A következő években az online kiskereskedelem dinamikus fejlődése várható (évente átlagosan 18,4%-os) – derült ki a Nielsen legfrissebb elemzéséből. A piackutató becslése szerint 2022-re a vizsgált országok e-FMCG-kereskedelmének éves értékbeli összforgalma 400 milliárd dollárt tesz majd ki. Az európai vásárlók immár több mint negyede (26%) él az online e-kereskedelem lehetőségeivel. Magyarországon a teljes online piac vásárlóinak aránya 26%, további 8% pedig tervezi a jövőbeli internetes vásárlást. A személyes higiéniai termékek vásárlói körében ez 27% és 6%, élelmiszer esetén 10% és 5%.
Az online FMCG-termékek értékesítési dobogóján az Egyesült Királyság áll, ahol a teljes kiskereskedelem forgalmából 6,3 százalékot hasít ki az e-kereskedelem. A franciák közvetlenül a sarkukban a virtuális térben, 6,1 százalékkal. A franciáknál a 2000-es évek eleje óta komplett, ún. „click-and-collect” rendszer épült ki országszerte, ahol az online megrendelt árucikkeket a kiválasztott boltban, összekészítve veszik át a fogyasztók, így az alacsonyabb népsűrűség dacára is népszerű az e-kereskedelem intézménye. A top ötös listára még Svájc, Olaszország és Hollandia kéredzkedett fel a nyugat-európai országok közül.
Íme azok a kulcstényezők, amelyek az FMCG e-kereskedelem főbb hajtóerőiként működhetnek a jövőt tekintve:
- a növekedés alapjai: piacméret, bankszámla-ellátottság, internetpenetráció, okostelefon-ellátottság,
- makrogazdasági növekedésösztönzők: a vállalkozásindítás egyszerűsége, népsűrűség, megbízható postaszolgáltatás,
- társadalmi gyarapodást ösztönző tényezők: bizalom, a megtakarítással kapcsolatos attitűd,
- ellátási növekedési hajtóerők: az FMCG e-kereskedelemben résztvevő piaci szereplők fejlettségi foka.
„Az európai piacokon több társadalmi folyamat és gazdasági jelenség is közrejátszik az FMCG e-kereskedelem fejlődésében. A szektor bővüléséhez hozzájárulnak az elöregedő társadalmak, a mind több elfoglaltsággal járó életvitel, illetve az urbanizáció. A nagy vállalatok éppen ezért hatalmas összegeket invesztálnak az e-kereskedelem fellendítésébe” – mondta Mathias Bernhardt, a Nielsen kereskedői kapcsolatért felelős globális vezetője. „A magasabb színvonalú online kiskereskedelmi szolgáltatások időt spórolnak a fogyasztóknak, ezért is nagyon fontos, hogy az FMCG-szektorban érdekelt piaci szereplők mind nagyobb hangsúlyt fektessenek az ún. omnicsatornás, vagyis mind az on-, mind az offline csatornáikra vonatkozó fejlesztésekbe Európa-szerte.”