Határtalan cukiság

Hogyan nő ki egy vállalkozás horgolt állatfigurákból, hogyan válik egy mese a brandépítés eszközévé és miért utazik Zebulon a zebra a szivárványon az osztrák boltokba? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ Magyarország legcukibb figuráit gyártó vállalkozása, a két éve működő Freshka Design alapítóival, Donner Andreával és Mike Tündével.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Donner Andi és Mike Tünde, a Freshka alapítói - Kép: PP, Fotó: Kádár Lajos

A Teréz körúti bérház földszintjéről nyíló kis irodahelyiséget gyermekrajzok és dobozokból kikandikáló horgolt állatfigurák díszítik. Közülük is büszkén mutatja Donner Andrea és Mike Tünde Zebulont a zebrát, amellyel két évvel ezelőtt útjára indult a Freshka Design, ez a nem mindennapi játékgyártó vállalkozás.

„Történetünk 2010-ben kezdődött, amikor elkezdtem gyerekszoba falak egyedi festésével foglalkozni. A falakon akkor megfestett figurák között találhatjuk a mai Freshka Design figurák őseit. Ahogy telt múlt az idő megszületett a gondolat, hogy a Freshka több mint rajz, vagy festmény, ez egy külön világ! A figurák, melyek egytől egyig mind saját tervezésűek valahogy lekívánkoztak a falakról. Már csak a technológia volt kérdéses” – mesélte Donner Andrea a Piac&Profitnak.

„Hamar kiderült, hogy az ideális technológia a horgolás, így került Tünde a csapatba. Iskolatársak voltunk még gimnáziumi éveink alatt és Tündének volt egy blogja, amin horgolásait mutatta be. A Facbook segítségével találtunk újra egymásra. 2012 augusztusában került sor az első találkozásra. És elkezdtük tervezni az első figurát: Zebulont. De ekkor még senki sem mert hosszútávra gondolni. Valójában eszünkbe sem jutott, az egészet az alkotás öröméért kezdtük el” – mondta.

Ekkor a falfestések miatt már volt egy ezer fős rajongótáboruk a Facebook-on, így Zebulont egy jótékonysági árverésen meghirdették a Pozsonyi pikniken. „Akkor még azon gondolkodtunk, hogyha havonta nyolcat rendelnek, akkor érdemes lesz ezzel foglalkozni. De az első árverés sikere minden elképzelésünket felülmúlta: két nap alatt húszat rendeltek Zebulonból, látható volt tehát, hogy van igény ezekre a magas minőségű cuki figurákra a piacon.”

A tradicionális játékok reneszánszát hozza az idei karácsony?
A hazai játékpiac változóban van: a játékokra költött összegek csökkentek, a vásárlási időszak lerövidült. A tradicionális játékok szerepe viszont újra felértékelődik, az idényjellegű játékokkal szemben.
„Terveztünk még néhány figurát elkezdtünk alapanyagot keresni, horgolókat keresni és az első karácsonykor eladtunk háromszáz figurát. Ekkor kerestünk befektetőket, akikkel közösen megalapítottuk a céget 2013 első felében, közben folyamatosan fejlesztettük a kollekciót. Én készítem a prototípust, és felügyelem a gyártást, de a gyártást már horgolók végzik” – emlékezett vissza az indulásra Mike Tünde. „Nagyon biztató volt az első negyedév sokkal erősebb volt a forgalom, mint amit mi terveztünk. Kiderült számunkra az is, hogy a célcsoportunk nem csak gyerekekből áll, hanem fiatalokból is. Például Valentin-napkor tömegével jöttek a rendelések” – mondta Tünde.

A 2014-es év nagy előrelépése volt az alapítóknak, hogy a Postabiztosító is megrendelt tőlük ötezer figurát. „Nem is hittük, hogy ennyit le tudunk gyártani. Hirdetésekben kerestünk horgolókat, akik gyártják nekünk a figurákat” – mondta Donner Andrea. Persze a megfelelő munkaerő kiválasztása nem ment egyszerűen, hiszen a figurák előállításához kívánt technika más, mint amin a többségükben nagymama korú horgolók egész életükben megszoktak. „Sokan lemorzsolódtak emiatt, de ma már így is hatvan embernek nyújtunk kiegészítő keresetet” – hangsúlyozta Mike Tünde.

Ugyan a Freshka az online világ szülötte, az alapítók szándéka, hogy kilépjenek a virtuális térből. „Az a tapasztalatunk, hogy akkor köteleződnek el a Freshka termékek mellett az emberek ha megnézhetik, és megfoghatják, ezért fontos, hogy ne csak online értékesítsünk. Ráadásul a Facebook organikus eléréseinek csökkentésével teljesen átrendezte az eredeti elképzeléseinket. Mikor még elindultunk, akkor még 15-20 százalékos volt az elérési arány, mára 2-6 százalékra csökkent. Ez azt jelenti, hogy ha el akarjuk érni a saját rajongóinkat, akkor ezért fizetnünk kell” emelte ki Donner Andrea. „Ezért nyitottunk a viszonteladók felé. Mivel nem tudunk ott lenni mindenhol, ezért ki kell építeni egy viszonteladói hálózatot, pedig erre eredetileg nem akartunk hangsúlyt fektetni. Most már van is viszonteladónk Ausztriában, és keressük a további partnereket a terjeszkedéshez” – mondta Mike Tünde.

A Freshka alapítói a jövőben a partnerek keresése mellett a brand további építésére koncentrálnak. „Mivel minden figura egy karakter, adta magát az ötlet, hogy készüljön egy Freshka mese. El is kezdtünk ezzel foglalkozni, idén májusban született meg az első mesénk, amelyik Zebulon történetét meséli el. A napi működés és kihívások miatt viszont csak most volt idő a második mesét elkészíteni, így a második részt csak decemberben jelent meg. Hosszú távon a tervünk, hogy a történetük folytatódjon, így  2016-ban már főként erre koncentrálunk.”

VAN OLYAN SZEGMENS, AMI A VÁLSÁGBAN IS MEGY
Az általános gazdasági regresszió látszólag homogén masszájában igen kevés szó esik azokról a piaci szereplőkről, akik a válság ellenére is prosperálnak, sőt – jelentős növekedést tudhatnak maguk mögött. Az egyik ilyen a hazai játékpiaci szereplők sikersztorija – érdemes közelebbről is megszemlélni a miérteket.

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo