Mivel tud többet a felhő, mint egy nagy kapacitású számítógép?
A felhő nem egyszerű számítástechnikai kapacitás. Segítségével informatikai szolgáltatásokat tudok igénybe venni anélkül, hogy az ezekhez szükséges infrastruktúrát (hardvert és szoftvert) megvenném, és üzemeltetném. Olyan rendszer, amelyben az ügyfél komplex, összefüggő, egymást kiegészítő, de külön is működő szolgáltatást rendelhet meg. Pénztől, igénytől függően választhat, mire van szüksége, a szolgáltató pedig képzett szakemberek bevonásával, kész alkalmazásokból állítja össze azt a csomagot, ami az adott helyzetben épp megfelelő egy vállalkozásnak.
Tehát nincs szükség informatikusra, IT-csoportra?
Nem feltétlenül. Sok kis- és közepes vállalkozásnak egyszerűen nincs pénze saját informatikai hálózat kiépítésére és fenntartására, viszont a digitális világban enélkül lehetetlen működni. Könyvelni, ügyféladatot kezelni mindenütt kell, szükség lehet például kisebb marketingkampányra vagy levelezésre. Ezekre vannak kész alkalmazások, amik már mind a felhőben futnak és segítenek az integrációban. Ez a konstrukció később bővíthető és nem kell mindent az alapokról kezdeni, ami megint csak költségcsökkentő tényező. Miként az is, hogy nagyon gyorsan létrehozható a környezet, sokkal gyorsabb reagálást tesz lehetővé és lényegesen biztonságosabb, mint az egyedi irodai számítógép.
Mi a helyzet a nagyvállalatoknál? Ott van pénz informatikára, biztonságra, mégis naponta hallunk hekker-támadásról. Ők mit nem tudnak?
A nagyoknál az jelenti a problémát, hogy világszerte hiánycikk az igazán képzett informatikus, nincs emberi kapacitásuk arra, hogy a nap 24 órájában mindenre figyeljenek. A felhő abban is segít, hogy azonnal be lehet avatkozni, ha szükséges, azonnal lehet kapacitást bővíteni, és a szakértelem koncentráltan jelen van. Egy felhőszolgáltató cégnek ez a profilja, ehhez kell értenie minden munkatársnak. Az óriások hiába költenek dollár milliókat informatikára, mégis feltörik, elviszik az adataikat, mert nem ehhez értenek. Támadhatók, mert nem tudnak olyan minőségben foglalkozni a problémákkal, mint a nagy felhőszolgáltatók.
Ha ennyire kevés az ember, jönnek a gépek?
Amint egyre nehezebb lesz megfelelő szakértőkhöz jutni, a biztonság kérdésében mind nagyobb szerepet kap a mesterséges intelligencia és a különféle gépi kapacitás. Larry Ellison, az Oracle amerikai társalapítója egy korábbi konferencián egyenesen háborúról beszélt, amiben az információt nem védhetjük meg emberekkel, ha a másik fél gépekkel támad. Az Oracle minden egyes új generációs szolgáltatása mesterséges intelligenciát és gépi tanulási algoritmusokat használ, így a felhasználók csökkenthetik költségeiket, a kockázati tényezőket, növelhetik az innovációs erejüket, valamint jövőbe tekintő elemzésekhez juthatnak.
Lesz-e valaha teljes biztonság?
Az egész rendszer talán leginkább egy bankfiókhoz hasonlítható. A felhőszolgáltató – a bankhoz hasonlóan – sok ügyféllel rendelkezik, ezért az általa tárolt – az ügyfelektől származó – adatok védelmére komoly erőforrásai vannak. Ahogy
Milyen kockázatot jelent a vállalatok kritikus munkafolyamatainak felhőbe migrálása?
Az Oracle jelenleg az egyetlen olyan felhő infrastruktúra szolgáltató, amely garanciát vállal olyan szolgáltatási szintekre, mint a teljesítmény, a megvalósíthatóság és a rendelkezésre állás – amely három tényező alapján mérik össze a vállalatok a különböző felhő infrastruktúra szolgáltatókat. Komoly változás, hogy ma már ott tart a technológia, hogy a kritikus adatok is biztonsággal bevihetők a felhőbe. És ha valaki még mindig aggódik, annak „házhoz visszük a felhőt”. Kap egy gépet az összes adatával, ami ott van az asztalán, úgy látja, mint egy felhőt, úgy fizet érte, mint egy felhőért, de fizikailag az eszköz nincs az Oracle-nél, csak a „vezérlés”, vagyis a biztonság.