Valódi cégekre tettek ajánlatot a diákok a Pannon Egyetem versenyén

2018. február 28. szerda - 07:00 / Zubor Zalán
  •    

Mit mondjunk a befektetőnek, ha mosodát, vadhús-feldolgozót vagy vasöntödét vennénk? Ezeket és ehhez hasonló kérdéseket kellett megválaszolniuk egyetemistáknak a Pannon Egyetem idei esettanulmány-versenyén. Tizenhat, egyetemistákból álló csapat mutathatta be, hogyan készítene tervet egy cége megvásárlására és felfuttatására: idén a verseny szabályai, a csapatok megoldásai és az eredmény is tartogatott meglepetést.

Aki hétfőn véletlenül betéved a veszprémi Pannon Egyetem egyik irodájába, könnyen azt hihette volna, hogy üzleti tárgyalásokra adták bérbe az egyetem helyiségeit. Az egyetemen fiatalokból álló csapatok üzleti tervet mutattak be, árajánlatokat tettek többféle vállalkozás megvételére. A tárgyalások valójában nem élesben zajlottak, de tétjük mégis volt, a diákok az egyetem rendszeres esettanulmány-versenyén vettek részt.

Hétfőn hirdettek eredményt a Pannon Egyetemen, 16 egyetemi csapat részvételével zajló Tímár László Esettanulmányi Megoldó Versenyen. Az eseményen, amit a Piac&Profit is támogatott magyarországi és határon túli egyetemek csapatai vettek részt, a gazdaságot hallgató diákok a gyakorlatban is tesztelhetik elméleti tudásukat. A verseny lényegét egyszerűen össze lehet foglalni: a csapatoknak választaniuk kellett nyolc vállalkozás közül, és meggyőzni egy befektetőcsoportot (akiket a zsűri alakított), hogy adjanak pénzt a megszerzéséhez. Idén a cégek között volt vadhús-feldolgozó (ez bizonyult a legnépszerűbbnek), mosoda, nyomda, vasöntöde és sörforgalmazó is – a példafeladatokban csupa fiktív cég szerepelt, de ahogy a szervezők elmondták, a leírásuk valós cégeken alapul, a résztvevők láthatták azok eddigi történetét, árbevételét, a lehetséges előnyöket és kockázatokat is.

A legfiatalabb csapat nyert

Kovács Zoltán, a Pannon Egyetem GTK Dékánja hétfőn elmondta, a kar az utóbbi időben erősen nyit a vállalati szféra felé, közös projekteket, képzéseket szerveznek – ebbe a sorba illik a kar legnagyobb rendezvénye, az esettanulmány-verseny is, amit számos vállalkozás is támogat. A vállalatok mellett a középiskolákkal is szorosabb kapcsolat igyekeznek kialakítani – mostanában indul gimnazistáknak is egy hasonló vetélkedő – csakúgy, mint határon túli egyetemekkel.

Indulók és zsűri munka közben

Indulók és zsűri munka közben

Utóbbiak közül került ki az eheti verseny egyik győztese is: a Synergy fantázianevű csapatot a kolozsvári Babes-Bolyai Egyetem diákjai alkották, és a vendégrésztvevők közül az ő üzleti tervüket találta a legjobbnak idén a zsűri. Az eredményük jelentőségét az is emeli, hogy a Synergy volt a versenyen a legfiatalabb csapat: csaknem mindegyik tag elsőéves hallgató. A csapat egy „Műnyomó Kft.” nevű fitkív nyomda vásárlására tett ajánlatot. A Piac&Profit kérdésére elmondták, azért ezt a céget választották, mert ez tűnt a legstabilabb vállalatnak – a felajánlott cégeket egy saját szempontrendszer (pl. árbevétel, piaci potenciál, kockázatok, munkaerőállomány) alapján pontozták, így esett a választás erre a vállalkozásra. Elmondták azt is, hogy itt láttak leginkább lehetőséget az innovációra: az üzleti tervükben szerepelt a hagyományos nyomdagépek mellé egy UV-nyomtató beszerzése, amivel a cég profilját igen sokrétűvé lehet tenni (nemcsak papírokra, hanem bútorokra, kiállítópultokra, üvegre) kis befektetéssel, de nagy hozzáadott értékkel lehet sokféle szolgáltatást nyújtani.

Díjazták az innovációt

Szintén az innovációt, diverzifikációt díjazta a zsűri a legjobb Pannon egyetemi csapatoknak járó díj átadásakor. Az első helyet a Pannon Advice csapata nyerte, akik a „Metálfröccs Kft.” nevű fémipari céget vásárolták volna meg. A dobogó 3. fokára felkerült PanOptTeam nevű csapat a VADKAN Vadfeldolgozó Kft. átvételére készített tervet, annak portfólióját olyasmikkel bővítve, mint étterem nyitása, mintabolti kereskedelem és webshop – itt is a hozzáadott értéken és a fogyasztói élményen volt a hangsúly. A csapat egyébként szintén alapszakos, gazdaságmenedzsment-hallgatókból áll, akik ebben a felállásban egy másik, hasonló versenyen is elindultak. Az itt készült tervben szerepelt SWOT analízis és energiahatékonysági fejlesztési terv, amit az egyetem „zöld zsűrije” különösen értékelt.

A többi csapat elképzelései közül Gasparetz András egyetemi oktató, a Szervezési és Vezetési Intézeti Tanszék tanára kiemelte még az egyik csapat mosoda átvételével kapcsolatos ötletét. Az üzleti tervben szerepelt egy mosoda közösségi térré alakítása, társasjátékokkal, programokkal. „Ez például olyan ötlet volt, amire egész biztos, hogy a valódi cég tulajdonosa eddig nem gondolt” – fogalmazott. A „Metálfröccs Kft.” öntöde vásárlását megtervező egyik csapat saját munkaerő-képzési és szervezet-átalakítási tervet is készített.

A korábbi versenyekhez képest újdonságot jelentett, hogy idén a csapatok nem használhattak prezentációt és projektort. A szervezők ezzel próbálták valóságosabbá tenni a versenyt, hiszen egy kis- vagy középvállalkozással való tárgyaláskor tényleg ritkábban van lehetőség arra, hogy prezentációt tartson az ajánlattevő, reálisabb az, hogy akár egy étteremben, kávézóban kell leülni a partnerrel. Ezt igen későn jelentették be, amivel sok csapatot megleptek, akik már elkészítették a prezentációjukat – erről a csapatok mémeket készítettek, ezeket a zsűri szintén értékelte, az erre kapott pontok kis mértékben beleszámítottak a végső pontszámban is.

Az egyik csapat a versenyre készült mémje

Az egyik csapat a versenyre készült mémje

Szintén újdonság volt az, hogy a csapatok egymás előadásait is meghallgathatják – a szervezők elmondása szerint céljuk, hogy a diákok egymástól is tanuljanak. „Fontos és tanulságos látni, hogy más városok, országok egyetemei hogyan közelítik meg a problémát” – fogalmazott Szentes Balázs, a Pannon Egyetem oktatója a verseny idején tartott sajtótájékoztatón. Hozzátette: az egyetemeken nincs olyan óra, ahol meg lehet tanulni, hogy kell egy céget megvenni, átvenni, vagyis a hallgatók nagyrészt ismeretlen területen próbálhatták ki magukat. Kérdésünkre elmondta azt is, hogy a diákokat össze fogják kötni a valós cégek vezetőivel is, azaz elképzelhető, hogy egy-egy a versenyre készült koncepció tényleg megvalósuljon.

Feliratkozom a(z) Pénzszerzés téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek