2007. augusztus 30-án nyitotta meg virtuális kapuit a NewConnect (NC), mint alternatív kereskedési rendszer, amelyet a Varsói Értéktőzsde szervezett meg és felügyel. A NC program kifejezetten fiatal és dinamikusan fejlődő lengyel és külföldi KKV-k számára került kifejlesztésre, mint a tőkebevonás alternatív formája. Azzal a szándékkal indították el a programot, hogy olyan KKV-kat érjenek el, amelyek egyébként nehezen jutnának a piaci finanszírozás bármilyen fajtájához, vagy nem tudnák teljesíteni a tőzsdére lépés szükséges és szigorú feltételeit. Így a NC liberálisabb formai kötelezettséget és információs követelményt biztosít, amely a platformon megjelenő KKV-k számára a tőkeszerzést az egyes hagyományos módoknál olcsóbbá teszi. A kezdeményezést sikerek övezték, amelynek eredményeként 2017. elejére 59 cég lépett át a főpiacra, a Varsói Értéktőzsdére.
A Varsói Értéktőzsde olyan KKV-k számára nyitotta meg a NC kapuit, amelyek
- legfeljebb 3-4 éve alakult részvénytársaságok és start-up fázisban tartanak,
- részvényei korlátlanul átruházhatóak és a társaság nem fizetésképtelen, vagy nem áll felszámolási eljárás alatt,
- együttműködik a Felhatalmazott Tanácsadóval,
- meghatározott, minimális információt nyújt magáról a befektetők számára,
- legfeljebb néhány 100 millió Ft-nak megfelelő tőkeösszeget kívánnak bevonni,
- innovatív szektorban tevékenykednek (mint pl. információs technológia, biotechnológia, alternatív energia),
- várható kapitalizáiója legfeljebb 1,5 Mrd forint, továbbá
- magas növekedési potenciál jellemzi és esélyes arra, hogy a közeljövőben a szabályozott elsődleges piacra továbblépjen.
- tőkebevonásra való igény, mind a NC-re való belépéskor, mind későbbi kibocsátás alkalmával;
- piacot teremtsenek a részvényeiknek, valamint lehetőséget teremtsenek a már meglévő részvényeseiknek az exitre;
- objektív piaci cégértéke(lés)t kaphatnak a részvényesek;
- megtörténhet a profil módosítása vagy kibővítése a tengerentúli működés célzatával;
- munkavállalók ösztönzése.
A zártkörű kibocsátásban lévő ajánlat legfeljebb 149 személy számára szólhat, amelynek intézményi- és magánbefektetők lehetnek a címzettjei. Ezen felajánlás legfeljebb 2-3 hónapot vesz igénybe, amelynek egyik legfontosabb részét képezi az Információs dokumentum, amely a Felhatalmazott Tanácsadó által kerül elfogadásra.
Nyilvános kibocsátás esetén a KKV-nak, mint kibocsátónak azonos befogadási eljárásokat szükséges lefolytatni, mintha a szabályozott tőzsdepiacra vezetné be a részvényeit, ide értve azt is, hogy az általa nyújtott információs dokumentumot a Pénzügyi Felügyeleti Hatóságnak is el kell fogadnia. A teljes eljárás legfeljebb 6-9 hónapot vesz igénybe.
A Felhatalmazott Tanácsadó a NC rendszerben betöltött különös szerepét jól szemlélteti az a tény, hogy amennyiben az adott KKV megszünteti az együttműködését a Felhatalmazott Tanácsadóval, úgy a részvényeinek értékesítése is felfüggesztésre kerül mindaddig, amíg az nem jelöl ki újabb Felhatalmazott Tanácsadót.
A NC rendszerének fenntartásában – a szervezeti struktúrán és a kevésbé költséges belépésen kívül – jelentős szerepet játszanak a lengyel lakossági befektetők viszonylag magas száma, akik megtakarításaikat hajlandóak kockáztatni egy várhatóan magas hozam érdekében.
A BÉT Xtend platformja is nagyon hasonló struktúrában fog működni a jelenlegi elképzelések és publikált adatok szerint. A BÉT rendkívül alapos előkészítő munkákat végzett el, amelynek során elemezte a hazai KKV szektort, hogy mely cégek lehetnek alkalmasak a platformra való belépésre, továbbá a kötelező tanácsadók kijelölésére is már sor került, a BÉT szervezetrendszere felkészült a platform megnyitására. Kiváncsian várjuk, hogy a BÉT Xtend elindulásával a magyar befektetők hajlandóak-e kockázatatni megtakarításaikat, és kap-e a magyar KKV Tőzsde is olyan kiemelt sajtófigyelmet, mint amilyet az elmúlt év során a főpiacon, a BÉT-en való kereskedés kapott.
Szerző:
Dr. Pintér Attila LL.M.,
ügyvéd, társasági és cégjogi szakjogász
Dr. Pintér Attila Ügyvédi Iroda