Van, akinek nem jut egészséges élelmiszer

Az élelmiszer-nagyáruházak bőséges választékukkal lehetővé teszik az egészségesebb táplálkozást, ha a vásárlók ezt a lehetőséget igénybe veszik. Egy új egészségföldrajzi tanulmány azt bizonyította, hogy "ételsivatag" még kanadai városban is létezik, egy másik pedig azt, hogy az ilyen áruházakban okosan vásárlók étkezésének minősége javul.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az utóbbi években a tudományos szakirodalom gyakran használja az "ételsivatag" kifejezést. Ez azt az életteret jelenti, ahol a nehéz anyagi körülmények között élő lakosság a rossz ellátási viszonyok miatt szinte képtelen egészséges élelmiszert beszerezni. (A magyarok egynegyede pedig rossz minőségű vizet iszik...)

Ilyen "sivatagok" főleg rossz gazdasági helyzetű térségekben fordulnak elő, de egy most megjelent vizsgálat eredményei azt mutatják, hogy olyan, gazdagnak vehető országban is léteznek, mint Kanada. Két kutató egy középméretű város, az Ontarióban fekvő London területén vizsgálta 1961 és 2005 között az élelmiszeráruházak megjelenését, fejlődését, a lakosság elhelyezkedésével, a társadalmi változásokkal és a közlekedés alakulásával összevetve.

A két szakember, K. Larsen és J. Gilliland először áttekintette azokat az adatokat, amelyek megmutatták, hogy az utóbbi évtizedekben az élelmiszerkereskedelem változásai az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban hogyan hoztak létre "ételsivatagokat".

A tanulmány igazolta, hogy a kanadai Londonban éppen a belváros bizonyos részei "sivatagosodtak el", és további vizsgálatoknak kell kiderítenie, hogy ez a társadalmi probléma milyen módon és mértékben befolyásolja az ott élők egészséges táplálkozását, a gyerekek fejlődését.

Sophie Tessier és munkatársai Tuniszban vizsgálták 724 háztartás étkezését, életmódját. Adataik szerint ezeknek 60 százaléka használta az élelmiszer-nagyáruházak kínálta vásárlási lehetőségeket. Megvizsgálták a lakások elhelyezkedését, méretét, a családok nagyságát és jövedelmi viszonyait, sőt még azt is, hogy mennyire volt könnyű a boltokat megközelíteni.

Méréseik szerint ez a vásárlási mód még nem változtatta meg alapvetően a fejlődő észak-afrikai nagyváros lakóinak táplálkozási szokásait, de az élelmiszer-nagyáruházakba rendszeresen járó családok étkezése a hagyományosan vásárló családokéhoz képest értékelhetően egészségesebbé vált.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo