Pincér, még egy kört!

Tavaly mintegy 200 milliárd forintot hagytak a betérők a vendéglátóhelyek kasszáiban sör- és töményszesz-fogyasztásuk nyomán.

A hazai vendéglátóhelyeken értékesített jeges tea, égetett szeszes ital, ásványvíz és kávé mennyisége 2-7 százalékkal nőtt 2004 december-2005 novemberben a megelőző 12 hónaphoz képest. A sör, gyümölcs-, illetve zöldséglé fogyasztása stagnált, míg a szénsavas üdítőitalé némileg csökkent - derül ki az ACNielsen piackutató felméréséből, amely a hotel, az étterem és a catering (HoReCa) fogyasztását mérte fel. A borfogyasztást sajnos nem érintette a felmérés.

A legnagyobb forgalmú sör értékesítéséből a vendéglátóhelyek közül majdnem 42 százalék jut az úgynevezett volumenhelyekre, azaz kocsmákra és büfékre. További 25-25 százalékot visznek el az éttermek valamint a minőségi italfogyasztó helyek. Az éttermek pozíciója némileg javult, mégpedig a kocsmák és a minőségi italfogyasztó helyek rovására. Az esti szórakozóhelyek és szálláshelyek együttes részesedése is kisebb 10 százaléknál.

A vendéglátásban eladott sörök 62 százaléka üveges, további 35 százaléka csapolt. A fennmaradó rész a fémdobozos söröké, ám ezek piaci szerepében némi csökkenés tapasztalható. Az átlagárak nőttek: az eladások zömét képviselő alkoholos sörért literenként 5 százalékkal, az alkoholmentesért pedig 6 százalékkal kértek többet tavaly novemberben, mint egy évvel korábban. A csapolt sör átlagára valamivel nagyobb ütemben emelkedett, mint az üvegesé. Előbbi literenként 454, utóbbi pedig 436 forintba került 2005 novemberben. A sörfajták között a tradicionális magyar márkák változatlanul dominálnak, ők adják kis a vendéglátásban eladott mennyiség több mint 60 százalékát. További 14 százalékkal részesedik a prémium, 12-vel pedig a szuperprémium szegmens.

A kiszerelési méretek közül legnépszerűbb a fél literes üveg (57 százalékos forgalmi részesedéssel). Az 50 literes hordóra 30 százalék jut a vendéglátásban. A vendéglátóipari egységek 129 milliárd forintot meghaladó értékben adtak el sört 2004 december-2005 novemberben. Az értékben mért forgalom 4 százalékkal emelkedett az előző hasonló időszakhoz képest.

A vendéglátásban mért termékcsoportok között második legnagyobb forgalmú az égetett szeszes ital, amelynek vendéglátóipari értékesítését 75 milliárd forint körül összegre becsülik a piackutatók. Értékben 10, mennyiségben pedig 5 százalék növekedést mutatnak az adatok a szóban forgó időszakban. Az égetett szeszes ital eladásaiból mennyiségben is, értékben is a pálinkára jut a legnagyobb rész: 33, illetve 27 százalék. Utána következik a keserű és a vodka, egyaránt 10 százalékot meghaladó aránnyal. A további sorrend, mennyiségben: brandy, likőr, rum, vermut, whisky és gin.

A pálinkák ízesítés szerint ranglistáját mennyiségben a körte vezeti a szilva előtt. A kettő együtt elviszi a pálinkák vendéglátós értékesítésének 52 százalékát a szóban forgó időszakban. Utánuk, egyaránt 10 százalékot meghaladó részesedéssel a sorrend: barack, vilmoskörte és vegyes, míg a cseresznyére 2, az egyéb ízekre pedig 5 százalék jut.

Az alkoholmentes szomjoltó italok közül a szénsavas üdítőitalok értékben mért, 55 milliárd forintot meghaladó vendéglátóhelyi forgalma stagnált, a szóban forgó időszakban. A gyümölcs-, illetve zöldséglé szegmens 8 százalékkal nőtt, és majdnem eléri a 25 milliárd forintot. Az ásványvíz és a jeges tea a vendéglátásban egyaránt 9 százalékkal bővült; előbbi vendéglátóipari eladásai a 10, utóbbié az 5 milliárd forinthoz közelítenek.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo