Kudarcleckék kézikönyve

A céges szervezeteknek éppúgy van életgörbéjük, mélypontjuk, csúcspontjuk s gyógyítható működési zavaraik, mint az emberi testnek. A How the Mighty Fail: And Why Some Companies Never Give In című könyvben a céges entrópia, energiavesztés, szétesés és bukás előjeleit elemzi Jim Collins.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A pozitív üzleti sztorikra koncentráló, összesen hétmillió példányban elkelt Built to Last és a Jóból kiváló (Good to Great) után mintha a „bukás-ómenológia” tudományágát készülne megalapozni Collins, aki szerint a bukás alapvető okai legtöbbször a szervezeten belülről erednek. Hatezer évet felölelő adathalmazból – a régi világbirodalmakat is szervezetként értelmezi – rémisztő felismerésre jutott: az öt szakaszból álló bukási forgatókönyvben a cégek szinte sosem látható, nyilvánvaló módon jutnak el a negyedik fázisig! Vagyis a bukás okai úgy fejlődnek ki, mint a rákbetegség. Kívülről életképesnek tűnhet egy cég, amikor belülről már rongálja a korrózió.

A jó hír az, hogy a leépülés fokozatosan és nem egyik napról a másikra történik. Számos fordulópont akad, ahol felismerhető, hogy baj van. A jó vállalkozó fokozatosan a zuhanás ellen dolgozik. A menedzsment hipochondriája a cég stabilitását illetően az egészséges paranoia jele. További jó hír, hogy számos vállalat, amely eljutott az összeomlás szélére, nemcsak győztesen, de erősebben került ki a bukás rémével folytatott küzdelemből. Hasonló fordulaton esett át egykor a Merck, az HP, a Texas Instruments, a Disney, a Boeing, az IBM.

Minden vállalkozás bevállal kockázatokat, felvesz hiteleket, elindul rizikós irányokba. De van esztelen és átgondolt kockázatás. Egy elmélet szerint célszerű úgy tekinteni egy cégre, mint egy hajóra: ha a hiba a vízfelszín felett üt léket a hajótesten, kijavítható, de ha a víz alatt – és ha ráadásul nagy lyukat –, abból végzetes süllyedés lesz. Minden nagy erőforrást felőrlő projekt esetében az a kérdés, hogy ha nem sikerül, akkor mekkora lyukat üt a szervezeten, és főleg a víz felett vagy alatt.

Collins elismerte, kutatómunkájának legnagyobb meglepetése az volt, hogy milyen mélyre süllyedhet egy vállalkozás, és még onnan is lehet útja-módja a felemelkedésnek. Ami annyit tesz, hogy akik bedobják a törülközőt, talán túl korán teszik, amikor még nem is lenne menthetetlen a helyzet.

Bukásgyanús viselkedés 5 lépésben

1. Siker utáni elbizakodottság

Az emberek elhiszik, hogy a siker folytatódni fog, függetlenül attól, hogy mit és hogyan dönt a szervezet. A sikeremberek és a sikercégek elvesztik a tisztánlátásukat afelett, miért jutottak a csúcsra. „A legjobb vezetők, akiket tanulmányoztunk, nem érzik úgy, hogy megértették az összes lehetséges tényezőt, ami a sikert hozta.”

2. Sokat akarás

A fegyelmezetlen gigantománia elhatalmasodása további hibákhoz vezet. Ekkor jön létre a túlnövekedés, a túlterjeszkedés. A cég túl nagy beruházásokba fog, túl sok versenytársat vásárol fel, túl szélesen diverzifikálja tevékenységét. Kívülről ez még mindig a siker bizonyítékának látszhat! Collins úgy definiálja a fegyelmezetlenséget, hogy a menedzsment olyan új ágazatokban telepedik meg, amelyekre „nincs égető vágya”, illetve hogy az nincs szinkronban a cég financiális kapacitásaival. Veszélyes például, ha a terjeszkedés gyorsabb, mint ahogy a vállalkozás képes lenne rendkívüli színvonalat nyújtani, míg az adott területen működő versenytársak képesek. Így az új fejlesztésbe, termékbe, szolgáltatásba fektetett pénz elveszik, s az erőforrások átcsoportosítását a cég főprofilja sínyli meg. Az, amelynek a kezdeti sikert köszönhette. A vállalat értékrendszerének kompromittálása szintén fegyelmezetlenségnek számít.

A kezdő vállalkozók 9 alaphibája
Ha az ember vállalkozó, időről időre előfordul, hogy valami nagyon nem a tervek szerint alakul. Ez a normál üzletmenet része. De nem minden hiba a véletlenek csúnya összjátékának következménye.
3. Gikszerek ignorálása

Az üzleti eredmények még jók, de már gyűlnek a baljós ómenek. A kedvezőtlen adatokat azonban vagy kimagyarázzák („csak átmeneti nehézség”, „nem olyan rossz”), azokért külső tényezőket hibáztatnak, vagy egyenesen ignorálják. Rossz jel például, ha a korábban nagy teljesítményű teamek produktivitása csökken, vagy ha a cégvezető nagy pénzeket költ olyanra, amiben nincs a cégnek tapasztalata, vagy a piaci adatok nem igazolják a projekt elindítását.

4. Gyors megoldás keresése

Amikor a válságjelenségek már láthatóak, a pánikszerű kapkodással végrehajtott radikális változtatások nem vezetnek eredményre. A tényezőkkel való szembenézés helyett a cégek belső átszervezéseket hajtanak végre, sokat egymás után. Rendszerint összes reményük egy túl korán bejelentett új termékben van, amely azonban még nincs kiérlelt állapotban.

5. Belenyugvás a vesztésbe

Beismerése annak, hogy a cégnek befellegzett.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo