Ma annak lehet nyert ügye, aki nemcsak minőségi terméket kínál versenyképes áron, hanem ezen túlmenően önerőből képes megoldani az exportot. A gyártást éppúgy, mint az áruszállítást.
Feltételrendszerek
Ma már így tárgyalnak a legrámenősebb cégek: „Vedd meg a termékem, itt van hozzá a finanszírozás” – mondta Somlai Gergely, az UniCredit Bank kereskedelemfinanszírozási vezetője (head of trade finance) a Német–Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara és a Piac & Profit által rendezett Német–Magyar Üzleti Fórumon. A szakember úgy látja, „a németek kemény tárgyalópartnerek. Ritka, hogy a magyar exportőr diktáljon feltételeket. A német vállalatoknak megvannak a már lefektetett feltételrendszerei, és ennek mentén dolgoznak.Fel kell készülni, hogy milyen válaszokat adunk a kérdéseikre”.
Mivel határon átnyúló ügyletekről van szó, már az elején tisztában kell lenni vele, hogy mely ország jogrendje az irányadó a szerződésre nézve.
Exporthitelfajták
- Amennyiben exportőrlehetőségünk van, de nem rendelkezünk elegendő forrással a teljesítéshez, a megoldás az exporthitel. Ezt nevezik szállítói hitelnek.
- Létezik vevői hitel is, mely a felvásárlónál hidalja át azt az időszakot, míg megtérül a kiadása az áruk eladásából.
- Azt is érdemes átgondolni, beépítjük-e a halasztott fizetés árát a vételárba. A nyugati cégeknél tendencia, hogy a fizetési határidőket kitágítják, 90, 180 vagy ezen túli fizetési kötelezettséggel vásárolnak. Ennek csökkentésére is van lehetőség hitellel. A bank megvásárolhatja akár a „teljesítést követően, napokon belül" a szállításból eredő fizetési kötelezettséget, így a bebukás (default) kockázata átszáll a bankra, innentől kezdve ez a pénzintézet problémája.
- Igénybe vehető exportkapacitásbővítési hitel is.
„A neves német élelmiszerláncok polcaira nehéz bekerülni, a listázási procedúra egy évet is igénybe vehet, de ha egyszer ez sikerül, akkor hosszú távú kapcsolatra lehet számítani” – mondta Balogh Ilona.
Fél lábbal már bent lehetünk a német piacon, ha a német cég magyarországi leányvállalata jó tapasztalatot szerez a magyar alvállalkozóval vagy beszállítóval. A leányvállalat által adott referencia, ajánlás alapján már el lehet indulni a német piacon – jelentette ki Balogh Ilona, aki látott erre példát.
Kevéssé köztudott, hogy a Németországban jelen lévő 1200 magyar vállalkozás többsége ipari szolgáltató cég.