Hét főbűn, amit egy céges bloggal elkövethetünk

2016. június 30. csütörtök - 07:30 / kfarkas
  •    

A blogolás olyan, mint a foci: mindenki ért hozzá, de jól játszani azért nem mindenki tud. A céges blogra ez kétszeresen is igaz, ezért összeszedtük azt a hét főbűnt, amellyel többéves munkát tehetünk tönkre egy szempillantás alatt.

Egyre népszerűbbek a céges blogok, mert a vállalkozások rájöttek, nemcsak a közösségi oldalakon keresztül érdemes kommunikálni a fogyasztókkal vagy ügyfeleikkel, hanem szakértői arculatot építve saját márkájukkal, termékeikkel kapcsolatos újdonságokat, híreket is megoszthatnak a látogatókkal. A céges blogok óriási előnyt jelenthetnek, sok esetben olyan eszközt biztosíthatnak ugyanis, amellyel nem csak új vevőket szerezhetünk, hanem többek között a sajtóval történő kapcsolattartásunkat is megkönnyíti. (Hogy milyen legyen a blogunk, ahhoz itt olvashat tanácsokat!) Amilyen előnyt jelent azonban egy ilyen felület, éppolyan komoly veszélyeket is hordoz. Akár jól felépített márkánkat, hírnevünket is lerombolhatjuk, ha elkövetjük valamelyikét annak a hét főbűnnek, amelyeket most csokorba szedtünk önöknek.

férfi egy tableten olvas

Kép: Pixabay

Restség

Mielőtt belevágunk a céges blogolásba, fontos, hogy feltegyük a kérdést magunknak: eléggé elkötelezettek vagyunk? A sikeres blogok általában sok munkát, időt és inkább több, mint kevesebb befektetést igényelnek. Bevállaljuk ezt hosszú távon? Mert néha, vagy kicsit blogolni nem érdemes: a tapasztalatok szerint a rendszeres bejegyzések eredményesebbek a ritka, de briliáns posztoknál. Ha tehát nem érzünk magunkban elég erőt ahhoz, hogy mindennap, de legalább hetente több alkalommal bejegyzéseket készítsünk hosszú éveken keresztül, akkor bele se vágjunk a blogolásba.

Jobb ha szakember írja a saját blogunkat?
Tapasztalataink szerint a legtöbb cégvezető ennél a kérdésnél akad el a tartalommarketinggel kapcsolatban, hiszen nekik erre nincs idejük, valakit, aki profi tartalmakat állít elő, pedig nem lehet csak úgy előkapni a szekrényből. Lássuk, mikor érdemes nekünk és mikor külsősnek elkészítenie a tartalmainkat, illetve mire ügyeljünk, ha külsőst keresünk.

Kevélység

A szövegírás olyan, mint a foci: mindenki tud játszani, de attól még nem mindenkiből lesz Messi. A blogunkon minőségi tartalmat KELL szolgáltatnunk, ugyanis a cégünk arculatát megjelenítő felületen nem jelenhet meg fogalmazási, helyesírási hibáktól hemzsegő szöveg. De a formai követelményeken túl a blogolásnak még jócskán vannak olyan szakmai fogásai, amelyekkel a legtöbb cégvezető nincs tisztában. Ne legyünk túl büszkék segítséget kérni, lehet, hogy jobban járunk, ha szakember írja a blogunkat.

Fösvénység

A minőségi tartalom és az átlagos online agymenés között pontosan annyi a differencia, mint egy Trabant és egy Porsche között. Mindkettőnek négy kereke van, mindkettővel el lehet jutni egyik helyről a másikra, de a különbségek azért szemmel láthatóak, nem utolsósorban az árban is. A minőségi tartalommal messzebbre, biztosabban, gyorsabban jut el egy céges blog, mint az összekapkodott anyagokkal – de ennek ára van, és meg is kell fizetni. Szögezzük le mindjárt az elején: ingyenes tartalom nem létezik. Bármiféle szöveg, fotó, grafika, videó elkészítése a legjobb esetben is időráfordítással jár, márpedig az idő pénz. És abban a pillanatban, ha más is kell hozzá – például fényképezőgép, kamera, szoftver, modell, utazás, tesztelhető termék –, akkor a költségek rögtön elkezdenek növekedni. A blogolás nem ingyenes műfaj: éppúgy ára van, mint bármely más tartalom előállításának. Ha ezt nem látjuk be, vagy túl fösvények vagyunk fizetni a minőségi tartalom költségeit, akkor inkább neki se kezdjünk.

Tippek cégünk ismertté tételéhez
Az induló vagy forráshiánnyal küzdő kisvállalkozások egyik nagy fejfájása, hogyan váljanak ismertté. A sales és marketing mellé kell a csapatba valaki, aki írni is tud. A jó hír: megtanulható. A rossz hír: sokat kell gyakorolni. Elmondjuk, miért érdemes.

Irigység

Persze az interneten ott van egy halom ingyenesnek tűnő tartalom, amit nagyon könnyű lemásolni, majd sajátunkként közzétenni. Egyszerűbbnek tűnhet csak eltulajdonítani azt, amit mások már elkészítettek. Ám a már elkészült szöveg, kép, videó valaki másnak a szellemi terméke, ami fölött ő jogosult rendelkezni. A szerző döntheti el, ad-e lehetőséget másnak is a felhasználásra, vagy sem, és pontosan milyen feltételekkel. Számos weboldalon a felhasználási feltételeknél direktben fel is tüntetik, hogy minden jogot fenntartanak, és az oldalon található tartalmak másolása, átvétele, felhasználása csak írásos engedély alapján lehetséges. De fontos tudni, hogy ha ez a szöveg nincs is kiírva, más szellemi tulajdonát akkor is védi a szerzői jog. Márpedig ha lebukunk a lopással, esetleg egy szerzői jogi perbe is belefuthatunk, az éppen a nehezen és sok munkával felépített arculatunkat teheti tönkre.(Nemcsak a tartalom, de a domain név és a megjelenés másolása sem szabályos!)

Bujaság

Bármilyen csábító is lehet, ne engedjünk a kísértésnek, hogy nem odaillő tartalommal szerzünk látogatókat. Egy-egy komolyabb közérdeklődésre számot tartó esemény mellett, mint mondjuk a magyar csapat kiváló szereplése az EB-n, persze ne menjünk el szó nélkül. Egy „Szép volt fiúk!” mindig jól mutat a blogon. De olyan tartalmak közzététele, mint például egy-egy ismertebb közszereplő ruhátlan fotói, gyűlöletkeltő vagy éppen politikai tartalmú bejegyzésnek nincs helye egy szakmai blogon.

6 ok, amiért minden kisvállalkozásnak kell egy blog
A legtöbb magyar kisvállalkozás csak minimálisan van jelen az online világban, pedig az számos olcsó megjelenési lehetőséget kínál. Az online marketingeszközök közül is az egyik leghatékonyabb – és legolcsóbb – a céges blog, hat okot is adunk, hogy miért kötelező minden kisvállalkozásnak vezetni egyet.

Harag

Nem kerülhetjük el, hogy ne csak pozitív visszajelzéseket kapjunk a blogunkon a látogatóktól, ügyfelektől. Biztosan elő fog fordulni, hogy valaki ott teszi közzé a panaszát, és bizony ez előfordulhat, hogy bántó, igazságtalan vagy teljesen hamis is lehet. Ebben a helyzetben ne engedjük, hogy a harag vegye át az irányítást: egy profit egy amatőrtől éppen az különböztet meg, hogy az ilyen szituációban is megőrzi a hidegvérét. Ne töröljük a hozzászólást, hanem nyugodt, udvarias formában cáfoljuk meg az állításait, irányítsuk a megfelelő panaszkezelő csatornába, és nyugtassuk meg, hogy kiemelten kezeljük reklamációját. Itt olvashat arról, hogyan NEM szabad kezelni egy ügyfél panaszát!

Torkosság

Mindenkit elkaphat a mohóság, de ne feledjük, hogy a céges blog elsősorban cégünk márkájának építésére és nem értékesítési célokra szolgál. Direkt ajánlatokat ezért nem szerencsés közzétenni ezen a felületen. Ez persze nem jelenti azt, hogy egy-egy nagyobb kampánynál – amit akár egy nagyobb sporteseményre is rászervezhetünk – ne használhatnánk figyelemfelkeltésre a céges blogunkat, sőt!

Nem a fúrót kell eladni, hanem a lyukat a falban
Lezárult már az a kor, amikor a marketingkampány kimerült egy újsághirdetésben a helyi lapban. Ma már, aki láthatatlan az le is marad, márpedig a fogyasztók egyre kevésbé veszik észre a hagyományos üzeneteket. A megváltozott viszonyokra adott egyik válasz a tartalommarketing, ami az egyik legősibb marketingeszközt fogalmazza újra a digitális kor elvárásainak megfelelően. Csakhogy sokan nem vagyunk tisztában azzal, hogy mi is ez és főként hogyan lehet jól csinálni.

Feliratkozom a(z) Piac & marketing téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek