Jobban járunk a fairtrade termékkel

Hektáronként évente több mint 40 kg növényvédő szert (gyomirtót, gombaölőt, rovarirtót, féregirtót) használnak az intenzív banánültetvényeken. Ez tízszer több az európai burgonyatermesztésben használt mennyiségnél, pedig a nagyüzemi burgonya az egyik legtöbb vegyszert igénylő növény. A Tudatos Vásárlók Egyesülete utánajárt, hogy marad-e valami a vegyszerekből a fogyasztóknak szánt gyümölcs húsában.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Tizenöt különböző márkájú banán növényvédőszer-maradék tartalmát vizsgálta meg a Tudatos Vásárlók Egyesülete. Hét termék bio, ezek közül három fairtrade minősítésű volt. (A méltányos kereskedelemről itt olvashat részletesebben.) Összesen a 15 termékből 8 esetben volt kimutatható vegyszermaradvány, de mindegyiknél messze a határérték alatti értékek szerepeltek. A vizsgálat során egyértelműen a fairtrade és a bio minősítésű termékek szerepeltek a legjobban, mert ezekben, egy kivételével, egyáltalán nem volt vegyszermaradvány. A több nagyobb szupermarketben is kapható, egy kisbéka képével jelölt Rainforest Alliance minősítésű termékek rosszabb helyezést értek el, mert ezekben a termékben kimutatható volt vegyszermaradvány. Ez azért is szomorú, mert Rainforest Alliance minősítés azt hirdeti magáról, hogy biztosítja a fenntarthatóságot – ezzel szemben még a fogyasztókhoz eljutó termékekben is nyoma van a vegyszerezésnek – állítja a Tudatos Vásárlók Egyesülete.

Banánból is jobb a bio - Kép: Pixabay

Első helyen 3 Fairtrade és egyúttal bio minősítésű termék végzett 14 ponttal: Ecoké organic (Bio ABC), Ekooké (Culinaris) és a Fairglobe (Lidl), mivel plusz pontot szereztek a bio és fairtrade minősítésért, és nem volt bennük kimutatható szermaradvány.

A lista végén 8 ponttal a Diarén (Penny) és a Costa verde (Spar) termékek végeztek, mivel nem rendelkeztek sem bio, sem fairtrade minősítéssel, és mindkettő húsában kétféle szermaradvány is kimutatható volt. A hét biotermék közül csak egynél találtunk kimutatható növényvédőszer-maradványt. A nyolc, nem bio banánnál hét esetben kimutatható volt valamely hatóanyag. Ezek között szerepel két Rainforest minősítésű termék is. Pozitívum, hogy ezek koncentrációja jellemzően csak kis mértékben haladta meg a kimutatási határt. Többféle hatóanyag együttes kimutatására ugyanabban a termékben csak két esetben került sor – a Costa Verde (SPAR) és a Dairén (Penny Market) márkájú banánok esetén.

Családonként negyedmilliót költöttünk el felelősen
Egész Európában ritkaságszámba menő beszámoló jelenik meg a Föld Napjára: végre Magyarországon megbecsülték a tudatos vásárlás piacát. „Kialakulóban van egy olyan réteg, amely a fogyasztásból fakadó problémákat és annak következményeit felismerve szívesen áldoz egy fenntarthatóbb világra és csökkenteni kívánja az ökológiai lábnyomát” - összegez a Tudatos Vásárlók Egyesülete, a MagNet Bank és a GfK friss felmérése.
Egyre fontosabbak az etikai és szolidáris szempontok

A fairtrade termékek egyértelmű társadalmi, gazdasági és szociális hozzáadott értékének ellenére még mindig csak elvétve találunk méltányos kereskedelmi termékeket a magyarországi szupermarketekben. Pedig Magyarországon is van egy növekvő fogyasztói réteg, amelynek fontosak a méltányos kereskedelem által képviselt etikai és szolidáris szempontok.

A 2017-ben megjelent Tudatos Vásárló Piaci Jelentés is azt mutatja, hogy a 2014-2016 közötti időszakban a méltányos kereskedelem (fairtrade)  termékek eladásának mértéke folyamatosan nőtt, de még mindig pici piacról van szó. A vizsgált időszak 3 évében a magyar háztartások 612 millió forintért választottak méltányos kereskedelemből származó élelmiszert.

Az intenzív banánültetvényekkel ellentétben, szerencsére a Fairtrade banánültetvények pozitív példákkal is szolgálnak. A nemzetközi Make Fruit Fair! kampány keretében, a Tudatos Vásárlók Egyesületének Csehországi partnere 2016 nyarán Costa Rica-i és Panamai banánültetvényeken járt és készített riportot. A beszámoló interaktív formában mutatja be a banán-ellátási lánc szereplőinek életét és az ültetvényeken élő munkások mindennapjait.

 

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo