Bill Gates 6 jóslata, és ami bejött belőle

2018. szeptember 15. szombat - 07:30 / Zubor Zalán
  •    

Közösségi oldalak, adatalapú hirdetések, az Alexához hasonló virtuális asszisztensek koncepciói is szerepelnek Bill Gates 1999-ben megjelent könyvében.

Bill Gates 1999-ben fejezte be Üzlet @ gondolat sebességével: működik a digitális idegrendszer című könyvét, amelyben több jóslat is szerepelt az információs technológia jövőjéről. A Business Insider nemrég megnézte, hogy a korábbi Microsoft-vezető mely jóslatai jöttek be eddig.

  1. Internetes álláskeresés

Ma már szinte elképzelhetetlennek hangzik, de a ’90-es években az állásokat még szinte kizárólag újságokban, plakátokon, különböző HR-ügynökségeken keresztül hirdették a munkáltatók. Ekkor még távolinak tűnt Bill Gates jóslata, miszerint „a munkát keresők az interneten, saját érdeklődésüket, szakmai kompetenciájukat megadva találhatnak majd számukra megfelelő álláslehetőségeket”.

álláshirdetés jelentkezés tableten

Kép: Pixabay

Ezzel elég pontosan leírta azokat az oldalakat, amelyek napjainkra a HR-feladatok legfontosabb fórumaivá váltak. Az olyan oldalakon, mint a Linkedin vagy Magyarországon a profession.hu és a CV Online, közzétehetjük az önéletrajzunkat, és azt, hogy milyen jellegű munkát végeznénk szívesen, ami alapján az oldalak algoritmusai személyre szabott álláslehetőségeket ajánlanak a figyelmünkbe, illetve közvetlenül is megkereshetnek minket a munkáltatók.

Napjainkban a a HR-esek munkáját a mesterséges intelligencia is segíti. Egy új álláskereső platformon például már nemcsak az önéletrajzok között böngészhetnek a munkáltatók, az álláskeresők különböző teszteket tölthetnek ki, ami alapján a rendszer prediktív elemzéssel képes megjósolni, melyik jelentkező fog nagyobb eséllyel jól teljesíteni egy adott pozícióban vagy vállalati környezetben. Egy a tech-szakmára fókuszáló álláskereső platformon pedig automatikusan generált programozási feladatokkal bizonyíthatják be a képességüket a junior fejlesztők.

  1. A tévé és az internet összekeveredése

Gates 1999-ben az írta, a tévéműsorok internetes linkeket mutatnak majd, ahol a műsort kiegészítő információk, tartalmak érhetők majd el. Manapság általánosan elterjedt, hogy egy műsorban hirdetik annak weboldalát, a híradókban rendszeresen teszik közzé a hashtaget, amivel a szóban forgó témát tárgyalják a közösségi médiában.

Az internetes linkek különösen elterjedtek a reklámokban, ma már az tűnik furcsának, ha egy hirdetésben nem szerepel semmilyen internetes link. Bár ezt Gates nem látta előre, egyes tévéreklámokban pedig már nem is csak az URL-t írják ki, hanem leolvasható QR-kódokat mutatnak. A saját weboldal indítása a kkv-k számára is egyre inkább alapkövetelmény, akkor is előnyt jelent, ha a fizikai üzlethelyiség is könnyen megtalálható.

  1. Adatalapú hirdetés

„A készülékeken okos hirdetések fognak futni. Ismerni fogják a vásárlási szokásainkat, és személyre szabott hirdetéseket jelenítenek meg számunkra” – írta Bill Gates. Ma az online hirdetések világa alapvetően a csoportokat és az egyéni felhasználókat személyesen célzó reklámokról, a kereséseinket, vásárlásainkat nyomon követő cookie-król szól. Az internetezők adatai nagy kinccsé váltak, a közösségi oldalak üzleti modellje lényegében arra épül, hogy hatalmas mennyiségű személyes adatot gyűjtenek össze rólunk, majd azt eladják a hirdetőket, hogy azok könnyebben tudjanak minket célozni a reklámjaikkal.

Ezzel a hirdetési modellel egyre gyakrabban merülnek fel adatvédelmi aggályok, hiszen a tech-vállalatok és a hirdetők egyre több ember legintimebb adatait is ismerik – az érzékeny adatok tárolását szabályozza az EU-ban bevezetett GDPR is. Az egyik legfrissebb adatkezelési botrány főszereplői a Google és a Mastercard voltak, a kártyacég több millió ember vásárlási adatait adta el a Google-nek, hogy azok hatékonyabb reklámozási mechanizmusokat tudjanak fejleszteni.

  1. Közösségi média

Bill Gates azt jósolta, gyakoriak lesznek a „barátok és családtagok által elérhető privát weboldalak”, amelyeket beszélgetésre és események szervezésére használnak majd. A privát weboldalak ugyan nem terjedtek el, helyette néhány, több százmillió felhasználós óriásplatform (Facebook, Instagram, Snapchat stb) lett népszerű, amelyek alapvetően átalakították, hogyan kommunikálnak, tartanak egymással kapcsolatot az emberek.

a hirtelen felűnő közösségi gazdaságon alapuló riválisoktól félnek a cégek

Kép: Pixabay

Bár ezt Bill Gates nem látta előre, a közösségi médiát messze nemcsak privát célokra használják, az üzleti világban is elengedhetetlen lett a közösségimédia-jelenlét. A hirdetéseknek jelenleg az egyik leghatékonyabb terepét jelentik a közösségi oldalak: a Nielsen felmérése szerint a magyar felhasználók egyharmada felfigyel az itt megjelenő hirdetésekre.

  1. Virtuális asszisztensek

Gates azt jósolta, olyan eszközök terjednek majd el, amik afféle virtuális titkárként támogatják az embert a teendői elvégzésében: egy program értesít majd az új e-mailekről, emlékeztet a bevásárlólistára, észben tartja a napi teendőinket, nyomon követi a pénzügyeinket.

Egyelőre ennyi funkciót még egy eszköz sem tölt be egyszerre, de a fejlesztések egyértelműen ebbe irányba haladnak. Az olyan programok, mint a Google Assistant vagy az Amazon-féle Alexa új verzióit már ilyen funkciókkal egészítenék ki. Hasonlóan működnek az okosotthonokat irányító platformok, mint amilyen a Nest vagy a Google Home. Ezt a technológiát (hangfelismerő, tanulásra képes, önállóan cselekvő programok) már nemcsak virtuális asszisztensek használják, hanem az ügyfélkezelésre szolgáló automaták is. A programok gyorsan veszik át a telefonos ügyintézők munkáját, ilyen például a skandináv SEB bankok által használt telefonos operátorprogram, amit olyan feladatokra is felkészítenek egyebek közt, mint egy biztosítás kötésekor a kockázatanalízis elvégzése.

  1. Hordozható okoseszközök
    Küszöbön a VR-forradalom
    Bár a piac az első negyedévben csökkent, az AR- és VR-eszközök forgalmának meredek emelkedésére számíthatunk a következő években – írja a Bitport.

„Az emberek kisméretű eszközöket hordanak majd magukkal, amelyekkel folyamatosan képesek online ügyeket intézni, akárhol járnak. Ezek segítségével olvashatnak majd híreket, kezelhetik a megvásárolt repülőjegyeket, pénzpiaci hírekről tájékozódhatnak.” Ma az okostelefonok tudják mindezeket, valamint elterjedtek az ezeknél is kisebb okosórák és a kiterjesztett valóság (AR) elvén működő eszközök, mint amilyen a Microsoft Hololens.

Egyesek, köztük Elon Musk és a Google vezetői úgy vélik, hosszú távon már az okostelefon is túl nehézkes, halálra ítélt technológia. A jövőt szerintük a hangvezérelt, miniatürizált asszisztensek, valamint az AR-eszközök (headsetek, okosszemüvegek) jelentik.

Ami nem jött be

Bill Gates nem minden esetben látta előre pontosan a jövőt. 1994-ben még azt mondta, kevés üzleti potenciált lát az internetben. E véleménye mellett kitartott még a következő évben megjelent The Road Ahead című könyvében is. Igaz, hetekkel a könyv befejezése után már beismerte tévedését, és utasította beosztottjait, hogy foglalkozzanak behatóbban az internetes fejlesztésekkel.

1995-ben például arról is beszélt, hogy nem nagyon lesz szükség új Windows-verziókra, mert bár vannak hibák az akkor piacra dobott Windows ’95 rendszerben, ezek nem annyira szignifikánsak, így kevesen adnának ki pénzt egy javított verzióért. Hamarosan kiderült viszont, hogy a rendszer hibái jóval zavaróbbak, mint sejtették, és van igény a javításra – a Windows ’95-höz nemsokára el is készültek a frissítések, majd a legnagyobb hibákat kezelni hívatott Windows ’98. Később, a gyors internet elterjedése enyhítette a problémát, mostanra a felhasználók automatikusan frissíthetik az oprendszerüket.

Sokat idézik Gates 2004-es tévedését is: egy BBC-interjúban azt jósolta, hogy az e-mail-spam (kéretlen reklámlevelek) két éven belül a múlté lesz, olyan ütemben fejlődnek az e-mailes spamszűrők. Az e-mail-platformok valóban okosabbá váltak, azonban a spammerek is alkalmazkodtak, automatizált levélküldő-scriptekkel, személyes üzenetnek álcázott e-mailekkel, anonimizált e-mail-címekkel támadnak – 2018-ban a spam ugyanakkora probléma, mint 14 évvel ezelőtt.

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor