Az OECD irányt mutat az ÁFÁ-val kapcsolatban

2014. május 27. kedd - 15:03 / kfarkas
  •    

Az OECD által kiadott áfa-iránymutatás olyan, alapelvi szintű ajánlásokat fogalmaz meg, amelyek segítségével az áfasemlegesség alkalmazásával a kettős adóztatás vagy nem adóztatás kizárása és a piacsemlegesség elve érvényesülne.

Elkerülhető lesz a kettős adóztatás – de az áfa be nem fizetését is kizárnák – Kép: SXC

A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (Organization for Economic Coordination and Development – OECD) Tokióban tartott 2014. április 17-18-i ülésén több mint 100 ország és nemzetközi szervezet képviselőinek részvételével megvitatta és jóváhagyta a nemzetközi ügyletek áfakezelésének egyes kérdéseit tárgyaló iránymutatást.

Az OECD egy jellemzően európai és észak-amerikai országokat tömörítő szervezet, amelynek tagja többek között Japán, Mexikó, Ausztrália és Új-Zéland is. A szervezet által a jövedelemadóztatás terén kiadott, kettős adóztatás elkerüléséről szóló modellegyezmény és annak kommentárja alapvető hivatkozási pont a nemzetközi kettős adóztatás elkerüléséről szóló egyezmények értelmezése során. Az OECD azonban eddig nem jelentetett meg jelentős szakmai anyagot a forgalmi adózás terén – hívta fel a figyelmet Sztankó Dániel az RSM-DTM pénzügyi képviseleti csoportvezetője, legfrissebb blogbejegyzésében.

A most kiadott Nemzetközi áfa-iránymutatás a konkrét szabályozás helyett olyan, alapelvi szintű ajánlásokat fogalmaz meg, amelyek segítségével a nemzetközi színtéren lebonyolított ügyletek az áfasemlegesség elvét élveznék. Erőteljesen szorgalmazza az iránymutatás, hogy az egyes országok mind a termékek kereskedelme, mind a szolgáltatásnyújtások terén a származás helyett a fogyasztás országában rendeljék az ügyletet megadóztatni, mivel ezen elv elterjedése esetén biztosítható leginkább a kettős adóztatás vagy nem adóztatás kizárása, a piacsemlegesség elve, valamint a más országok által alkalmazott szabályok is sokkal átláthatóbbá válnak, egyszerűsödnek és költséghatékonyabbá válik az adminisztráció is. Ezek olyan célok, amelyek mind az adózók, mind az egyes országok adóhatóságai számára előnyösek, mivel az átlátható és egyszerű, minimális adminisztratív költségekkel járó adóztatás magas adóbevételeket is biztosít.

Egyre bonyolultabb rendszerben fizetünk egyre többet
Tíz év telt el Magyarország Uniós csatlakozása óta, amely az adózás területén is számos változást hozott. Elsősorban az áfarendszer lett egyre bonyolultabb, miközben az adónemből befolyó bevételek ezermilliárddal nőttek.

Az egyes alapelvek mellett részletesen foglalkozik az iránymutatás a szolgáltatásnyújtások teljesítési helyének meghatározásával is, melyet példákkal magyaráz meg. Ez a fejezet olyan gondolatébresztő megoldásokat vázol fel a szolgáltatásnyújtások teljesítési helyének (és így adóztatásának) kezelése kapcsán, amelyeket a jogalkotók ajánlásként, mintegy közös szabályozási keretként kezelhetnek.

Az OECD ezen iránymutatása – akárcsak a szervezet által kiadott többi anyag is – nem minősül jogszabálynak, hanem olyan ajánlásként kell rá tekinteni, amely nemzetközi ügyletek esetén segíthet a jövőben közelebb hozni az egyes országok szabályozását. Mivel az Európai Unión belül az áfa az egyik leginkább harmonizált adónem, ezért az OECD iránymutatása különösen fontos eszköz lehet ahhoz, hogy a harmonizáció meginduljon más, az Európai Unión kívüli országokkal is. (Ez segítene az áfacsalások elleni harcban is, mert a magyar cégek is az áfával trükköznek a legtöbbet.)

A teljes anyag angol nyelven itt érhető el.

“Az áfát úgy ahogy van, meg kellene szüntetni”
Olyan mértékűek az áfacsalások, hogy azokat csak az áfa megszüntetésével lehet hatékonyan orvosolni – mondta az Adó Online-nak Vámosi-Nagy Szabolcs. Ez azonban csak uniós szinten elképzelhető, köztes megoldásként a jelenlegi áfakulcs mérséklését, a fordított áfa kiterjesztését tartja indokoltnak a szakértő.