Arcunk elárulja, gazdagok vagyunk-e

Tapasztalataink formálják arcunkat. Már a kamaszkor végére olyan változások mennek végbe az ember "arcberendezésében", amik az átélt élményei számlájára írhatók. Ez a benyomás fontos szerepet játszik az állásinterjúnál: a gazdagabbnak vélt embert veszik fel inkább a HR-esek.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az emberek meg tudják mondani az arcunkról, hogy gazdagok vagyunk-e, vagy sem. És ezt a benyomást előítéletként használják fel: hajlamosak inkább azt a személyt szerződtetni a meghirdetett állásra, aki gazdag, mint azt, aki nem. Ez derült ki a University of Toronto kutatásából. A kísérlet során 75 000 dollárban (kb. 20,76 millió forintban) szabták meg az évi átlagkeresetet (ami 1,73 millió forintnyi havi keresményt jelent). A kísérletben résztvevő két csoportba a következő feltétel szerint válogattak embereket: az egyik csoportba a 60 000 dollárnál kevesebbet keresők kerültek, a másikba a 100 000 dollárnál több éves jövedelemmel bírók. Vagyis a szegények és a gazdagok. A közép kimaradt.

Arcunkba vésve

Aztán jöttek azok, akiknek kiadták a feladatot, hogy ezeknek az embereknek az arcát ítéljék meg: szerintük jómódú vagy szegény az illető? Meglepően jó bizonyossággal tudták megmondani, ki melyik társadalmi osztályba tartozik. Annak megítélése, hogy ki melyik társadalmi osztályba tartozik, független volt a fotón látható személy bőrszínétől vagy nemétől.

Kép: Pixabay

A társadalmi osztályba való besorolás azonban csak a semleges arckifejezésű arcképek alapján ment. (Azokon a képeken, ahol érzelmeket fejeztek ki az emberek, ott nem tudták megállapítani, ki melyik társadalmi osztályba tartozik.)

Ez azt jelenti, hogy az arc már 18-22 éves korra is olyan mértékben változik az élettapasztalatok hatására, hogy belenyomódnak, belevésődnek bizonyos -szemmel is jól látható- jelei annak, kinek milyen nehéz a sorsa, az élete, s ebből megállapítható, hogy anyagilag gondtalan élete van-e, vagy inkább nehéz.

Helyes pasik könnyebben kapnak kockázati tőkét
A régi mondás, miszerint nézd meg az anyját, vedd el a lányát bizonyos mértékig a startupok finanszírozására is igaz. Egy jóképű férfi ugyanis sokkal könnyebben jut kockázati tőkéhez, mint akár egy nő, akár egy kevésbé szép férfi.
Tehát nem csak arról van szó, valaki mosolyog, és abból azt a következtetést szűri le az ember, ő biztos boldog, mert gondtalan életet él, biztos az egzisztenciája. Úgy látszik, még amikor azt hisszük, hogy nem fejezünk ki semmit mimikával, hanem nyugodt és kifürkészhetetlen a tekintetünk, az arcunk akkor is sokat elmond rólunk.

Szubliminális

Az arcok felismerése, valamint az arcból sugárzó kifejezések dekódolása, megértése, értelmezése nagyon mély emberi képesség. Tudósok úgy tartják, hogy ez szinte ingerküszöb alatti, azaz szubliminális folyamat. Nem vagyunk teljesen tudatában annak, hogyan megy végbe bennünk.

Ezt a torontói kísérlet is megerősítette. Amikor arról kérdezték a kísérleti alanyokat, miből gondolják, hogy X gazdag, Y meg nem, nem tudtak magyarázatot adni. Csak egyszerűen így érezték a fotók láttán.

Agykutatók szerint léteznek bizonyos neuronok az agyban, melyek az arcfelismerésre vannak szakosodva. Ezért történhet meg az, hogy a felhőkben, kövekben vagy éppen a pirítós kenyérben is arcformákat vélünk felismerni. Ennyire mélyen, ösztönösen, zsigerileg belénk van ágyazva az arcfelismerés képessége.

Kép: Pixabay

Gazdagot felveszek!

A vizsgálatot összegző tanulmányból -mely a Journal of Personality and Social Psychology nevű szaklapban jelent meg- egy még meglepőbb fordulat is kiderül: az, hogy melyik osztályba tartozunk, afféle önbeteljesítő próféciává válik. Merthogy a kísérleti alanyok nem titkolták, azt vennék fel, ha ők lennék a HR-esek vagy a főnökök, aki gazdag. Vagyis a vagyonos embernek több lehetősége van gazdagnak maradni és jól keresnie, míg a szegényt az a bizonyos közmondásbeli ág is húzza.

A kanadai kutatók most azt tervezik, hogy idősebb emberek arcait adják a kísérleti alanyoknak, hogy megállapíthassák, vajon a társadalmi osztályba tagozódásuk a barázdáltabb, ráncosabb, megviseltebb arcaikból is kiolvasható-e.

(WEF, Journal of Personality and Social Psychology)

 

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo