatalokból is. Például Valentin-napkor tömegével jöttek a rendelések” – mondta Tünde.

A 2014-es év nagy előrelépése volt az alapítóknak, hogy a Postabiztosító is megrendelt tőlük ötezer figurát. „Nem is hittük, hogy ennyit le tudunk gyártani. Hirdetésekben kerestünk horgolókat, akik gyártják nekünk a figurákat” – mondta Donner Andrea. Persze a megfelelő munkaerő kiválasztása nem ment egyszerűen, hiszen a figurák előállításához kívánt technika más, mint amin a többségükben nagymama korú horgolók egész életükben megszoktak. „Sokan lemorzsolódtak emiatt, de ma már így is hatvan embernek nyújtunk kiegészítő keresetet” – hangsúlyozta Mike Tünde.

Ugyan a Freshka az online világ szülötte, az alapítók szándéka, hogy kilépjenek a virtuális térből. „Az a tapasztalatunk, hogy akkor köteleződnek el a Freshka termékek mellett az emberek ha megnézhetik, és megfoghatják, ezért fontos, hogy ne csak online értékesítsünk. Ráadásul a Facebook organikus eléréseinek csökkentésével teljesen átrendezte az eredeti elképzeléseinket. Mikor még elindultunk, akkor még 15-20 százalékos volt az elérési arány, mára 2-6 százalékra csökkent. Ez azt jelenti, hogy ha el akarjuk érni a saját rajongóinkat, akkor ezért fizetnünk kell” emelte ki Donner Andrea. „Ezért nyitottunk a viszonteladók felé. Mivel nem tudunk ott lenni mindenhol, ezért ki kell építeni egy viszonteladói hálózatot, pedig erre eredetileg nem akartunk hangsúlyt fektetni. Most már van is viszonteladónk Ausztriában, és keressük a további partnereket a terjeszkedéshez” – mondta Mike Tünde.

A Freshka alapítói a jövőben a partnerek keresése mellett a brand további építésére koncentrálnak. „Mivel minden figura egy karakter, adta magát az ötlet, hogy készüljön egy Freshka mese. El is kezdtünk ezzel foglalkozni, idén májusban született meg az első mesénk, amelyik Zebulon történetét meséli el. A napi működés és kihívások miatt viszont csak most volt idő a második mesét elkészíteni, így a második részt csak decemberben jelent meg. Hosszú távon a tervünk, hogy a történetük folytatódjon, így  2016-ban már főként erre koncentrálunk.”

VAN OLYAN SZEGMENS, AMI A VÁLSÁGBAN IS MEGY
Az általános gazdasági regresszió látszólag homogén masszájában igen kevés szó esik azokról a piaci szereplőkről, akik a válság ellenére is prosperálnak, sőt – jelentős növekedést tudhatnak maguk mögött. Az egyik ilyen a hazai játékpiaci szereplők sikersztorija – érdemes közelebbről is megszemlélni a miérteket.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo