A Toyota mérnökei alapjaiban új, robusztus autót alkottak, amely 20 centiméterrel hosszabb, 3 centiméterrel szélesebb és 25 milliméterrel alacsonyabb elődjénél, megjelenése pedig eléggé formabontó ahhoz, hogy kiríjon a tömegből. A 2012 végén bemutatkozott negyedik generációs RAV4 a kompakt SUV mezőny egyik legjobbja.
Az autó első lökhárítójának trapéz alakú alsó légbeömlője és a fényszórótól fényszóróig húzódó, kisebb felső hűtőrács jellegzetes formai jegyek, a lökhárító alsó részének fekete műanyag borítása pedig szabadidő-autós stílusban az egész jármű alatt körbefut, és körbeveszi a kerékjárati íveket is. Oldalt a karosszéria domború, izgalmas kontrasztot alkot a kerékjárati ívek és a küszöbök homorú formáival. Hátul a kabin összeszűkül, ellentétben a kocsitest széles alsó részével. A vállvonal a nagy hátsó lámpákba fut be, amelyek meglehetősen széles peremet képeznek a hátsó szélvédő és a csomagtér-ajtó között. Az autó fara nem fogja mindenki tetszését elnyerni, de mentségére legyen mondva, formájával hozzájárul a RAV4 igen kedvező légellenállási együtthatójához.
Kategóriájában ez az egyik legnagyobb autó: 4,57 méter hosszú, és az üléspozíció is szokatlanul magas. A hátsó helykínálat még egyes luxus szabadidő-autókét is felülmúlja: igazán nagyvonalú a lábtér, és kellő odafigyeléssel alakították ki a 60:40 arányban osztott üléssort is. Hosszabbak az ülőlapok, és döntöttebbek, egymástól függetlenül állíthatók az üléstámlák, így még a magasabbak is kényelmesen elférnek itt. A raktér befogadó képessége 547 liter, és több mint 1,7 köbméterig bővíthető, ami megegyezik az etalonnak számító Škoda Octavia Combi értékével.
A műszerfal dinamikus formavilágát ívelt, metálfényezésű betét teszi karakteressé, amely elválasztja egymástól a felső és az alsó részt. A
váltóalagúttól induló betét körülöleli az új műszeregységet, a kormánykereket és a lábteret. A műszerfal elrendezése és a kezelőszervek ismerősek más Toyotákból, csakúgy, mint az egyetlen kifogásolható elem, a szerény grafikájú multimédiás egység, amely nagy funkciógombokkal és kisméretű érintőképernyővel operál. Méltatlan ehhez az autóhoz, pedig a tudása nagy.
A vezetőülés kényelmes, és kézre állnak a fontos kezelőszervek. A térdet nem nyomja a középkonzol, és mindkét könyökünket jól el tudjuk helyezni. Mindehhez jön a csendes futás és a kulturált hajtáslánc, amely szintén jó benyomást tesz ránk. A több mint 1,6 tonnás, masszív karosszériát igen meggyőzően mozgatja az új fejlesztésű 2 literes, 124 lóerős turbódízel motor, nincs szükség a 150 lovas 2,2-es egységre. A gázolajost kifinomult, csendes működés, alacsony fordulatszámtól is bőséges nyomaték jellemzi, és alacsony fogyasztásával is kivívja az elismerést. A hat liter körüli átlagfogyasztás igazán remek, és a hozzá kapcsolt hatfokozatú kézi váltó is príma szerkezet.
A RAV4-est zömében összkerék-hajtással vásárolják, hisz az iparág egyik legfejlettebb és leggyorsabb reagálású négykerék-hajtását építi bele a gyártó. Az autó normál útviszonyok között elsőkerék-hajtásúként működik, de a kerekek megcsúszásakor, illetve akkor, ha kanyarban alulkormányzottá válik, a rendszer nyomatékot csoportosít át a hátsó kerekeknek, így kiegyensúlyozva azt.
Az alapfelszereltségéhez 90:10 arányú nyomatékelosztást megvalósító Sport üzemmód is tartozik, amely a szervokormány, a gázreakció és a fokozatváltások hangolását is megváltoztatja. De a RAV4-tulajdonosoknak ismerős 4WD Lock funkció is megtalálható az autóban, amellyel 40 kilométer/órás sebességig 50:50 arányban rögzíthető az első/hátsó nyomatékelosztás.