Hogyan írjunk jobban?

2015. április 16. csütörtök - 07:30 / piacesprofit.hu
  •    

Jó értékesítési szöveget írni szinte művészet, de ne ijedjünk meg tőle! Emögött is vannak szabályok, amelyeket el lehet sajátítani. Az agyunk egyedi módon működik: kérdés, milyen szabályokat kell tudnunk ahhoz, hogy úgy írjunk, hogy az agy a lehető legjobban megértse azt? A választ Steven Pinker, a Harvard Egyetem kognitív tudósa és nyelvésze adta meg.

Kép: Pixabay

1. Fontos, hogy vizuálisan és hétköznapi stílusban írjunk

Ha engedjük „látni” az olvasót, az plusz pont, és ennek óriási hatása van. Sok ember próbálja lenyűgözni tudásával – szakzsargonnal, bonyolult kifejezésekkel – a másikat, de ez gyakran okoskodóan hangzik. A kutatás azt mutatja, hogy ha okosnak akarunk látszani, annak pont az ellenkezőjét érjük el. Minél inkább okosabbnak akarunk tűnni, annál rosszabbul fogja magát érezni az olvasó, és annál könnyebben kattint el.

A képekben való gondolkodásról itt olvashat részletesebben.

2. A tudás néha átok

A fő oka annak, hogy az írásunk nem akar összeállni, egyáltalán nem a mi hibánk. Az agy nem arra lett kitalálva, hogy jól tudjunk írni. Épp ellenkezőleg. Ha tudunk valamit, akkor másokról is feltételezzük, hogy tudják, és ez teljesen normális. Ez azonban rossz írástechnikához vezet, hisz sokszor átugrunk logikai részeket, amelyek számunka egyértelműek, de az olvasónk számára korántsem biztos, hogy azok. A legbiztosabb megoldás, ha megkérünk valakit, hogy olvassa el a munkánkat. Ne feledjük a régi marketinges mondást: az a jó szöveg, amit a nagymamánk is megért!

3. Ne rejtegessük a lényeget

Mondjuk el az olvasónak, hogy miről írunk. Már a legelején. Az értékesítési szöveg nem egy vicc: nem kell „csigáznunk” az olvasót, míg a végén feltárul a „csattanó”. Fogalmazzunk világosan, és ne tűnjünk okoskodónak, se titkolózónak. Ha úgy érezzük, hogy ezzel megfosztjuk az izgalomtól, a várakozástól az olvasót, gondoljunk arra, hogy ha az olvasónak fogalma sincs arról, miről írunk, az első bekezdés után félreteszi a szöveget.

Duplázza meg eredményességét tartalom-újrahasznosítással!
Az igényes tartalom a weblapunkon nagyon fontos. A honlap tartalmának rendszeres frissítése, érdekes, egyedi cikkek, blogbejegyzések írása azonban időt igényel. Összegyűjtöttünk néhány tippet, melyek segítségével a legtöbbet hozhatja ki már meglévő írásaiból.

4. Tudnunk kell a szabályokat, mielőtt áthágjuk őket

A szótárak nagyon hasznos találmányok, de nem nyelvkönyvek. Követik a nyelvet, de nem irányítják azt. Felmerül a kérdés, hogy nekünk kell-e követnünk a szakkönyvekben leírt szabályokat? Jobbak leszünk-e tőlük? Teljes mértékben. De emellett a kreativitást sem szabad elfelejteni. A nyelv mindig is változóban volt, ami nagyszerű. Ahhoz, hogy jó író váljon belőlünk, tudnunk kell a szabályokat, mielőtt megszegjük őket.

5. Olvasni, olvasni, olvasni

Sok kiváló író soha nem olvasott könyvet a könyvírásról. Egyáltalán. De akkor vajon honnan tudták, hogy hogyan kell írni? Olvastak. Bárkinek, aki fejlődni szeretne, rengeteget kell olvasnia. Utána sokkal könnyebb lesz magunknak is szövegeket alkotni.

6. A jó írás egyenlő az átdolgozott kiadással

Jó írónak lenni nem azt jelenti, hogy kapunk egy jól irányzott csókot a múzsától, és ettől kezdve ontjuk magunkból a tökéletes szövegeket. A szavakkal időt kell tölteni, formálni kell őket. Időbe telik, amíg megtaláljuk a megfelelő formát. Ne féljünk átolvasni, változtatni, finomítani a szövegeinket, jót fog tenni nekik. A tehetség csak egy dolog: alázat nélkül azonban nincs tökéletes munka.

Ha mindezeket a szabályokat elsajátítottuk, ne felejtsük el Oscar Wilde szavait:

Az író az a személy, aki megtanította elméjét rosszalkodni.

Langmár Zsuzsanna
szovegirasblog.hu

Forrás:http://time.com/3584611/write-better-tips-from-harvard/

 

Feliratkozom a(z) Piac & marketing téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek