Ha esetleg kételyeid támadnának afelől, hogy a céges márkaépítés tényleg működik-e az Instagramon, netán kíváncsi vagy, milyen lehetőségeid vannak 2018-ban, akkor akkor érdemes elolvasnod Marko Lilian bejegyzését a céges Instagram profilokról, amelyből most mi is bemutatunk néhány statisztikát és hasznos tudnivalót, ami megvillantja, hogy mekkora potenciál is rejlik a csatornában a céged számára.
Ezzel a megállapítással nehéz is lenne vitatkozni, a számok magukért beszélnek:
- +500 M NAPI FELHASZNÁLÓ
- +25 M ÜZLETI PROFIL
- +2 M HIRDETŐ
Nem félünk az új algoritmustól
2018 elején Mark Zuckerberg új ötlettel állt elő: Bring the world closer together, elárasztva a Facebook-hírfolyamot ismerősöktől származó posztokkal, és korlátozva a céges posztok megjelenését. Azt pedig már mondani sem kell, ha a Facebook újít, akkor az Instagram is, hiszen a két platform algoritmusa ugyanazokon az alapokon nyugszik.
A változtatás után sokan nehezményezték, hogy az algoritmus a céges Instagram-posztok organikus elérését átlagosan 60 százalékkal csökkentette. A folyamat kaszkádszerűen nullázza le a userek posztok alatti aktivitását: (pl. megtekintés, kedvelés, komment és megosztás), így a jövőbeli tartalmak magasabb elérésére, vagy a követőbázis gyors növekedésére sem lehet már számítani. Mielőtt azonban befagyasztanád az Instagram-profilodat, nem árt más szemszögből is megvizsgálni a dolgokat…
Gary Vaynerchuk még mindig a naposabb oldalról szemléli a történteket:
„Lehet siránkozni azon, hogy az algortimus korlátozza az organikus eléréseket a közösségi felületeken, de ne felejtsd el a legfontosabbat: még mindig INGYEN tudod tömegekhez eljuttatni a termékedet!”
Természetesen az új algoritmus kijátszása sokak fejében megfordult, és üzleti profiljukat személyes profillá változtatták. Ez a taktika ideig-óráig működőképes, mert a követőbázis és az aktivitás növelése nem egyszerű feladat, és ehhez mind a 4 beépített funkciót be kell vetni, ami csak egy üzleti profil eszköztárában található meg:
- INSIGHTS
- PROMÓCIÓ
- SZPONZORÁLT TARTALOM
- PRODUCT TAG
Tény, hogy az Instagram-felhasználók szívesebben követnek be személyes profilokat, mégis 80 százalékuk követ céges Instagram-oldalakat is. Arra azonban, hogy a user organikusan egy cégtől származó poszttal találkozzon a hírfolyamon, az esély majdnem egyenlő a nullával.
Akkor mégis hogyan lehetséges, hogy a userek 60 százaléka napi rendszerességgel lát új termékeket, márkákat a hírfolyamon? A válasz: „branded content”. Ezek olyan posztok, amiben influencerek vagy ismerősök jelölnek meg márkát, vagy márkanevet használnak hashtagként. A hírfolyamon pedig 10-ből 7 poszt branded tartalomként jelenik meg. A legtöbb user így botlik bele új termékekbe – még akkor is, ha nem követi a céget, vagy a poszt nem közvetlenül a cégtől származik. A felhasználók 83 százaléka vallotta, hogy vásárláskor befolyásoló erővel hat rá az Instagramon látott branded tartalom.
… és amit az algoritmus kedvel
Az Instagram algoritmusa azokat a tartalmakat preferálja, amelyekkel kapcsolatban magas useraktivitás mutatkozik. Ezeket automatikusan minőségi posztoknak értelmezi, és magasabb organikus elérést biztosít számukra. Ilyenek például a videós tartalmak:
Így nem meglepő, hogy azok a céges profilok, amelyek követik a trendeket, egyre több videós posztot és hirdetést használnak a menedzselés során. A statisztikák szerint az üzleti oldalak megosztott tartalmainak már 25 százaléla videós poszt, és ez a szám folyamatosan növekszik.
Ugyanakkor a képes tartalmak átlagosan 36 százalékkal több kedvelést kapnak, ami azzal magyarázható, hogy a felhasználó a videók megtekintése után elfelejt a kedvelés gombra nyomni. Ellenben a videós posztok alatt sokkal több kommentet osztanak meg a felhasználók:
„A kommentet erősebb elköteleződésként értelmezi az Instagram algoritmusa, mint a kedvelést.”Működik az Instagram shopping
Bíztató adat, hogy a felhasználók már több mint 30 százaléka vásárolt olyan terméket, amit Instagramon látott először. Ebből pedig 15 százalékuk közvetlenül kattintott is a bio-ban található linkre, és navigált az adott cég weboldalára vagy webshopjára. Az Instagramról érkezett látogatók 192 másodperces „time-on-site”-tal rendelkeznek, ami magasabb, mint bármelyik közösségi platformról érkező látogatók böngészéssel eltöltött ideje.
Szerző:
Marko Lilian
Instagram marketing specialista