Van, akinek nem jut egészséges élelmiszer

Az élelmiszer-nagyáruházak bőséges választékukkal lehetővé teszik az egészségesebb táplálkozást, ha a vásárlók ezt a lehetőséget igénybe veszik. Egy új egészségföldrajzi tanulmány azt bizonyította, hogy "ételsivatag" még kanadai városban is létezik, egy másik pedig azt, hogy az ilyen áruházakban okosan vásárlók étkezésének minősége javul.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az utóbbi években a tudományos szakirodalom gyakran használja az "ételsivatag" kifejezést. Ez azt az életteret jelenti, ahol a nehéz anyagi körülmények között élő lakosság a rossz ellátási viszonyok miatt szinte képtelen egészséges élelmiszert beszerezni. (A magyarok egynegyede pedig rossz minőségű vizet iszik...)

Ilyen "sivatagok" főleg rossz gazdasági helyzetű térségekben fordulnak elő, de egy most megjelent vizsgálat eredményei azt mutatják, hogy olyan, gazdagnak vehető országban is léteznek, mint Kanada. Két kutató egy középméretű város, az Ontarióban fekvő London területén vizsgálta 1961 és 2005 között az élelmiszeráruházak megjelenését, fejlődését, a lakosság elhelyezkedésével, a társadalmi változásokkal és a közlekedés alakulásával összevetve.

A két szakember, K. Larsen és J. Gilliland először áttekintette azokat az adatokat, amelyek megmutatták, hogy az utóbbi évtizedekben az élelmiszerkereskedelem változásai az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban hogyan hoztak létre "ételsivatagokat".

A tanulmány igazolta, hogy a kanadai Londonban éppen a belváros bizonyos részei "sivatagosodtak el", és további vizsgálatoknak kell kiderítenie, hogy ez a társadalmi probléma milyen módon és mértékben befolyásolja az ott élők egészséges táplálkozását, a gyerekek fejlődését.

Sophie Tessier és munkatársai Tuniszban vizsgálták 724 háztartás étkezését, életmódját. Adataik szerint ezeknek 60 százaléka használta az élelmiszer-nagyáruházak kínálta vásárlási lehetőségeket. Megvizsgálták a lakások elhelyezkedését, méretét, a családok nagyságát és jövedelmi viszonyait, sőt még azt is, hogy mennyire volt könnyű a boltokat megközelíteni.

Méréseik szerint ez a vásárlási mód még nem változtatta meg alapvetően a fejlődő észak-afrikai nagyváros lakóinak táplálkozási szokásait, de az élelmiszer-nagyáruházakba rendszeresen járó családok étkezése a hagyományosan vásárló családokéhoz képest értékelhetően egészségesebbé vált.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo