Dobogós maradt a SZÉP-kártya és a készpénz

Noha a munkáltatók többsége idén is megtartotta az előző évben kínált cafeteria-elemeket, az adóelőnye miatt kiemelt helyzetbe került SZÉP-kártya, illetve a pénzkifizetés teszi ki a teljes cafeteria-juttatások 94 százalékát – derül ki a BDO Magyarország adataiból.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A tavalyi 38 százalékkal szemben idén 54 százalékra nőtt a SZÉP-kártya részesedése a cafeteria-juttatások összértékén belül. Részletesebb bontásban a vendéglátás a legnépszerűbb 30 százalékkal, míg a szálláshely 16, a szabadidő pedig 8 százalékos részarányt képvisel.

A cafeteria-rendszer év eleji átalakulása nyomán a legnépszerűbb elemek közül egyedül a SZÉP-kártya tarthatta meg adómentességét.

Az azonnal elkölthető cafeteria-elemeknek a helyét is a pénzkifizetés váltotta fel, ez az elem idén a teljes cafeteria-érték 40 százalékát képviseli. Ennek a népszerűségnek az az oka, hogy az alacsonyabb keresetű munkavállalók az üdülési juttatással szemben a hétköznapi kiadásokat támogató, azonnal elkölthető elemeket preferálják – akár alacsonyabb összegű juttatás formájában is.

Kép: OTP

Noha a pénzkifizetés adózása immár nem tér el a munkabérétől, a cégek mindegyike fenntartotta ezt a lehetőséget, sőt, egy részük a többlet adóteher egy részét vagy egészét is átvállalta. Ennek több oka is van:

  • A béren kívüli juttatások motivációs hatása jóval hosszabb ideig érvényesül, mint egy hasonló mértékű béremelésé
  • Az alapbérbe épített juttatás megemelte volna egy sor bérhez kötődő juttatásnak, például a túlóradíjnak is az összegét
A változások nagy vesztesei a hosszabb távú megtakarítást ösztönző önkéntes pénztárak: míg tavaly az önkéntes nyugdíj- illetve egészségpénztárak együttesen 13 százalékát tették ki a cafeteria-juttatásoknak, idén ez az arány alig éri el a 3 százalékot.
Ki ad még egyáltalán cafeteriát?
A idei évre vonatkozó cafeteria szabályok elfogadása után érezhetően lecsökkent az ebben gondolkodó vállalkozások aránya. Tavaly év végén már csak 10-ből 5 cég tervezett valamilyen béren kívüli juttatást adni dolgozóinak idén, holott korábban még 10-ből 7 cég vélekedett így.
Az óvodai-bölcsödei költségek térítése továbbra is adómentes maradt, részaránya mégsem emelkedett 1,2 százalék fölé, mivel a munkvállalóknak csupán kis hányadát érinti ez a juttatás – többségüknek nincsen ilyen korú gyermeke.

A korábbi sokszínű cafeteria-palettán ma egyértelműen a SZÉP-kártya és a pénzkifizetés a két domináns elem – magyarázza Kis-Makár Andrea, a BDO Magyarország vezető cafeteria tanácsadója. Ennek ellenére a vállalatok többsége a következő évben sem tervezi cafeteria-rendszerének átalakítását, racionalizálását. Ők ezzel azt kívánják üzenni munkavállalóik felé, hogy ezentúl sem kívánják korlátozni az ő választási lehetőségeiket.

Véleményvezér

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.
Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo