Trükközik a szabadnapokkal a BKV?

Az Egységes Közlekedési Szakszervezet szerint nemcsak trükköznek, de rendszeresen megszegik a törvényt, sőt anyagilag is megkárosítják a járművezetőket a BKV-nál az úgynevezett elvont pihenőnapok és szabadságok zavaros kiadásával.

Megelégelte az úgynevezett elvont pihenőnapok – a törvényes pihenőnapokon való foglalkoztatás – és a szabadságok kiadása körüli problémákat a BKV-nál, s több nagyvárosi közlekedési vállalatnál is működő Egységes Közlekedési Szakszervezet. Nyáron a szabadságok miatti helyettesítések, a metró- és a napokban bejelentett villamospótlás jelentős plusz teher a járművezetőknek, a pótlások miatt pihenőnapokat is elvonnak a sofőröktől. Az EKSZ ezért úgy döntött, ha nem születik megnyugtató megoldás az ügyben, a Munkaügyi Hatósághoz fordul.

Fellélegezhetnek világ leginkább túlhajszolt munkavállalói
Törvényen kívül helyezték Dél-Koreában a 68 órás munkahetet. Az ázsiai országban így is a világon az egyik leghosszabbak lesznek a munkaórák, az új törvény 52 órában határozza meg a hetente előírható maximális munkaidőt.
Anyagi veszteséget is okoz

A szakszervezet már korábban is többször jelezte, hogy a BKV vezetése az említett pihenőnapok kiadásakor súlyosan visszaél a törvényi lehetőségekkel. Az EKSZ szerint a cég azzal trükközik, hogy a korábban elvont pihenőket a 8 áránál jóval rövidebb idejű szolgálatra írja ki – azzal adja vissza –, miközben a korábban elvégzett munka sokkal hosszabb ideig tartott. „Ez nemcsak embertelenség – mert rövidebb a pihenés, mint a munkavégzés volt -, de törvénytelen is, ráadásul a cég anyagilag is megkárosítja a járművezetőket – magyarázza a szakszervezeti vezető” – olvasható az EKSZ közleményében. A kompenzálásként kiadott pihenőre ugyanis pótlék jár. Ha több az óraszám, akkor több a pénz is, ha rövidebb szolgálatra írták ki a szabadnapot, akkor kevesebb a pótlék is.

Az elnök szerint a cégnél rendszeres gyakorlat, hogy akár az egy-egy napos szabadságokat is a dolgozók megkérdezése és beleegyezése nélkül írják ki. De nem lehet kötelezni a dolgozókat az elvont pihenőnapon történő munkavégzésre sem – ami szintén bevett gyakorlat a cégnél –, arra a napra csak az érintett járművezető hozzájárulásával lehet szolgálatra beosztani – sorolja a visszásságokat az elnök.

A szakszervezet egyebek között ragaszkodik ahhoz is, hogy kollektív szerződésben rögzítsék: a vezénylésben szereplő elvont pihenőnapi munkavégzés nem lehet nyolc óra időtartamnál rövidebb.

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo