Chatelni vezetés közben? A kocsi nem hagyja majd

Soha nem látott balesetelkerülő alkalmazásokkal, 3D nyomtatóval gyártott alkatrészekkel, szélvédőbe épített kijelzőkkel és számos elképesztő újdonsággal készülnek a világ legnagyobb autógyárai a jövőre.

Az önjáró autókról nemcsak fantáziálunk, hanem hamarosan be is parkolnak mindennapi életünkbe: a Mercedes a CES 2015-ön mutatta be F015 Luxury in Motion névre keresztelt prototípusát, a sanghaji CES Asia kiállításon pedig az Audi rukkolt elő R8 e-tron nevű automata csodájával. Az önvezérlésre képes technológiákat pár éven belül már szériaautókhoz is lehet rendelni. Az új generációs lézerszkennerrel, ultrahangos érzékelőkkel, radarral és videokamerákkal felszerelt önjáró autó tehát senkinek nem álom többé, ahogyan elektromos autókból is egyre több szaladgál az utakon. Ez azonban csak a jéghegy csúcsa!

Mercedes-Benz F015 - Luxury in Motion Kép:Mercedesblog.com

A GM szakértői szerint pár éven belül kulcsszakmává válik majd a 3D nyomtató mérnök minden piaci szereplőnél, és ez az autóiparra is jellemző lesz. A szakértők szerint 2025-re az autók nemcsak maguktól és szinte kizárólag elektromos meghajtással működnek majd, hanem mesterséges intelligenciájuk segítségével együtt is élnek az őket körülvevő világgal. Az okos autók kommunikálni fognak társaikkal, tanulnak tőlük, és alkalmazkodnak is hozzájuk.

Audi R8 e-tron Kép:audi.com

Meghekkelt autók: a Volkswagen-botrány csak a kezdet
Napjaink luxusautói olyan bonyolult számítógépeket tartalmaznak, hogy csak a legképzettebb komputerlángelmék tudják igazán megérteni, vagy észrevenni a hibát. Így jöhetett létre a VW-csalás, de az is elképzelhető, hogy autókat ér majd hackertámadás.
Az alkalmazkodás egyik legkritikusabb pontja az egymás veszélyeztetése nélküli közlekedés és a balesetek kivédése lesz az önjáró autók világában. A közlekedési balesetek 90 százaléka emberi hibára vezethető vissza, az önvezető járművek térnyerésével így a balesetek száma látványosan csökkenhet majd. Számítások szerint, ha csak az utakon közlekedő járművek 10 százaléka válna automatává, azzal máris évi 1100 életet lehetne megmenteni.

Új környezetmegóvó technológiákat, valamint többféle baleset megelőző alkalmazást is bemutattak a CES 2016-on Las Vegasban. De nem csak az autósokra figyelnek oda korunk mérnökei. A gyalogosfigyelő szenzorok például a másodperc tört része alatt reagálnak, és speciális vészfék-technológiával vigyáznak az úton áthaladókra. A kiállításon debütált egy többkamerás érzékelő rendszer, amely valós idejű környezeti információk alapján tartja a megfelelő sávban járművünket, így csökkentve a sávelhagyásból származó karambolok előfordulását. Megjelent egy akadályokat nagy sebességnél is magától kikerülő automatika. Bemutattak egy vezetés közbeni chatelést korlátozó technikát, amelynek a lényege, hogy fizikai és hangjelzéssel tudatja a sofőrrel, ha sebességváltáson kívül engedi el a kormányt, ezzel segítve elő a biztonságos úttartást.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo