„Az elmúlt évben megújulást és jelentős aktivitás-növekedést tapasztalhattunk az automata vezetés területén” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője. Hozzátette: „Az autóipari OEM-ek, a beszállítók és a technológia vállalatok azon versenyeznek, hogy melyikük jelenik meg először egy teljesen automatizált járművel a közúti forgalomban.” Most már majdnem mindegyik OEM több vezetői asszisztens funkciót kínál, mint a legutóbb kiadott „Autonomous Vehicles Index” tanulmány idején. A német autógyártóknak sikerült megvédeniük vezető pozíciójukat a technológia és a kutatás területén, és most már majdnem minden kategóriában kínálnak ADAS -t (Advanced Driver Assistance Systems) is. Összehasonlításképpen megjegyzendő, hogy a német OEM-en kívül, szinte mindenki korlátozta a technológia használatát bizonyos jármű kategóriákra vagy bizonyos típusú funkciókra.
Az Egyesült Államok vezető pozícióját a szabályozásoknak köszönheti
„Ellentétben az európai országokkal, az Egyesült Államokban uralkodó szabályozás engedélyezi, hogy nagyfokon automatizált járműveket használjanak kereskedelmi kontextusban” – mondta Schannen. „A jóváhagyási procedúrák egyszerűek, ami lehetővé teszi, hogy többszáz darabszámú tesztflottákat állítsanak elő, amivel jelentősen meghaladják azt a tesztelési keretet, amennyit a tervezett európai szabályozások megengednek.” Többek között ezért is nagyon valószínű, hogy a tervezett vagy a folyamatban lévő tesztek jelentős része az Egyesült Államokban fog zajlani. Ennek következtében azonban az amerikai vállalatok várhatóan tovább erősítik vezető pozíciójukat ebben a technológia szektorban, sőt mi több, minden kétséget kizárólag az automata autózást kiszolgáló high-tech vállalatok sorra fognak üzleteket nyitni az országban.
Schannen Frigyes szerint „ha Európa nem szeretne leszakadni az Egyesült Államoktól az önvezetés területén, akkor a szabályozásnak is tartania kell a lépést a legújabb kutatásokkal és fejlesztésekkel.
Mindeközben hamarosan véget érhet Kína jelenleg még érvényben lévő tilalma, mely az automatizált járművek közutakon való tesztelésére vonatkozik, ugyanis a kínaiak folyamatosan dolgoznak azon, hogy törvényben határozzák meg a megfelelő szabályozási keretet és a szükséges követelményeket. „Ha Kína enyhít a megszorításokon, akkor az azt jelenti, hogy az automatavezetés-iparág vezetői pozíciójáért folyó küzdelemben nagyon hamar versenyképes harmadik félként jelenhet meg” – értékelte a helyzetet Schannen.