Rengeteg kkv fut Magyarországon innovatív címszó alatt, de paradox módon sokuk honlapdizájnja a 2000-es évek elejét idézi. A fejlesztőcsoportok általában elegendő erőforrást használhatnak arra, hogy valóban hasznos és funkcionális mobilalkalmazást, honlapot, programot készítsenek, a kinézetre azonban már nem szeretnek időt és pénzt költeni a cégek. Ennek következményeként sokszor kifejezetten jól sikerült termékek is a süllyesztőben kötnek ki, pusztán azért, mert az elavult dizájn és zavaros felhasználói felület miatt az első benyomás rossz.
A dizájn az egyik legfontosabb elem a fogyasztókkal való kommunikációban, és mint ilyennek, letisztultnak, érthetőnek kell lennie, innovációt kell sugároznia. Ám ahogy Henrik Fisker formatervező mondta: amíg a dizájn nem termel hasznot, addig csak művészet. De mikor fog hasznot hozni cégünknek?
Alulkalkulált a költségvetésben
Varga Ferenc, a Brandcontrol ügyvezető igazgatója szerint a dizájn az üzlet része, és mint ilyen, megkerülhetetlen.
– A dizájn a vizuális jelrendszere egy vállalkozásnak. Megtestesíti mindazt, amit a vállalkozás tulajdonosai célközönségük ízléséről gondolnak. Ezzel együtt óriási lehetőség is az üzleti szférában, hiszen megkülönböztet, vonzóvá tesz, divatot teremt, és segít az eladásban. Az üzleti célok elérését hatékonyan csak a nemzetközileg értelmezhető színvonalon kidolgozott dizájn segítheti – mondta Varga Ferenc.
Általában a hazai vállalkozások üzleti terveiben vagy alulkalkulált, vagy nem is szerepel dizájnra vonatkozó költség. S ami még nagyon jellemző: ha ezen a területen már volt fejlesztése, befektetése a cégnek, úgy gondolja, az utána következő években nem kell további költséget, erőforrásokat áldozni rá. Ez azonban folyamatos tevékenység, mint például a marketingkommunikáció.
– A fogyasztói igények, elvárások egyre magasabbak. Dizájnszempontból a csomagolások, kommunikációs anyagok, arculatok egyre kiegyenlítettebbek az élvonalban. Ma már elvitathatatlan a dizájn szerepe, egy kis étterem számára épp annyira fontos, mint egy nemzetközileg is ismert brandnek. A dizájn felgyorsítja, lerövidíti az utat a kommunikációban, üzeneteink célba juttatásánál, tehát profitot termel – magyarázta a szakember.
Se túlbecsülni, se alábecsülni nem szabad
A dizájn a márkázásban az egyik alapelem. Túlbecsülni vagy alábecsülni a jelentőségét azonban egyaránt hiba. Az első esetben a vezetők a kinézettől várnak mindent, de egy jó csomagolás önmagában nem elég. Azok viszont, akik alulértékelik a megjelenést, a dizájnfejlesztést sokszor úri huncutságnak, az alkotók önmegvalósító játékának és fölösleges kiadásnak tartják. Az ilyen gondolkodás következménye, hogy minden törekvésünk ellenére a konkurens termékre esik a fogyasztó választása. És amikor megkérdezzük a vásárlót, hogy végül mi alapján döntött, könnyen futhatunk abba a válaszba, hogy „csak”.
– Ez gyakori válasz. Sokan nem tudják megmondani, miért esett a választása adott termékre a polcon lévő több azonos árú és összetételű közül. Ez a szubjektivitás hatalma. Az igényes, minőségi dizájn segíthet a „csak”-faktort felénk billenteni– hívta fel a figyelmet Varga Ferenc a dizájn fogyasztókra való hatására.
A legtöbb vállalkozás vezetője viszont nem is tudja, nem is érzékeli, hogy ezen a területen bármilyen probléma volna a cégénél. Ők azok, akik fel sem mérik vállalkozásuk állapotát dizájn és a brand szempontjából. A probléma ismerete a legelső és legfontosabb lépés. Ezután jöhet a dizájn megfelelő beépítése a kommunikációba és az értékesítésbe, amihez érdemes lehet magas színvonalon dolgozó partnert keresni, hogy valóban elérjük a kívánt hatást.
Tudnunk kell, mit szeretnénk
Tervezőgrafikáról már az ipari forradalom óta beszélhetünk. Azóta rengetek korszakváltáson ment keresztül a terület, míg eljutottunk a ma követendő minimalista vonalhoz. Aki az online piacon akar ringbe szállni, annak figyelembe kell vennie a mai trendeket. Fontos, hogy letisztult, átlátható felületet mutassunk a felhasználóknak, és ne csak a funkcionalitást, de a szépséget is szem előtt tartsuk. A dizájn kialakításakor törekednünk kell arra, hogy a legkisebb káoszt is elkerüljük. Ne akarjunk minden négyzetcentiméteren eladni, maradjunk letisztultak, ügyeljünk a tipográfiára és az átlátható navigációra: ha menürendszerünk túl sok pontból áll, az olyannyira megnehezítheti az oldallátogató számára a lényeges menüpont kiválasztását, hogy jó eséllyel a honlap elhagyása mellett dönt inkább.
A dizájnra költött pénzt mindig befektetésként kell kezelnünk, amellyel növeljük vállalkozásunk immateriális tőkeértékét.
– Ma ez a tőkeérték nagyban meghatározza vállalkozásunk piaci helyzetét és jövőjét. A dizájn elsődleges a változások piaci kommunikációjában, az információk eljuttatásában. A változás a piac mozgatórugója, a változáshoz való alkalmazkodás képessége pedig vállalkozásunk életképességét, versenyképességét is jelenti – hívja fel a figyelmet Varga Ferenc.
Ahogy Henrik Fisker formatervező mondta: amíg a dizájn nem termel hasznot, addig csak művészet.