Vasárnapra tojás helyett tűzgolyót hoz a nyuszi

Várhatóan húsvét vasárnapján semmisül meg a kínai űrállomás, a Tiangong-1-es. Azt még nem lehet pontosan tudni, hogy a 27 ezer kilométeres sebességgel száguldó 8,5 tonnás kolosszus hol ér majd földet, de Magyarország nincs veszélyben az Európai Űrügynökség szerint.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az előrejelzések szerint húsvét vasárnapján csapódik be a 8,5 tonnás kínai űrállomás, a Tiangong-1. A most még 27 ezer kilométeres óránkénti sebességgel száguldó kolosszus várhatóan nem ég el teljesen a Föld légkörében, hanem hasonlóan az orosz MIR űrállomáshoz, kisebb-nagyobb darabjai elérik majd a talajt.

Az Európai Űrügynökség (ESA) számításai szerint Magyarország, és Európa túlnyomó része nem számíthat az égi „áldásra” az űrállomás az északi szélesség 42,8 és a déli szélesség 42,8 foka között ér majd földet. Észak-olaszország így például nincs veszélyben, de Szicília, vagy Korzika magasságában már lehet számítani űrszemétre – bár a valószínűség szerint az űrállomás darabjai a tengerbe csapódnak majd - írta az ESA jelentésére hivatkozva a Der Spiegel német magazin online kiadása.

Map showing the area between 42.8 degrees North and 42.8 degrees South latitude (in green), over which Tiangong-1 could reenter. Graph at left shows population density.

A pálya sajátossága miatt az északi és déli 42,8 fok közötti széles területen nem ugyanolyan nagy a becsapódás veszélye: éppen a 42,8 fok közelében magasabb. Ezen a szélességi fokon az északi féltekén nagyvárosok sora található, mint Portó, Barcelona, Szófia, Peking, Chichago, vagy Boston. A déli féltekén Tasmánia, Argentína déli része, és Új-Zéland lakói aggódhatnak az űrszemét miatt.

Bár a Tiangong-1 nagydarabnak tűnik a maga 8,5 tonnás súlyával, messze nem a legnagyobb ember készítette objektum, ami hasonló körülmények között lép vissza a Föld légkörébe. Az orosz MIR űrállomás például 120 tonnás volt, az amerikai Skylab 74 tonnás, de még az amerikai Apollo-rakéták darabjai is 14 tonnásak voltak, ekkora darab űrszemét tehát elvileg nem kellene, hogy gondot okozzon.

Rendes körülmények között ugyanis a műholdak és űrállomások ellenőrzött pályán égnek el a légkörben: a világűr határán megvalósult tartós kínai jelenlét első bizonyítéka azonban kivétel: az űrállomás vezérlésével még 2016-ban megszakadt a kapcsolat. Azóta a mintegy 10 méter hosszú és 3,5 méter széles űreszköz egyre inkább elsodródik pályájáról, a korábbi 370 kilométeres magasságú pályáról jelenleg már „csak” 210 kilométeres magasságú pályára zuhant.

A várhatóan húsvét vasárnapján lezuhanó űrállomás nagy valószínűséggel nem okoz majd károkat – de ha mégis lakott területre csapódna be, az ESA szakemberei órákkal előbb figyelmeztetni fogják az érintett terület lakosságát. Ennek esélye azonban roppant csekély, a legvalószínűbb, hogy csak látványos tűzgolyó(k)ban gyönyörködhetnek a lakosok.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo