Megelégelte az úgynevezett elvont pihenőnapok – a törvényes pihenőnapokon való foglalkoztatás – és a szabadságok kiadása körüli problémákat a BKV-nál, s több nagyvárosi közlekedési vállalatnál is működő Egységes Közlekedési Szakszervezet. Nyáron a szabadságok miatti helyettesítések, a metró- és a napokban bejelentett villamospótlás jelentős plusz teher a járművezetőknek, a pótlások miatt pihenőnapokat is elvonnak a sofőröktől. Az EKSZ ezért úgy döntött, ha nem születik megnyugtató megoldás az ügyben, a Munkaügyi Hatósághoz fordul.
A szakszervezet már korábban is többször jelezte, hogy a BKV vezetése az említett pihenőnapok kiadásakor súlyosan visszaél a törvényi lehetőségekkel. Az EKSZ szerint a cég azzal trükközik, hogy a korábban elvont pihenőket a 8 áránál jóval rövidebb idejű szolgálatra írja ki – azzal adja vissza –, miközben a korábban elvégzett munka sokkal hosszabb ideig tartott. „Ez nemcsak embertelenség – mert rövidebb a pihenés, mint a munkavégzés volt -, de törvénytelen is, ráadásul a cég anyagilag is megkárosítja a járművezetőket – magyarázza a szakszervezeti vezető” – olvasható az EKSZ közleményében. A kompenzálásként kiadott pihenőre ugyanis pótlék jár. Ha több az óraszám, akkor több a pénz is, ha rövidebb szolgálatra írták ki a szabadnapot, akkor kevesebb a pótlék is.
Az elnök szerint a cégnél rendszeres gyakorlat, hogy akár az egy-egy napos szabadságokat is a dolgozók megkérdezése és beleegyezése nélkül írják ki. De nem lehet kötelezni a dolgozókat az elvont pihenőnapon történő munkavégzésre sem – ami szintén bevett gyakorlat a cégnél –, arra a napra csak az érintett járművezető hozzájárulásával lehet szolgálatra beosztani – sorolja a visszásságokat az elnök.
A szakszervezet egyebek között ragaszkodik ahhoz is, hogy kollektív szerződésben rögzítsék: a vezénylésben szereplő elvont pihenőnapi munkavégzés nem lehet nyolc óra időtartamnál rövidebb.