Ahogy az üzleti szektor igyekszik egyre több fogyasztót rávezetni a körforgásos gazdaságban való részvételre, motiváció gyanánt gyakoribbá válnak az ajándékok és a kedvezmények. Elértük a fordulópontot: a Coca-Cola értékesebb ajándékot ad az italospalackot visszaszolgáltató vásárlóknak, mint amennyibe a megvásárolt termék került.
A Starbucks például Amerikában kedvezményt ad azoknak, akik saját kávéspohárral érkeznek kávéházaikba. De nemcsak az új műanyag eszköz használatát kell megelőzni, hanem a már elhasznált plasztiktárgyak visszagyűjtését és újrahasznosítását is meg kell oldani. Persze erre is születtek már megoldások: Angliában a Merlin Entertainments vidámparkjaiban például olyan kólaautomatákat helyeztek el, melyekbe be lehet dobni a plasztik italospalackokat. A környezettudatos fogyasztók e cselekedetükért 50 százalékos kedvezményt kapnak a vidámparkok belépőjegyeiből. Az akció július 25-től október 19-ig tart a szigetországban.
Könnyen lehetséges, hogy a szelektív gyűjtést ily módon segítő, márkázott gépek stratégiailag fontos pontokon fognak elszaporodni más brandek hasonló akcióiban is: nem elég a boltoknál megoldani a körforgásos gazdaságban való részvételt, vagyis az újrafeldolgozáshoz szükséges visszagyűjtést. Értelemszerű, hogy olyan szabadidős tevékenységek helyén is célszerű a visszagyűjtésről való gondoskodás, ahol nyáron sok üdítőital fogy. A szóban forgó vidámparki masinák egyébként összenyomják a palackokat, vagyis 90 százalékkal több palackot lehet beléjük helyezni, mintha azokat a természetes állapotukban kerülnének be.

Kép: Pixabay
A gépek által adott voucher 50 százalékos kedvezményre jogosít és a Merlin 30 vidámparkjában lehet beváltani, közéjük tartozik a windsori Legoland is. Ha napijegyet vásárol az ember, ez 27 angol font árengedményt jelent.
A Coca-Cola természetesen márkaépítésre is használja az akciót, amit tévés kampányban is népszerűsít. Az italgyártó brit leányvállalata több újrahasznosított műanyagot vásárol termékgyártásához Angliában, mint bármely más cég a szigetországban. 2020-ra angliai gyáraiban a jelenlegi 25 százalékról 50 százalékra emeli az újrahasznosított műanyag részarányát a palackjaiban. Az összes angliai Coca-Cola palack újrahasznosítható.
A vállalat egyébként globális szinten 2030-ra tűzte ki célnak, hogy minden egyes eladott italos palackjára egy visszagyűjtött példány jusson. Ehhez persze kulcsfontosságú a fogyasztók szelektív gyűjtési szokásainak megreformálása ösztönző jutalomakciókkal. A Coca-Cola angliai leányvállalatának döntését az ajándékakcióról persze alapos kutatás előzte meg, amit a YouGov végzett el a vállalatnak. Ebből az derült ki, hogy az angol fogyasztók 64 százaléka menet közben – értsd: rögtön a fogyasztás után – aktivizálná magát a szelektív gyűjtésben, ha azonnal kapna érte valami jutalmat.
Angliában ez az első akció, amiben a termék gyártója értékesebb ajándékot kínál a termék újrahasznosítható részének – ez esetben az italospalacknak – a visszagyűjtéséért, mint amennyibe a termék került. Elképzelhető, hogy ebben is versengeni fognak a márkák egy ideig, míg a kritikus tömeget rá nem szoktatják a környezettudatos fogyasztói viselkedésre.
(Sustainable Brands)