Szövetkezzünk marketingre!

2014. október 02. csütörtök - 13:30 / piacesprofit.hu
  •    

A keresztmarketing kölcsönös együttműködés, egymás versenypozíciójának támogatása két cég között. Lényege a kölcsönösség, egymás kiegészítése, segítése, az együttes fellépés ereje. Alkalmazása kézenfekvőnek tűnhet, ám a gyakorlatban mégsem egyszerű megvalósítani.

Kép:FreeDigitalPhotos.net/DaniloRizzuti

Kinek jó?

A keresztmarketing lényege, hogy találjunk olyan, már jól bevezetett terméket vagy szolgáltatást, melynek célközönsége hasonló összetételű, mint a mi vállalkozásunké, de nem a konkurenciánk. Akkor hatékony, ha az együttműködő szereplők mindegyike jól jár. Nem mindegy azonban, hogy kivel szövetkezünk,hiszen versenytársak összefogása akár piacellenes is lehet (ez ugye egyszerűen a kartellezés). Egymás tevékenységét kiegészítő vállalatok viszont biztosan találnak olyan területeket, amelyeken érdemes megfontolni az együttműködést. A keresztmarketing segítségével akár egy frissen indult cég is nagy forgalmat tud szerezni: például egy partnercég által felépített régen felépített email címlista alapján ki tud küldeni több ezer kupont, ajánlatot.A nagyobb cég számára pedig az lehet előny, hogy jó partnereinek, törzsvásárlóinak például ajándékként adhatja az induló cég valamely termékét. Persze az is lehetséges megoldás, hogy az induló cég egyszerűen jutalékot fizet az őt hirdető partnernek.

Közös piacelemezés

Az eredményes marketinghez igen fontos tisztában lenni azzal, ki a célcsoportunk, kik lehetnek a potenciális vásárlóink. A vevőt sosem lehet elég jól kiismerni, mert változik a környezet, változhatnak a szokásai, és ezt nekünk és a velünk együttműködő partnereknek is folyamatosan figyelembe kell vennünk. Egy közös piacelemzés, egy kutatás hosszú távra segítheti az együttműködő felek munkáját.

Kerüljük el a legnagyobb hibát!
A keresztmarketing esetén mindig szem előtt kell tartani, hogy a MEGLÉVŐ vevőket osszuk csak meg egymást – hívja fel a figyelmet Wolf Gábor a Marketing Commando kkv-marketing szakértője blogjában. Ha a potenciális vevőkön osztozunk, nagy méreg lesz, ha csak a partner lát hasznot a közös erőfeszítésből. Tehát csak azt a vevőt ajánljuk a partnernek, aki már vásárolt nálunk!

Közösködés az értékesítésben

Közösen értékesíteni is könnyebb lehet, ha okosan találjuk meg azokat az összeillő, egymást támogató termékeket vagy szolgáltatásokat, amelyekkel az ügyfelek igényeit minél jobban kiszolgálhatjuk, minél teljesebb élményt nyújthatunk számukra. (A legtöbbször az ár dönti el, hogy az ügyfél melyik terméket, vagy szolgáltatást választja, azonban az ügyfélélmény növelésével kikerülhető az árverseny csapdája.) Kézenfekvő megoldás lehet a sajt és a bor közös értékesítése, ajánlása, de a klasszikusok közül az utazási iroda és naptej együttműködés is jól bemutatja, milyen logikában érdemes gondolkodni. Ha megtaláljuk, melyek lesznek azok a pontok, ahol az egyik termék választásakor kérdései merülhetnek fel a vásárlónak, és ezekre egy partner segítségével azonnal választ kínálunk, biztosan mindkét félnek megéri majd az együttműködés.Fontos persze az indokoltság és az ésszerűség, hiszen a cél nem a vevő megzavarása, hanem a jobb kiszolgálás.Egyetlen alapvető főszabály van: egyik partner sem fizet a másiknak.

Folyamatos fejlődés

Ha jól megy az üzlet, hajlamosak vagyunk nem foglalkozni a tartalékokkal, elfogadjuk, hogy az adott teljesítmény bőségesen elegendő. Szokták is mondani, hogy a siker veszélyes állapot, eltompít.(Sok sikeres cégvezető szerint a kudarc egyenesen szükségszerű előszobája a sikernek.) Okos cégek azonban ilyenkor is azt vizsgálják, lehet-e még jobban csinálni a dolgukat, hogy így is előnyre tegyenek szert a versenytársakkal szemben. Célszerű az ő példájukat követve, mindig résen lenni és keresni az együttműködési lehetőségeket, nagyban megkönnyíthetik a működésünket a nehezebb időszakokban.

Feliratkozom a(z) Piac & marketing téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek