Egy friss kutatás szerint bár mi, magyarok alapvetően magunkat pesszimistának tartjuk, egy, a CIB által elvégzett kutatás eredményei némileg rácáfoltak erre: a megkérdezettek 73 százaléka hisz abban, hogy a kemény és kitartó munkának mindig meglesz a gyümölcse, 62 százalékuknak pedig meggyőződése, hogy érdemes valamivel nagyobb célokat kitűzni annál, mint amit reálisnak gondolunk. A felmérés nem csupán ezen a ponton okozott meglepetést: a válaszadók 82 százaléka ítélte tévútnak a döntések elodázását, kifejezettem kártékonynak bélyegezve a hagyományosan magyar beidegződésnek tekintett halogatást.
Itthon a magánéleti boldogság egyértelműen megelőzi a fontos dolgok sorában a szakmai boldogulást. Az nem meglepő, hogy ez az értékítélet a korban előre haladva erősödik, az viszont annál inkább, mennyire egyértelmű a konszenzus ezen a téren a megkérdezett nők és férfiak között: minimális eltérést látni a véleményükben.
Összességében a felmérésben résztvevők háromnegyede tartotta meghatározóbbnak a kiegyensúlyozott családi életet a karriernél. Ennél is többen, az érintettek 86 százaléka vállalna akár szerényebb anyagi körülményeket is a magánéleti boldogságért cserébe. Utóbbit főleg a családalapítással és a minőségi lakókörnyezet kialakításával, megszerzésével azonosítják az emberek, míg szakmai oldalon elsősorban az anyagi biztonság megteremtése és fenntartása a fontos, valamint az előrelépés a meglévő munkahelyen.
Boldog munkavállaló, jó szervezet
Mindenki a kompetenciáról beszél, holott a munkavégzés igazi alapköve az attitűd, a hozzáállás és a saját tehetségünk pontos ismerete, vallja a színészetet kommunikációs, majd szervezetfejlesztő szakmára felcserélő Borbély László.
Hogyan tehetjük boldoggá a munkavállalót?
Céges mobil, laptop, a közép- és csúcsvezetők számára céges autó – sok munkahelyen már szinte alapvető juttatásnak számítanak. De biztos, hogy ezektől lesznek igazán elégedettek az alkalmazottak? A kutatások szerint nem, ezért a menő nyugat-európai és amerikai cégek számos egyéb juttatással igyekeznek boldoggá és lojálissá tenni az értékes kollégákat.
Míg itthon az előítéletek miatt sokszor még napjainkban is komoly kihívás elé néznek az állást kereső fiatal nők, addig tőlünk nyugatra inkább támogatják őket. Az amerikai Business Insider gazdasági híroldal cikke szerint a Facebook például közel 1,2 millió forintot, a Netflix pedig egy év – fizetett! – szabadságot ad annak a munkatársának, akinek gyereke születik. A Spotify még ezeknél is többet tesz dolgozói boldogságáért: a vállalat a szülővé váláshoz – egészen pontosan a mesterséges megtermékenyítés költségéhez – is hozzájárul, ha kell.