Facebook: nem tudunk élni nélküle!

2013. november 11. hétfő - 20:22 / piacesprofit.hu
  •    

A magyarok többsége ugyan minden további nélkül meglenne Facebook nélkül, mégis a hazai 4,7 millió Facebook felhasználó 90 százaléka napi szinten, sőt többségük naponta többször is használja az oldalt. Csak 3,6 százalék tartja magát függőnek.

Nem vagyunk függők – vagy mégis? – Kép: Pixabay

A gyakorta felröppenő híreknek, miszerint látványosan elkezd csökkenni a Facebook használat, ellentmondanak a számok, ez csak meghatározott fejlett piacok legfiatalabb korosztályaira jellemző: a hazai lakosság 45 százaléka növelte a Facebook-on eltöltött idejét az elmúlt időszakban, míg  40 százaléké szinten maradt. A megkérdezettek 80 százaléka jövőben is ugyanennyit kívánja használni az oldalt, s ugyan már kicsit többen vannak, akik csökkenteni kívánják jelenlétüket, mint ahányan növelni tervezik azt, ezek eredőjeképp még nem várható érdemi csökkenés a Facebook használatában. (A Facebook nem csak a felhasználók között, hanem a reklámpiacon is tarol.)

A lakosság  88 százaléka naponta, ezen belül 55% többször is használja az oldalt, ráadásul 40százalékuk alkalmanként és átlagosan egy óránál is többet tölt a Facebook-on.  A megkérdezettek 8százalékát idegesíti az oldal, míg 30% kifejezetten szereti azt, sőt,15 százalék már nem is tudna élni Facebook nélkül. Ugyanakkor 55százalék minden további nélkül el tudná képzelni, hogy az oldal nélkül létezzen. A megkérdezettek 75százalékánál csak kiegészítő vagy egyáltalán nem fontos, közel 22%életében viszont fontos szerepet játszik a Facebook, s csak 3,6százalék vallotta magát függőnek. A megkérdezettek 97%-a állítja, hogy hasznos információkat talál a Facebook-on, 88 százalékuk,ha különböző intenzitással is, de szívesen meg is osztja ezeket.

A lakosság 64 százalékát nem zavarják a hirdetések, de 36% már soknak tartja jelenlétüket. A potenciális hirdetés kattintók aránya 85 százalék, akik közül 55% „megnézi, ami érdekli”, de sokan vallják, hogy „ritkán kattintanak”. Visszaszorulóban a nyereményjátékok használata. Több mint 80% soha, egyre kevesebbet vagy csak ritkán él ezekkel. A like-láz viszont még él. A felhasználók 34 százaléka 50-nél is több oldalt kedvelt már.

Ideális munkaerő a közösségi oldalak segítségével?
Az interneten található információk értékét hazánkban is egyre több munkáltató ismeri fel – ezeket tudatosan használva pedig az álláskeresők is újabb értékes eszközt kapnak a kezükbe. A munkavállalók kiválasztása során számos multinacionális vállalat jött rá arra, hogy a tradicionális feltételek – mint az elvégzett iskola minősége, jegyek, szakmai tapasztalat – helyett sokkal hatékonyabb mérőszámokat is be tudnak venni a keresési folyamatban.

„A Facebook a legnagyobb hazai médiummá nőtte ki magát igen intenzív, napi szintű használat mellett. A kapcsolattartó eszközként indult rendszer mára a vállalatok és márkák arculati tőkéjének fontos építőköve lett. A Facebook a rajongókkal történő közvetlen kommunikációs lehetőség mellett olyan célzási és kereskedelmi potenciált is rejt magában, amelyekről korábban álmodni sem mertünk volna” – állítja Karvalics Attila, a kutatást végző ArvaliCom ügyvezető igazgatója.

Arra a kérdésre, hogy vajon az életünkben még befellegzik-e a Facebook-nak, 74% válaszolta, hogy a Facebook mindent túlél, de többségük szerint egyre több kihívója akad majd. A megkérdezettek 26% szerint azonban le fogják győzni előbb-utóbb, de a google és a twitter helyett ezt leginkább egy teljesen új piaci szereplőtől várják. Az is kiderült, hogy a Linkedin népszerűsége már megelőzi a twitterét, sőt, a legintenzívebb rajongói kategóriában a Foursquare-t is már ugyanannyian szeretik, mint a twittert.

A megkérdezettek 15 százalékának okozott párkapcsolati problémát Facebook tevékenysége, 3%-nál szakításra is sor került emiatt. Míg az állatok és babák egyelőre még keveseket idegesítenek (11 és 8%), az idézetek már a felhasználók közel 20 százalékát. A fészbukozókat már saját maguk is idegesítik az esetek 6 százalékában. Arra a kérdésre, hogy mi zavarja leginkább a felhasználókat, leginkább a gyakran posztoló ismerősöket (25%), a nyereményjátékokat (35%) és hirdetéseket említették (53%).

A lakosság 20%-ának okoz kisebb vagy nagyobb gondokat a Facebook használata, míg 80%-a jól boldogul vele, „amire nekem kell, azt tudom”, volt a válasz. A lakosság 30%-a már kizárólag mobil felületről vagy tabletről lép be az oldalra. A megkérdezettek 64%-át egyre jobban vagy nagyon foglalkoztatják adatbiztonsági kérdések, további 2%-ot mániákusan.