Már nem lesz több online vásárló?

2016. március 04. péntek - 07:30 / piacesprofit.hu
  •    

Habár jelentősen bővült tavaly is az online kereskedelem, egyre kevesebb az új fogyasztó a piacon, ezért a webshopoknak arra kell koncentrálniuk, hogy ügyfeleik rendszeresen visszatérjenek hozzájuk. Az új menő trend a mobil, egyre többen vásárolnak okoseszközökről, erre érdemes lehet „ráfeküdni”.

nő az online torta

Kép: Pixabay

Tovább bővült a hazai online kiskereskedelem, 2015-ben újabb 16%-os növekedéssel már mintegy 270 milliárd forintért vásároltunk termékeket a világhálón keresztül. Még mindig a műszaki cikkek a legkeresettebbek – derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös, Online Kiskereskedelmi Index kutatás-sorozatának idei első felméréséből. Az egyes szektorok növekedési üteme ugyanakkor eltérő: a legnagyobb bővülést a szépség, egészség szektor érte el (20%-os növekedéssel), míg a legkisebb mértékben idén is a számítástechnika szektor tudott nőni, csupán 9%-ot.

Az olyan szektorok, mint a divat, sport vagy a számítástechnika, növekedésüket elsősorban nem az online jelenlétük erősödésének köszönhetik, mivel bővülésük mértéke hasonlóan alakult a teljes kiskereskedelemre vetítve is. Ezzel ellentétben, 4 olyan szektor is van, ahol ugyan a teljes kiskereskedelem növekedése „csak” átlagos volt, az online viszont továbbra is dinamikusan bővül (játék, kultúra; műszaki cikk; szépség, egészség; otthon, kert). Ezekben a szegmensekben az online kereskedők számának ugrása és a termékek online vásárlásával szembeni bizalom növekedése magyarázza leginkább a bővülést.

A legnagyobb online kiskereskedelmi szektor továbbra is a műszaki cikkek szektora, mely 2015-ben 48 milliárd forint forgalmat bonyolított. Azonban a játék, kultúra területén 2015-ben arányaiban minden más szektornál gyorsabban terelődtek a vásárlók a hagyományos boltok polcaitól a webáruházak oldalaira.

sajtocikk_kep

Egyre kevesebb az új belépő, de még mindig sok az egyszeri vásárló

Tavaly hazánkban közel 2,5 millió ember vásárolt terméket valamilyen webáruházban, azonban 2015-ben az új belépők aránya már alig 4 százalékra csökkent. Ennek fényében érdekes tény, hogy a webáruházak vásárlói közül a legtöbben – boltonként átlagosan 63 százalék – tavaly csupán egyszer vásároltak az adott boltban. Tehát, a növekedés érdekében a kereskedőknek a jövőben inkább az eddig mindössze egyszer vásárló ügyfeleik visszacsábítására érdemesebb helyezniük a hangsúlyt. Ebben a harcban viszont nem csak az ár dönt! A vevők az információt igen sokra értékelik, ami a bevételben is meglátszik.

Meg kell különböztetnünk magunkat a konkurenciától, ráadásul a technológia fejlődése miatt folyamatos fejlesztési kényszer nehezedik ránk: egy webáruház soha nincs kész. Emellett a fogyasztói trendek is változnak, ezek miatt is szükséges az állandó alkalmazkodás. Míg régen egy jó értékesítővel bármit el lehetett adni, ma a fogyasztók 98 százaléka a vásárlási döntéseit az interneten alapozza meg. Ezért ha nem vagyunk ott, olyan, mintha nem is lennék – mondta a szakértő. Lehet, hogy még nem ekkora azok aránya, akik valóban vásárolnak is a világhálón, de a tájékozódás, döntés előkészítés túlnyomó többségben itt zajlik. Emiatt nagyon fontos, hogy a cégeknek fel kell készülnie a többcsatornás értékesítésre, az online és offline értékesítés erős szinergiájának kihasználására.

Ügyfélélményen a hangsúly…
Az élmények szerepe a vásárlásban mindig is fontos volt, a webes értékesítés esetében különösen az, hiszen sok alapvető élmény, ami egy fizikai boltban éri az embert, itt hiányzik. Nincsenek például illatok, pedig ezek nagyon fontosak a könyvvásárlástól az autó vételig. (Tudta, hogy az információk 3,5 százalékát szerezzük be szaglás útján? És hogy az érzelmek 75 százaléka illatokra vezethető vissza? Hasson illatokkal!) A weben pótolni kell valahogy az érzékszervi információkat – erre a weben leginkább a kép áll rendelkezésre, illetve most már a videó. Érdemes a forgatható, nagyítható, videós tartalmakkal próbálkozni – legalábbis amíg a szagos internetet nem találják ki…

Nem véletlen, hogy a piacban rejlő hatalmas potenciál miatt egyre több és több vállalkozás tevékenykedik a szektorban. Az internetes kereskedelemben – sok más szektorral ellentétben – nő a cégek száma, amit az alacsony belépési korlátok is segítenek. Ma már számos olyan szoftver van, amelyekkel különösebb informatikai tudás nélkül webáruházat lehet létrehozni, azonban – mint a nagy cégek példája is mutatja – a jelentős árbevétel eléréséhez invesztálni kell. 2015. december 1-jén több mint 4000 cég tevékenykedett a szektorban, míg 2 éve ez a szám még a 3500-at sem érte el. Miközben az online kereskedelemmel foglalkozó cégek száma nő, a teljes kiskereskedelemben tevékenykedő vállalkozások száma csökken.

Bár magyar nyelvű honlappal és forint alapú árazással több mint négyezer online kiskereskedő működik, a teljes forgalom 30 százalékát mégis a legnagyobb 10 kereskedő adja. Együttes online árbevételük tavaly közel 80 milliárd forint volt. A listán továbbra is kiemelt helyen szerepel az Edigital, az eMAG és a Mall.hu, ugyanakkor nagyot nőtt tavaly a Tesco online részlege is.

Jön fel a mobil

Az elektronikus fizetési megoldások továbbra sem tudnak látványosan teret nyerni, a teljes online forgalom csupán 16 százaléka realizálódik ilyen fizetési módok révén. Azonban a mobil alapú vásárlás terjedésének ez nem szab gátat, ugyanis az online vásárlók egyharmada már vásárolt tavaly az interneten terméket, mobiltelefonja segítségével. A rohamosan terjedő okostelefonok korában alapvető elvárásnak számít, hogy a céges weboldalak, vagy webáruházak mobileszközökről is élvezhetőek legyenek. Az optimalizálás hogyanja és mikéntje a cégvezetők számára sok esetben ismeretlen terület, ezért a leggyakrabban felmerülő kérdésekre itt választ kaphat!

Más felmérések is megerősítik, hogy az online kereskedelem egyre inkább a mobiltechnológia irányéba fordul. Ráadásul a vásárlók jelentős része már nem csak az országhatárokon belül keresi a számára megfelelő terméket, vagy szolgáltatást. A vásárlók 57 százaléka vásárolt online külföldi kiskereskedőtől, a megkérdezés előtti hat hónap során, így az egész világ a versenytársunkká válik. Számos országban – így Magyarországon is – növekszik a a fogyasztók jövedelme, vele pedig az igény olyan választékra, amit hazai kereskedőiknél nem találnak meg. Emiatt a fogyasztók a hiteles márkákat más országokban keresik, ahol gyakran alacsonyabb áron vehetik meg őket, mint amikor esetleg hazájukban hozzájuthatnak.” Ennek ellenére a magyar webshop-üzemeltetők közül csak azoknak javasolja szakértőnk az idegen nyelvű terjesztést, aki legalább már a magyar jogszabályoknak is képes megfelelni – mert a webshopok többségében nem ez a helyzet.

Kihagyhatatlan webtrendek 2016-ra
A technikai fejlődés miatt szinte már úgy követhetjük a trendeket a webes megjelenésben is, mint ahogy a ruhadivatban. Mutatjuk, mi az, amire 2016-ban érdemes figyelni a céges weboldal alakításánál az éves előrejelzések és persze a szakmai guruk szerint!