A Standard Market vásárlóinak regisztrálniuk kell bankszámla számukat és letölteniük a bolt alkalmazását. Annak rendszere észleli, ki érkezett, majd a 27 kamera segítségével figyeli, mit néz meg, és mit vásárol. Amikor túl van a vásárláson és kifelé halad, a rendszer összegzi a számlát, levonja és küldi a nyugtát a mobilra.
A kézenfekvő kérdésre: mi van, ha illetéktelen jut be a boltba és elvinne valamit, a tulajdonosok válasza: némi személyzet persze így is van és szükség esetén „elbeszélgetnek” az illetővel. Egyébként az AI az emberek szemmozgását, testtartását is figyeli, köztük az árulkodó jeleket, ha valaki el akar rejteni valamit és már a kijárat felé néz, hogy eltűnjön...
Az automata bolt tervezőinek többsége korábban az amerikai tőzsdefelügyelet munkatársa volt, és ott a pénzügyi csalásokat leleplező szotverek fejlesztésén dolgoztak. Társaikkal több, mint 11 millió dollár kockázati tőkét szereztek vállalkozásukhoz és már négy külföldi bolthálózattal is megállapodtak a rendszer bevezetéséről. Nagyra törő terveik szerint 2020-ra napi 100 önműködő üzlettel bővül majd a hálózat.
A minimális személyzettel működő üzletek területén nem ők az elsők. Az Amazon amerikai „Go” boltjaiban sincs kassza, de kilépés előtt még a metróbejáróhoz hasonló kapunál is ellenőrzi az elektronika a vásárlót. A mesterséges intelligencián alapuló eladás egyik nagy előnye, hogy a kereskedő azt is megtudja: milyen árufajta iránt érdeklődik a vevő és a kínálatból végül melyik cég termékét veszi meg: a rendszer ugyanis azt is rögzíti, ha valamit kézbe veszünk, majd visszatesszük.
Az Egyesült Államokban mintegy öt millióan dolgoznak az élelmiszer-kiskereskedelemben, akiknek munkahelyeit potenciálisan fenyegetik az önműködő boltok. Egyes hálózatok úgy gondolják: előnyösebb utat választanak, ha megtartják az alkalmazottakat az önkiszolgálókban, azt a feladatot adva neki, hogy beszéljék rá a polcok előtt nézelődő embereket a vásárlásra.
(Forrás: The New York Times)