Pálinka- és bormarketing Füzértől Zaláig

A kormányzat a pálinkát - és persze az új törvényeket - népszerűsíti, a gazdasági főiskola pedig a bort, amennyiben a fogyasztási szokásokat elemzi, értékeli és tanácsaival befolyásolja.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Enyhítheti az idei, a szokásosnál gyengébbnek, kevesebbnek ígérkező borok okozta veszteséget a hatékonyabb marketing. Sőt, az is, hogy több új jogszabály eleve hozzásegítheti a borokkal, pálinkákkal, párlatokkal foglalkozó gazdálkodókat a jövedelmezőbb termeléshez. Ez utóbbiak egyike az a törvénymódosítás, mely a sokfelé még tartó - Tokaj-hegyalján októberben kezdődő - szüret után fejtheti ki jótékony hatását. A vidékfejlesztési tárca második félévi jogszabály-alkotó programjának egyik tétele az, hogy - idézzük - sor kerül "a szőlőfeldolgozás és a borkészítés során keletkező melléktermékek kivonására vonatkozó kötelezettségről szóló 123/2008. (IX. 16.) FVM rendelet módosítására".  A minisztérium indokol is, így: gondot okoz, hogy míg az EU eltörölte a melléktermék (törköly, borseprő) kötelező centralizált megsemmisítését, addig Magyarország fenntartotta azt.  A lepárló üzembe kötelező a törkölyt beszállítani, ám a beszállító gazdának csak a rakodás és szállítás költségét fizeti a lepárló, az áru ellenértékeként egy fillért sem kap. Pedig ennek meghatározott alkoholtartalmúnak is kell lennie, amihez így a lepárló gyakorlatilag ingyen hozzájut. Ez méltánytalan a szőlőtermelő gazdákra nézve, ezért a rendeletet módosítani szükséges.

Több gazdálkodónak adatik meg az idei ősztől, hogy - szintén egy törvénymódosítás eredményeként - saját fogyasztásra, s bizonyos feltételek megléte esetén meghatározott körben való értékesítésre párlatokat készítsen kedvezőbb anyagi kondíciók mellett. Valóságos ország-propaganda is az, ahogyan az agráriumért felelős kormányzat útjára bocsátja az új pálinkaszabályozást. A tárca tevékeny részt vállal - idézzük - Magyarország első szabadon kicsöppenő pálinkájának megünneplésében. Szeptember 27-én életbe lép a jövedéki törvény módosítása, ami a saját fogyasztásra szánt pálinka főzését 50 literig szabaddá teszi. Ezért a vidékfejlesztési tárca államtitkára jelképesen átadja és beüzemeli az első magyar pálinkafőzőt, majd - tudatja a Zala megyei Pórszombaton sorra kerülő ünnepségről az agrárkormányzat - a résztvevők koccintanak az első szabadon főzött tüskéskörte pálinkával. Arról pedig a Piac&Profit számolt be, hogy október 16-án Füzéren lesz az  első szabad zempléni házi pálinka napja, ide a nemzetgazdasági miniszter ígérte el magát. Az új pálinkafőző törvény - a füzéri értelmezés szerint - az erdőtulajdonos gazdáknak engedi a vadgyümölcs összeszedését, s az ő privilégiumuk az itókák előállítása, esténkénti elszopogatása, az erdei melankólia.

A törkölyre és a pálinkára vonatkozó új szabályozás kerül a figyelem középpontjába, mégsem devalválódik a hazai borászat, már csak azért sem, mert a jó bornak, sőt a marketing szakmának magának is kell a marketing, s ez utóbbi szakavatott művelői éppen befejezték azt a konferenciát, amelynek jelmondatának egyáltalán nem véletlenül azt adták, hogy a „Jó bornak is kell marketing!" Ezen a zalaegerszegi rendezvényen behatóan foglalkoztak a hazai borfogyasztási szokások értékelésével, kitérve arra a statisztikai adatra is, hogy évente átlagosan 30-32 liter bort iszunk meg. A Budapesti Gazdasági Főiskola Zalaegerszegi Intézetében tartott bormarketing konferencián azonban már azt is megállapíthatták, hogy a magasabb státuszú rétegeknél hazánkban is a gasztro-kultúra részévé vált a minőségi borfogyasztás. Kiderült, a piaci versenynek köszönhetően a marketingeszközök használata javult ugyan, de még mindig nem elég tudatos. Ennek oka a többi között az, hogy a borászok sokszor nem rendelkeznek kellő anyagi forrással, gyakran hiányzik a marketing-kommunikációs szaktudás és irreális elvárásokat támasztanak a marketinggel szemben. A gazdasági válság óta a teljes bolti forgalom nem növekedett ugyan, de a szegmensen belül nagyobb teret nyertek az alacsony árú, importborokat értékesítő diszkontáruházak. Fontos törekvés, hogy a hazai borászok körében minél szélesebb körben elterjedjen a közvetlen értékesítés.

Véleményvezér

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.
A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo