A 2009-ben bevezetett Cruze a Chevrolet legkeresettebb modellje. Komoly szerepe volt abban, hogy a General Motors tavaly 4,76 millió járművet adott el, megszerezve ezzel a világelsőséget. A Cruze szedánból egyedül 1,13 millió darabot értékesítettek eddig, s a tavaly megjelent ferde hátú kivitel is rövid idő alatt igen népszerűvé vált. Európa teljes piacának a negyedét adják a kompakt autók, és ebből 65 százalék esik az ötajtósokra. Egyáltalán nem mindegy tehát, hogyan teljesít az új modell.
Divatos és sportos
A ferde hátú Chevy Cruze mindössze 9 centiméterrel rövidebb a szedánnál, és ezzel az ötajtós kompaktok között az egyik legnagyobb, 4,5 méter hosszú. Tíz centiméterrel hosszabb például az Opel Astránál, amelynek a padlólemezét használja. Könnyen megkedvelteti magát a formájával; megfelelő mértékben divatos és sportos ahhoz, hogy bárhol tetszést arasson. A tuningautóknál gyakran alkalmazott megoldás, a lámpákra ráhúzott motorháztető morcossá és kissé fenyegetővé - s ezzel egyedivé - teszi a tekintetét. A farnál, a lámpáknál felfedezhető némi koreai beütés, ám ennek az autónak már semmi köze sincs a Daewoo modellekhez.
A közel 2,7 méteres tengelytávú autó első pillantásra nagynak, masszívnak tűnik, és valóban az is. Szélessége 1,8 méter fölött van, ezért akár hátul is elférnek benne hárman rövid távon. Tágasabb, mint az alapját adó új Opel Astra, a hátsó utasok térdének például néhány centiméterrel több hely jut. Magas sofőr mögött sem kell tehát kuporogni. A modell négyajtóssal szembeni fórja a bővebb hátsó fejtér és a könnyebben pakolható csomagtartó. Tulajdonképpen ez a kocsi fénypontja: a szabályos alakú, mély, 413 literes üregbe szinte élmény pakolni, rengeteg holmit elnyel. Nekem például sikerült négy darab 225 milliméter széles nyári gumit egymás mellé állítva belerakni, és még akkor is gond nélkül le tudtam csukni az ajtaját. A kategóriabajnok csomagtér előrefelé bővíthető is, bár az üléseket ledöntve nem lesz sík a rakfelület.
A Cruze nagyon ügyesen adja el magát. A műszerfal és a tágabb vezetői környezet sivár, kemény műanyagokból építkezik, mégsem érezzük úgy, hogy gyatra minőségű autóban ülnénk. A vastag, jó fogású kormány, a műszerfalra és az ajtóbelsőkre kiterjesztett kárpitozás, a fémhatású betétek meg a célirányosan elhelyezett krómozások megteszik a magukét. Nagyok és kényelmesek az első ülések, jó a vezetési pozíció, tág tartományban állítható a kormánykerék. Ergonómiailag mindössze egy kifogásolható dolog van: az ember térdkalácsa minduntalan beleütközik az automata klímaberendezés hőfokszabályzó tekerőgombjába. S biztosan lesz olyan, akinek a kék műszerfal-világítás sem tetszik.
Provokálásra sem ideges
Testes és nehéz autó ez, ezért kötelező jelleggel turbómotorokkal kellene adni. Ám benzinmotorból egyelőre két szívóüzemű választható hozzá, amelyek képtelenek hatékonyan megbirkózni a közel másfél tonnás tömeggel, a 2 literes turbódízel motorral pedig drága. A kocsi 1,6 literes, 124 lovas benzinmotor mellett megvásárolható 1,8-as, 141 lóerős aggregáttal is, amelyet ki is próbáltunk. A motor 1,6 literesnek és körülbelül 110 lóerősnek érződik, holott papíron 141 lóerőt állít csatasorba. Kelletlenül indítja meg az autót, végig lassú gázreakció jellemzi, és csak 3500-as fordulatszám fölött, igazából 4000-nél talál magára. Lendületes haladáshoz húzatni kell a motort, és tiporni a gázpedált.
A Chevy városban megeszi a 10 litert, és átlagban sem fogyaszt ennél sokkal kevesebbet. Mi 8,9 litert mértünk. Reméljük, hamarosan ezt a modellváltozatot is kínálják majd a General Motors 1,4 literes turbómotorjával, amely sokkal nyomatékosabb és takarékosabb a régi vágású 1,8-asnál. A Cruze kombihoz viszont már a forgalmazás kezdetétől választható lesz 140 lóerős turbómotor. Már számtalanszor leírtam, de most is megemlítem, hogy öt helyett hatfokozatú kézi váltót kellene építeni minden autóba, így az 1,8 literes Cruze-ba is. Néhány decilitert még biztosan lehetne spórolni vele. A szerkezettel egyébként különösebb baj nincs, pontosan kapcsolható, csak hosszú úton jár a kulisszában.
A modell praktikus családi autó jellegét erősíti a futómű hangolása, ugyanis a mérnököknek a jó útfogást sikerült mai viszonylatban kényelmes rugózással párosítani. A Cruze 17 hüvelykes abroncsai ellenére kis döccenésekkel abszolválja az úthibákat és a keresztbordákat, szépen, fokozott karosszériadőlés nélkül fordul a kanyarban, és provokálásra sem ideges. Sokáig tarja a kijelölt ívet orrtolás nélkül. Semlegesen viselkedik, és még kényelmesen is rugózik.
Az ötajtós Chevrolet Cruze kedvezményes magyarországi alapára 3 399 000 forint, ami nagyon kedvezőnek mondható. A csupán a fűthető első üléseket és a bőrkárpitot nélkülöző LTZ változatot is megkapjuk 4 599 000 forintért. A leginkább ajánlott 2 literes, 163 lovas dízel verzióért minimum 5 millió forintot kell letenni az asztalra, de a Cruze még így is az alsó-középkategória egyik legjobb vételének számít.