Ma ügyeljünk a boldogságra

Március 20-a az ENSZ közgyűlés határozata alapján a Boldogság Világnapja. A Világnap megtartásáról szóló ENSZ határozat szerint azért fontos erre felhívni a figyelmet, mert a „boldogság keresése az emberek alapvető célja”. De vajon boldogok a magyar munkavállalók, vagy valóban pesszimisták?

Egy friss kutatás szerint bár mi, magyarok alapvetően magunkat pesszimistának tartjuk, egy, a CIB által elvégzett kutatás eredményei némileg rácáfoltak erre: a megkérdezettek 73 százaléka hisz abban, hogy a kemény és kitartó munkának mindig meglesz a gyümölcse, 62 százalékuknak pedig meggyőződése, hogy érdemes valamivel nagyobb célokat kitűzni annál, mint amit reálisnak gondolunk. A felmérés nem csupán ezen a ponton okozott meglepetést: a válaszadók 82 százaléka ítélte tévútnak a döntések elodázását, kifejezettem kártékonynak bélyegezve a hagyományosan magyar beidegződésnek tekintett halogatást.

Itthon a magánéleti boldogság egyértelműen megelőzi a fontos dolgok sorában a szakmai boldogulást. Az nem meglepő, hogy ez az értékítélet a korban előre haladva erősödik, az viszont annál inkább, mennyire egyértelmű a konszenzus ezen a téren a megkérdezett nők és férfiak között: minimális eltérést látni a véleményükben.

Összességében a felmérésben résztvevők háromnegyede tartotta meghatározóbbnak a kiegyensúlyozott családi életet a karriernél. Ennél is többen, az érintettek 86 százaléka vállalna akár szerényebb anyagi körülményeket is a magánéleti boldogságért cserébe. Utóbbit főleg a családalapítással és a minőségi lakókörnyezet kialakításával, megszerzésével azonosítják az emberek, míg szakmai oldalon elsősorban az anyagi biztonság megteremtése és fenntartása a fontos, valamint az előrelépés a meglévő munkahelyen.

Kép:Pixabay

Boldog munkavállaló, jó szervezet

Mindenki a kompetenciáról beszél, holott a munkavégzés igazi alapköve az attitűd, a hozzáállás és a saját tehetségünk pontos ismerete, vallja a színészetet kommunikációs, majd szervezetfejlesztő szakmára felcserélő Borbély László.

Boldog emberekkel jobban működik a szervezet
Mindenki a kompetenciáról beszél, holott a munkavégzés igazi alapköve az attitűd, a hozzáállás és a saját tehetségünk pontos ismerete, vallja a színészetet kommunikációs, majd szervezetfejlesztő szakmára felcserélő Borbély László. A szervezeti problémák gyakran az egyén kiégéséből erednek, a burnout pedig abból, hogy nem vagyunk tisztában saját erőnkkel és tehetségünkkel.
“A 21. századot megelőző két évszázadból mindkettő a vállalat hatékonyságáról szólt. A projekt és a munkavállaló szolgálja-e a vállalat nyereségességét? Elégedett-e a vevő, kevesebb-e a reklamáció, erősödik-e a good will?” Ma már egy olyan szempont is jócskán bejátszik a cégek sikerébe, amit úgy hívunk, hogy szervezeti boldogság. Mert létezhet boldog vállalat, ahova az alkalmazottak örömmel járnak be dolgozni. Ott a munkavégzés során gyakran flow-élményt élnek át. Maximális hatékonysággal dolgoznak, belefeledkeznek a feladataikba” – mondta a profi coach a Piac & profit egy korábbi konferenciáján.

Hogyan tehetjük boldoggá a munkavállalót?

Céges mobil, laptop, a közép- és csúcsvezetők számára céges autó – sok munkahelyen már szinte alapvető juttatásnak számítanak. De biztos, hogy ezektől lesznek igazán elégedettek az alkalmazottak? A kutatások szerint nem, ezért a menő nyugat-európai és amerikai cégek számos egyéb juttatással igyekeznek boldoggá és lojálissá tenni az értékes kollégákat.

Öndiagnózis és vállalati segítség
A kiégés elleni leghatékonyabb védekezés az önismeret növelése. Ennek segítségével csökkenthetők a rizikófaktorok, tudatosan alakítható az énkép és a magunkkal szembeni elvárások. Emellett ez segít felismerni a túlterheltség jeleit is.
A Google híresen jó munkahely: az amerikai techóriás számára első számú szempont a kellemes munkahelyi légkör kialakítása. Ezért ha egy kemény napon a munkatársak nagyon elfáradnának, csocsózhatnak, videojátékozhatnak vagy biliárdozhatnak egy kicsit. Persze ha nagyon muszáj, azért abbahagyják a játékot, például arra az időre, amíg a cég ingyenes éttermében elfogyasztják az ebédjüket. Itt az egészséges ételeken túl kávé, üdítőital, friss gyümölcs, energiaital és csokoládé is várja őket. Ha pedig ebéd közben nagyon elfáradnának a kollégák, akkor masszázsra mennek, vagy a szintén ingyenes konditeremben frissülnek fel.

Míg itthon az előítéletek miatt sokszor még napjainkban is komoly kihívás elé néznek az állást kereső fiatal nők, addig tőlünk nyugatra inkább támogatják őket. Az amerikai Business Insider gazdasági híroldal cikke szerint a Facebook például közel 1,2 millió forintot, a Netflix pedig egy év – fizetett! – szabadságot ad annak a munkatársának, akinek gyereke születik. A Spotify még ezeknél is többet tesz dolgozói boldogságáért: a vállalat a szülővé váláshoz – egészen pontosan a mesterséges megtermékenyítés költségéhez – is hozzájárul, ha kell.

Véleményvezér

Az ukránok szerint Szijjártó Péter hazudott

Az ukránok szerint Szijjártó Péter hazudott 

Gyanús az ukránoknak a magyar külügyminiszter.
A Bige-család visszautasítja Gulyás Gergely vádjait

A Bige-család visszautasítja Gulyás Gergely vádjait 

A kormány nem tud leszállni a Bige-családról.
Nem kell félni, hogy Donald Trump atomtengeralattjárókat küldött Oroszország közelébe

Nem kell félni, hogy Donald Trump atomtengeralattjárókat küldött Oroszország közelébe 

Titok, hogy Trump bejelentésének megfelelően indultak-e amerikai atomtengeralattjárók az orosz partok felé.
Lemondott a miniszterelnök, mert cége némi uniós pénzhez jutott

Lemondott a miniszterelnök, mert cége némi uniós pénzhez jutott 

A litvánoknál nulla tolerancia van, ha korrupcióról van szó.
Csehországban teljes kormányzati támogatás mellett indult el a Pride

Csehországban teljes kormányzati támogatás mellett indult el a Pride 

A műbalhék országa lettünk.
A Szigetre nem mehetnek rasszisták a Közszolgálati Egyetemre igen

A Szigetre nem mehetnek rasszisták a Közszolgálati Egyetemre igen 

Olyan jöhet Magyarországra, aki támogatja Izrael bombázását, olyan nem, aki ellenzi a palesztínok gyilkolását.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo