Megéri zöldbe vágni!

Elvileg sikerre számíthatnak azok a vállalkozások, amelyek a fenntarthatóra nyitott, egészséges életre érzékeny vevőket célozzák, mégis viszonylag kevesen használják ki ezt az üzleti lehetőséget.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Egyre több biotermékkel találkozhatunk a multinacionális láncok polcain – élelmiszerrel, organikus ruházattal, tisztító- és tisztálkodószerekkel –, de a bio elvileg kiváló lehetőség a kisebb, manufakturális vállalkozások számára is. Különösen, hogy az ilyen árut keresők igénylik a tanácsadást és azt, hogy az őket érdeklő információkhoz, mint például a termék eredete, hozzájussanak a boltba. Ezeket az elvárásokat leginkább a kisebb üzletekben és nem a hipermarketekben tudják kiszolgálni.

Kép:PP archív

Az Amerikai Egyesült Államokban például a nem élelmiszer típusú biotermékek eladása 2005-ben már 744 millió dollárra rúgott, amely forgalomban a háztartási termékek vitték a prímet. A biovállalkozásokban a szenvedély a legfőbb vezérelv. Általában azok indítanak ilyen céget, akik maguk is ökotudatosan élnek, fontos számukra a fenntartható szemlélet az élet különböző területein. Persze ez még nem garantálja a sikert, különösen nem manapság és különösen nem Magyarországon. A válságot követően a biotermékek magasabb ára sokakat elrettentett, és többen problémaként említik a fogyasztók hiányzó tudatosságát és az üzletfejlesztéshez szükséges források szűkösségét is. Ennek ellenére – vagy talán épp ezért – sok a nyitott üzleti lehetőség a bióban, amely egyre inkább hívó szó lehet az egészségtudatos vásárlók körében.

A legboldogabb a legbióbb
A buddhista tradíciókkal ellenkezik a vegyszer-felhasználás, ezért Bhután tíz éven belül leszokik róluk – idézi a 700 ezer lakosú ország mezőgazdasági miniszterének ígéretét az AsiaPort.hu. Thaiföldön a luxusszállodák már szívesen vásárolják a zöldségeket Bhutánból, mert olcsóbban kapnak biominőséget. Japán ritka gombákat, Amerika pedig biorizst importál. Ha a miniállam Bioparadicsom lesz, akkor nem kellenek vegyszerek a mezőgazdaság számára, viszont a világ összes biopiacán imádni fogják a bhutáni zöldségeket és gyümölcsöket. Nem kis piacról van szó: tavaly 44,5 milliárd euró értékben adtak el biotermékeket a világon. Ha ennek csak egy kis része Bhutánnak jut, akkor a buddhista állam lakóinak boldogságindexe jelentősen megnövekedhet.
Ezt keresik a vásárlók

A vevők az üzletektől elvárják, hogy kellemes hangulatúak, könnyen elérhetőek legyenek, ahol a vásárlás kényelmes – mutat rá a Szent István Egyetem Marketing Intézetének korábban végzett felmérése, amelyet a Biokontroll Hungária Nonprofit Kft. tett közzé. A rendszeresen a bioboltokban vásárlók 68 százaléka számára fontos a minőségbiztosítási rendszer kiépítettsége. Széles választékot keresnek és meghatározó szempont számukra a portfólió összetétele. Elsősorban a forgalmazott termékek tulajdonságai (például a termékek minősége, frissessége) alapján ítélik meg az üzleteket. A nők, a magasabb végzettségűek és a 31 és 45 év közöttiek körében a legmagasabb azok aránya, akik számára fontos boltválasztási szempont, hogy vannak-e ott biotermékek. Arra, hogy ez magyar vagy importáru, azonban kevéssé figyelnek oda.

5 tanács, amely sikerre vihet egy biotermék-üzletet
1. Találjunk piaci rést! Olyan bioüzletbe érdemes belevágni, amely a képzettségünkkel és a szenvedélyünkkel összhangban van. Találjuk meg az utat, ahogy a saját szenvedélyünket átragaszthatjuk másokra. A tisztálkodószerek és a kozmetikai cikkek kézenfekvő bioötletek, de merjünk a nyilvánvalón túl is keresni.
2. Szolgáljunk mintával! Mutassuk meg, hogy hiszünk abban, hogy a fenntartható szemlélet fontos, és hogy a biotermék az élet más területein is változást hoz azáltal, hogy része a „földbarát” életstílusnak. Hozzunk zöld döntéseket: az üzletbe helyezzünk szelektív hulladékgyűjtőt, használjunk energiatakarékos megoldásokat vagy zöldenergiát. A zöldattitűd jó hatással lesz az üzletre.
3. Közvetítsünk tudást! A biotermékeket vásárlók nyitottak az új ismeretekre. Kommunikáljuk a termékek értékét és azt, hogy milyen hatással vannak az egészségünkre. Ha vannak saját tapasztalataink, esetleg kutatásaink, meggyőzőbbek leszünk.
4. A vevők a legjobb reklámozóink! A biotermék leginkább szájhagyomány útján terjed. Az elégedett boldog vevő biztos, hogy elmeséli tapasztalatait az ismerősei körében.
5. A kollégákon múlik! Találjunk olyan kollégákat, akik éppúgy szenvedélyes rajongói a biónak, mint mi. Az alkalmazottaknak is hinniük kell a termékben. Az elkötelezett kollégák hozzájárulnak az üzlet felvirágoztatásához. Ez nemcsak pénzcsinálásról szól, hanem az élet jobbá tételéről is.

Véleményvezér

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.
Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo