A márkaépítés minden marketing stratégia alapja – vagy legalábbis az kéne, hogy legyen a szakértők szerint. A márka összefoglalja és fogyaszthatóvá teszi a cégünk identitását, ez teszi az első benyomást a fogyasztóra, növeli a reputációt, segít abban, hogy ismerőssé váljunk a vásárlóknak, végül, de nem utolsó sorban pedig ez az alapja a vásárlók hűségének. E nélkül a cégünk nehezen megkülönböztethető a versenytársaktól és bármilyen kiváló üzleti modellt is dolgoztunk ki, nagyságrendekkel csökken az esélyünk a sikerre.
A márkaépítést sok induló vállalkozás elhanyagolja, gondolván, ráérnek majd, ha befutottak. Óriási tévedés! A márkának az induló cégek esetében kiemelten fontos szerepe van, ez lehet a különbség a túlélés vagy a bukás között.
Lássuk, mire kell figyelni az alapoknál!
Legyen stratégia!
Rengeteg induló vállalkozás egyáltalán nem foglalkozik a márkája megalapozásával, de talán még ennél is rosszabb, csak úgy „összedobni” valamit. A márkaépítés nem olyasmi, amit pár órás gondolkodással letudhatunk, vagy épp improvizálhatunk. A sikeres márkához megalapozott tudás kell, versenytárselemzéssel, piackutatással és brainstorminggal. Időt és pénzt kell rá áldozni, ez tény. De megéri.
Legyünk következetesek!
Az egyik leggyakoribb hiba a márkaépítés során szakértők szerint a következetlenség. A márka nem egy logó vagy egy szlogen, hanem olyasmi, aminek értékei a cég egész működését és minden megjelenését áthatják. A következetesség a legfontosabb dolgok egyike a brand szempontjából, hiszen csak ez teszi lehetővé, hogy a fogyasztók felismerjék a márkát és kialakulhasson a kötődés.
Legyen egyedi!
Amikor elkezdünk dolgozni a saját márkánkon, érdemes inspirációként versenytársakat vagy nagy ismert márkákat elemezi. Ilyenkor aztán nagy a kísértés, hogy átvegyünk ezt-azt azokból az elemekből, amelyek másoknál beváltak. Rossz ötlet! A márkaépítés lényege épp az, hogy elkülönítsük magunkat a piacon lévő többi versenytárstól. (Ráadásul, ha túl nagy a hasonlóság, még komoly jogi kockázatot is vállalunk, feleslegesen.)
A jó márkák mindegyike értékeket közvetít. A dizájnos logó vagy hangzatos szlogen semmit nem ér, ha nem mond el valamit azokról az értékekről, amit a cégünk követ. Ha viszont megvannak az alapértékek fontos, hogy a működés is ennek megfelelő legyen. A márka nem csak külsőségeket jelent. Nem kell minden márkának a barátságos modort a zászlajára tűzni (van ahol őszintébb, ha mondjuk a hatékonyság van a középpontban), de ha így teszünk, fordítsuk kiemelt figyelmet arra, hogy például az ügyfélszolgálat is ennek megfelelően működjön.
Ne feledjük a személyes márkát!
A személyes márka építés nem elengedhetetlen része a márkaépítésnek, de egy olyan eleme, amit igazán kár lenne kihagyni. A vásárlók sokkal könnyebben bíznak meg emberekben, mint arctalan cégekben. A márkaépítés épp arra jó, hogy segítsen felépíteni ezt a bizalmat. De amíg csak az elején tartunk a folyamatnak, a személyünk sokat segíthet a márkánknak az erősödésben.
Az emberek szeretik, ha ismerik a nevét és az arcát valakinek, még inkább azt, ha úgy érezhetik, egy igazi szakértőtől vásárolhatnak. Építsünk fel magunknak – vagy a legjobb szakértőnknek – egy saját brandet, amit hozzákapcsolunk a céghez. Ha ez a szakértő blogposztokban, előadásokon, vagy akár a Facebookon segít jó tanácsokkal, az komolyan segíthet a márkánkkal szembeni alapvető bizalom kiépítésében. Éppígy működik az is, ha engedjük a fogyasztóknak, hogy megismerjék azt, aki termeli, gyártja a terméket, amit aztán megvásárolhatnak.
Forrás: Entrepreneur.com