Sokan felkapták idén ősszel a fejüket Panulin Ildikónak, a Magyar Posta szóvivőjének a nyilatkozatára: akik október közepéig rendeltek külföldről levélként küldeményt, azok még jó eséllyel megkapják karácsonyig, akik ezután, azok csak az ünnepek után számíthatnak rá. A Magyar Posta végzi ugyanis a külföldről érkező küldemények kezelését. A karácsonyi időszakban nem csak a posta miatt fájhat a megrendelők feje. Bár a 2016-os karácsonyi szezonra a webáruházak is minden tudásukat bevetve készültek, és a futárszolgálatok is a csúcsra járatták kapacitásukat, az eNET év eleji kutatása szerint mégis minden hatodik 18 év feletti hazai internetező – 900 ezer ember – átélhetett több vagy kevesebb aggodalmat a karácsonyi időszakban internetes rendelései miatt. Ennyien voltak ugyanis, akik futárszolgálattal vagy átvételi pontra, csomagautomatához rendelt termékeiket csak késéssel tudták átvenni. Méghozzá nem is kis késéssel: átlagosan 5 nappal később kapták kézhez csomagjaikat, de 12 százalékuk csomagja még január első hetében sem érkezett meg. (A futárhiány idén is megnehezítette az online rendelések kiszállítását.)
Az egyik szemük nevet, a másik sír
Az iparág problémái a példátlanul gyors fellendülésből fakadnak: az e-kereskedelem 18 százalékos növekedése messze meghaladja a hagyományos kiskereskedelem bővülési ütemét, ami természetesen a csomagszámok emelkedésében is megmutatkozik (2016-ban ez a GKI becslése szerint meghaladta a 30 milliót, ennek 69 százalékát külsős logisztikai cég szállította ki). A gyors fejlődésnek köszönhetően a logisztikai folyamatok lekövetése is egyre nagyobb kihívást jelent, miközben az ünnepi szezon még csak most fog elindulni. A futárcégek tavaly több mint 17 millió rendelés kézbesítésében működtek közre, és ez a szám idén is várhatóan 18-20 százalékkal fog emelkedni. Ugyanis bár hazánkban is egyre népszerűbbek a logisztikai cégek által üzemeltetett átadópontok, a csomagok kétharmadát – mintegy 12 milliót – 2016-ban is egyenesen a címzetthez szállították ki.
Az online kereskedelem felfutása persze jó az ebben a szakmában érdekelt cégeknek, a szállítmányozási ágazat azonban, legyen szó logisztikáról, futárszolgálatokról vagy a „hagyományos” áruszállításról, nagyon súlyos munkaerőhiánnyal küzd. Jelzésértékű lehet, hogy egy néhány évvel korábbi, a fuvarozó érdekvédelmi szervezetek által 2016-ban készített felmérésben 6 ezerre tették azoknak a kisteherautó- és nehéztehergépjármű-sofőröknek a számát, akiknek azonnal munkát tudnának adni a cégek. A sofőrhiány azonban csak a jéghegy csúcsa: az ágazatban minden szakma érintett: logisztikus, fuvarszervező, de raktári munkás is keresettnek számít.
Nemcsak a mennyiséggel, a minőséggel is gond van: a logisztikai szektorban – mint minden más ágazatban – a jelentkezőknek egyre szerteágazóbb tudásra, kompetenciákra van szükségük. A GKI Digital iparági elemzése szerint a futároknak a vezetési tudás és a helyismeret mellett napi szinten kell akár nagyobb mennyiségű készpénzt is kezelniük (a hazai tranzakciók 77 százaléka ugyanis utánvétes). A csomagadminisztrációkhoz és a kártyás tranzakciókhoz pedig miniszámítógépekkel kell gyorsan és hatékonyan bánniuk. Emellett a futár a vásárlók szemében sokszor a választott kereskedés arca is egyben, még akkor is, ha jogilag a vevő a vásárlás során a kereskedéssel áll szerződéses viszonyban. A futárokat kiszolgáló raktáros és szortírozói feladatkörökre jelentkezőknek – bár fontos lenne – egyre kevesebb esetben van targoncakezelői vizsgája, és még kevesebben rendelkeznek felhasználói szintű számítógépes ismeretekkel. Ezek hiánya megnehezíti, de legalábbis lassítja és drágítja a munkaerő betanulási idejét, ezért a cégek számára még fájóbb a nagy fluktuáció és elvándorlás.
A legfontosabb iparági trendek
- Gyorsan növekvő piac, intenzív verseny
- Munkaerőhiány és automatizáció
- Alacsony kézbesítési díjak
- Őszinteség mindenekelőtt
- Új üzleti modellek jönnek