Sok tragédia elkerülhető ezzel a technikával

2018. február 17. szombat - 18:07 / Nagy Mariann
  •    

A napokban Kanada csendes-óceáni partjai közelében kigyulladt egy óriás japán konténerszállító hajó. Három megégett tengerészt helikopteren kellett kimenteni, a sérült hajót csak többnapos munkával tudták kikötőbe vontatni. Újonnan kifejlesztett robot tűzoltóhajókkal elkerülhetők lesznek ilyen katasztrófák és a technika átalakíthatja az egész hajózást.

 

Az elmúlt tíz évben 123 tengeri hajót semmisített meg teljesen tűz, sok halálos és sebesült áldozattal. Az oltás a hajók esetében különösen nehéz feladat, mert a tűzoltó hajók (amennyiben egyáltalán elérhető közelségben vannak) biztonsági okokból gyakran nem közelíthetik meg a katasztrófa helyszínét a szükséges mértékben.

Különösen veszélyes tényező, ha vegyszereket, vagy más robbanó anyagokat szállítanak: azok akár lehetetlenné teszik az oltást, mert mérges gázok keletkeznek és akár 1000 fokos hőmérséklet alakulhat ki.tűzoltórobot

Személyzet nélküli robot tűzoltó- és mentőhajók bevetésével ezek az akadályok elhárulnak.

Norvégia, amely olaját tengeren szállítja tovább, milliárdokat fordít a fejlesztésre ezen a területen. A Kongsberg cég kanadai partnerével, az Allan mérnökirodával építi az első robot tűzoltót, amelyet égő hajó közvetlen közelébe lehet juttatni. Berendezései óránként 2.400 köbméter vizet és oltóhabot tudnak továbbítani – ez körülbelül a 17-szeres mennyisége egy nagy tűzoltókocsi teljesítményének.

A Robocop mindent észlel és már jön is a büntetés
Robocop, azaz Robotrendőr a neve annak az önvezető rendőrautónak, amelyet a Ford angliai gyárában terveznek hazai alkalmazásra és kivitelre. A mesterséges intelligenciával dolgozó jármű észleli a közlekedési szabályok megsértését és mindjárt ki is küldi a büntetést…

A 20 m hosszú vízijárművet a rajta elhelyezett kamerák segítségével vezérlik távolról, a szárazföldről, vagy egy kísérő hajóról. Számítógépek kísérik a hajó mozgását és önműködően irányítják – így visszahozzák, ha veszélyesen magas hőmérsékletet észlelnek. A hajókat arra is lehet majd használni, hogy önműködően kikötőbe vontassák a sérült vízijárműveket.

Az új vezérlési automaták a szakemberek szerint hamarosan helyet kapnak sokkal nagyobb, bonyolultabb hajókban is, így átalakíthatják az ipart.

(Forrás: Die Welt)

Info & tech
Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor