John Medina molekuláris biológus is kíváncsi volt, ezért elvégzett egy ugyan nem hivatalosan, de annál viccesebb kísérletet. Diákcsoportjának egyik felének termét Brut márkájú kölnivel permetezte be a falait oktatás előtt a másiknak nem permetezett semmit. A vizsga napján mindkét csoportnak Brut-val permetezte be a szoba falait. Azok, akik korábban a szagosított szobában tanultak, lényegesen jobban teljesítettek a vizsgán.
Miért van ez?
Egyre inkább igazolódni látszik az az elmélet, miszerint az emlékek könnyebben felidézhetők az emlékek keletkezéséhez kapcsolódó érzékelési ingerekkel.
Jean-Charles Chebat Richard Michon kutatók a 2000-es években a környezeti szagok hatását vizsgálták az érzelmekre, felismerésre és a vásárlásra bevásárlóközpontokban. A kutatás során több elméletet is megvizsgáltak és arra jutottak, hogy a szagok és általában szagok érzékelése, - a zenéhez hasonlóan – nagyon erősen képes hatni az érzelmekre és a gondolkodási folyamatokra (kognitív feldolgozásra). Tehát akár erősen képes lehet befolyásolni a vásárlás folyamatát, a költés mértékét vagy egyéb kereskedelmi tényezőket.
Az illatokkal segítheted vásárlóidat a döntéshozatalban. Erre épül az illatmarketing. Gondolj csak a Starbucks-ra vagy a Mcdonald’s-ra. Teremts jó élményt kösd össze egy rád jellemző illattal, és legközelebb elég lesz az illat, és vásárlóidnak automatikusan eszükbe fog jutni a leutóbbi kellemes emlék rólad.
Külön jó hír, hogy az illatnak egyáltalán nem kell összefüggésben lenni a termékeddel vagy a szolgáltatásoddal. Gondolj csak bele, a Brut-nak sem volt sem kapcsolata a molekuláris biológiával.
Tippek:
- Alakítsd ki az üzleted, termékeid vagy márkád személyes illatát. Így könnyebben fognak azonosítani.
- Illatosítsd akár az ajánlataidat is.
- Figyelj rá, hogy ne erős legyen az illat, hanem egyedi, megkülönböztető. Nem cél, hogy ott maradjon az illatod mindenhol, hanem hogy könnyebben megjegyezzenek.
Földi Miklós Dániel
Reklám- és gazdaságpszichológus, üzleti tréner,