A Teréz körúti bérház földszintjéről nyíló kis irodahelyiséget gyermekrajzok és dobozokból kikandikáló horgolt állatfigurák díszítik. Közülük is büszkén mutatja Donner Andrea és Mike Tünde Zebulont a zebrát, amellyel két évvel ezelőtt útjára indult a Freshka Design, ez a nem mindennapi játékgyártó vállalkozás.
„Történetünk 2010-ben kezdődött, amikor elkezdtem gyerekszoba falak egyedi festésével foglalkozni. A falakon akkor megfestett figurák között találhatjuk a mai Freshka Design figurák őseit. Ahogy telt múlt az idő megszületett a gondolat, hogy a Freshka több mint rajz, vagy festmény, ez egy külön világ! A figurák, melyek egytől egyig mind saját tervezésűek valahogy lekívánkoztak a falakról. Már csak a technológia volt kérdéses” – mesélte Donner Andrea a Piac&Profitnak.
„Hamar kiderült, hogy az ideális technológia a horgolás, így került Tünde a csapatba. Iskolatársak voltunk még gimnáziumi éveink alatt és Tündének volt egy blogja, amin horgolásait mutatta be. A Facbook segítségével találtunk újra egymásra. 2012 augusztusában került sor az első találkozásra. És elkezdtük tervezni az első figurát: Zebulont. De ekkor még senki sem mert hosszútávra gondolni. Valójában eszünkbe sem jutott, az egészet az alkotás öröméért kezdtük el” – mondta.
Ekkor a falfestések miatt már volt egy ezer fős rajongótáboruk a Facebook-on, így Zebulont egy jótékonysági árverésen meghirdették a Pozsonyi pikniken. „Akkor még azon gondolkodtunk, hogyha havonta nyolcat rendelnek, akkor érdemes lesz ezzel foglalkozni. De az első árverés sikere minden elképzelésünket felülmúlta: két nap alatt húszat rendeltek Zebulonból, látható volt tehát, hogy van igény ezekre a magas minőségű cuki figurákra a piacon.”
A 2014-es év nagy előrelépése volt az alapítóknak, hogy a Postabiztosító is megrendelt tőlük ötezer figurát. „Nem is hittük, hogy ennyit le tudunk gyártani. Hirdetésekben kerestünk horgolókat, akik gyártják nekünk a figurákat” – mondta Donner Andrea. Persze a megfelelő munkaerő kiválasztása nem ment egyszerűen, hiszen a figurák előállításához kívánt technika más, mint amin a többségükben nagymama korú horgolók egész életükben megszoktak. „Sokan lemorzsolódtak emiatt, de ma már így is hatvan embernek nyújtunk kiegészítő keresetet” – hangsúlyozta Mike Tünde.
Ugyan a Freshka az online világ szülötte, az alapítók szándéka, hogy kilépjenek a virtuális térből. „Az a tapasztalatunk, hogy akkor köteleződnek el a Freshka termékek mellett az emberek ha megnézhetik, és megfoghatják, ezért fontos, hogy ne csak online értékesítsünk. Ráadásul a Facebook organikus eléréseinek csökkentésével teljesen átrendezte az eredeti elképzeléseinket. Mikor még elindultunk, akkor még 15-20 százalékos volt az elérési arány, mára 2-6 százalékra csökkent. Ez azt jelenti, hogy ha el akarjuk érni a saját rajongóinkat, akkor ezért fizetnünk kell” emelte ki Donner Andrea. „Ezért nyitottunk a viszonteladók felé. Mivel nem tudunk ott lenni mindenhol, ezért ki kell építeni egy viszonteladói hálózatot, pedig erre eredetileg nem akartunk hangsúlyt fektetni. Most már van is viszonteladónk Ausztriában, és keressük a további partnereket a terjeszkedéshez” – mondta Mike Tünde.
A Freshka alapítói a jövőben a partnerek keresése mellett a brand további építésére koncentrálnak. „Mivel minden figura egy karakter, adta magát az ötlet, hogy készüljön egy Freshka mese. El is kezdtünk ezzel foglalkozni, idén májusban született meg az első mesénk, amelyik Zebulon történetét meséli el. A napi működés és kihívások miatt viszont csak most volt idő a második mesét elkészíteni, így a második részt csak decemberben jelent meg. Hosszú távon a tervünk, hogy a történetük folytatódjon, így 2016-ban már főként erre koncentrálunk.”