Az új Qashqai nem pusztán az előd átdolgozása. A második generáció a jelenlegi modellnél 20 milliméterrel szélesebb, 47 milliméterrel hosszabb, és 15 milliméterrel alacsonyabb. A magasság csökkentése ellenére a fejtér mind elöl, mind hátul 10 milliméterrel nőtt, és a magas vezetőülés-pozíció is megmaradt.
Ami a formát illeti, az autó hatásos ívekkel, letisztult vonalakkal és összetett részletekkel operál. Sokkal modernebb, mint elődje. Elölről különösen jól néz ki. A V alakú hűtőrács a motorháztetőn és oldalt is folytatódik, a fényszórókban pedig bumeráng alakú – egyedi azonosítóként funkcionál – diódás nappali menetfények világítanak. A Tekna csúcsfelszereltségű modellek teljes egészében LED-es tompított és távolsági fényszórókkal rendelkeznek, ami pillanatnyilag újdonság a crossoverek mezőnyében.
A sajtóbemutató helyszínére régi és új Qashqaiokkal jutottunk le, így azonnal volt alkalmunk összehasonlítani a két autót. Az újban bámulatosan jó minőségű anyagokkal találkozunk; a Visia alapmodellben is süppedős a műszerfal műanyagja, és lejjebb sincsenek rideg, kopogós felületek. Szebb a berendezés, sokkal modernebbek a műszerek és a kijelzők is. Jobbak az ülések, és a belső szélesség is gyarapodott, így hátul három felnőtt hosszú távon is kényelmesen utazhat. A poggyásztér 20 literrel bővült, padlója kétszintes, és szükségpótkereket rejt. Ha a hátsó üléseket lehajtjuk, teljesen sík padlót nyerünk.
Az új Qashqai számos, a kategóriában nem általános biztonsági technológiát is felvonultat szériában vagy extrafelszerelésként. Ilyen az Aktív Biztonsági Pajzs, ami csomagban kapható, és tartalmazza a vészfékező funkciót frontális ütközés kockázata esetén, az éberségfigyelő rendszert, a közútijelzés-felismerő rendszert, a sávelhagyás-jelzést és a holttérfigyelést, a mozgó tárgyak észlelése funkciót, valamint az automata távolságifényszóró-kapcsolást.
A jól ismert és kedvelt 1,5 dCi dízel 110 lovas kivitelben választható az autóhoz, kilométerenként 99 grammos CO2-kibocsátásával a Qashqaihoz valaha elérhető legtisztább és legtakarékosabb motor. A legjobb választásnak azonban az 1,6 literes, 130 lovas dCi tűnik, ami jelenleg egyedüliként kombinálható két- és négykerék-hajtással. Jól passzol hozzá a Nissan új CVT váltója, az Xtronic is, amely manuális módban a dupla kuplungos váltóknál tapasztalható élményt nyújtja.
A karosszéria jelentős részét Európában tervezték és fejlesztették ki. Ennek köszönhetően az autó otthonosan mozog az európai utakon, futóműve és rugózása remek. Az ALL-MODE összkerékhajtású változatban még igényesebb, több lengőkaros hátsó felfüggesztés van, a menetstabilizáló rendszer pedig kiegészül aktív futómű-szabályozással, aktív nyomvonal-szabályozással és visszagurulás-gátlóval is.
Az új Nissan Qashqainak minden adottsága megvan ahhoz, hogy továbbra is a crossover szegmens éllovasa legyen. És ahhoz képest, hogy mennyit fejlődött, gyakorlatilag nem drágább a réginél.