A Nemzeti Erőforrás Minisztérium oktatásért felelős államtitkára hangsúlyozta: az állampolgári nevelés célja az, hogy a diákokat képessé tegye a gazdasági, politikai, társadalmi és kulturális életben való gondolkodó és felelős részvételre. Az államtitkár úgy vélte, ehhez nem csupán tudásra, hanem bizonyos készségek és attitűdök fejlesztésére is szükség van. „Válaszokat keresünk a 21. század új kihívásaira, fel kell vérteznünk a fiatalokat azzal a képességgel, hogy szembe tudjanak nézni az olyan problémákkal, mint a világra kiterjedő gazdasági válság; mindezeket keretbe foglalja az aktív állampolgárság" - hangsúlyozta Hoffmann.
Andrulla Vasziliu, az Európai Bizottság oktatásért, kultúráért, többnyelvűségért és ifjúságért felelős biztosa arról beszélt, hogy „a válság nyomán világossá vált: olyan állampolgárokra van szükség, akik meg tudják oldani a problémákat". Az oktatási és képzési rendszereknek jobban kell igazodniuk a társadalom igényeihez, ezért is örülök a magyar elnökség témaválasztásának, méltatta az elnökség törekvéseit a biztos.
Vállalkozói képességek, pénzügyi tudatosság
A nem hivatalos ülés első szakaszában az aktív állampolgársághoz szükséges legfontosabb készségekről beszéltek a miniszterek. Megvitatták, hogy az európai együttműködés hogyan tud hozzájárulni a szóban forgó tudás elsajátításához. A tagállamok képviselői elsősorban a vállalkozói készségek elsajátításának és a pénzügyi tudatosságra nevelésnek a fontosságát hangsúlyozták, mind az életben való érvényesülés, mind a társadalmi felelősség szempontjából. Részletesen áttekintették e képességek oktatásának gyakorlatát, a tagállami tapasztalatokat és kezdeményezéseket.
Hoffmann Rózsa aláhúzta: a magyar elnökség azon van, hogy a közös európai célkitűzések között az aktív állampolgárságra nevelés kellő hangsúllyal jelenjen meg, és a tagállamok között minél szorosabb együttműködés jöjjön létre. Az államtitkár emlékeztetett arra, hogy a téma az Európa 2020 stratégia megvalósításához is jelentősen hozzájárul. A munka során a nem kormányzati szereplők bevonását is fontosnak tartja a magyar elnökség.
A kultúrák közötti párbeszéd fontossága
A tanácskozás félidejében tartott sajtóértekezleten Hoffmann Rózsa elmondta, hogy az informális értekezlet tanúsága szerint az aktív állampolgárságra nevelés kérdése „intenzíven érdekli Európát". „Minden tagállam szándéka az, hogy saját iskolarendszerében elősegítse azt, hogy a ma iskolában járó fiatalok tudatos állampolgárként hozzá tudjanak járulni a fejlődéshez. Ma megvitattuk, mit kell beletennünk ehhez az oktatási anyagokba" - húzta alá Hoffmann. Az államtitkár nem rejtette véka alá véleményét, hogy „talán a gazdasági világválság sem lett volna ekkora mértékű, ha a fiatalok tudatosabban állnak hozzá a döntéseikhez".
Bár az oktatás tagállami hatáskörbe tartozik, Andrulla Vasziliu szerint a témát napirenden kell tartani: „nem tudjuk harmonizálni az oktatást, erről minden tagállamnak magának kell döntenie, ugyanakkor a kultúrák közötti párbeszéd nagyon fontos". A biztos említést tett azokról az európai programokról is, amelyek fontos szerepet játszanak az aktív állampolgárságra való nevelésben. Vasziliu kiemelte a folyamatos tanárképzés, valamint a modern információs és kommunikációs technológiákat használó e-learning jelentőségét is.
Az önkéntesség jelentősége
Mivel 2011 az Önkéntesség európai éve, a tagállamok képviselői megvitatták a diákok közösségi tevékenységét is, és hangsúlyozták annak fontosságát a társadalmi felelősségvállalás erősítésében. „2011 az önkéntesség éve, ne feledjük el, hogy az önkéntes tevékenységek jó esélyt kínálnak arra, hogy a fiatalok megtudják, mi a szolgálat, a kölcsönös tisztelet, és felkészíti őket az egész életen át tartó kötelezettségvállalásra" - mondta Vasziliu biztos, aki szerint meg kell vizsgálni, "miként lehet ezt tanítani formális és informális környezetben".
Terítékre került még az ülésen az iskolai erőszak szomorú jelensége is. A miniszterek kicserélték ezzel kapcsolatos tapasztalataikat, és ki-ki vázolta, milyen lehetőségeket lát az erőszak megelőzésére és kezelésére az aktív állampolgárságra való nevelés keretén belül.
Nem elég aktívak az állampolgárok
Az aktív állampolgárságra nevelés koncepciójáról és az ezzel kapcsolatos oktatáspolitikai célok megvalósításáról tanácskoztak az oktatási miniszterek gödöllői informális találkozójukon. Az ülést elnöklő Hoffmann Rózsa államtitkár kiemelte: „választ kell adni arra kérdésre, hogy oktatási rendszereink vajon megfelelően felkészítik-e a fiatalokat az aktív, felelősségteljes állampolgári szerepükre".
Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák
A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos
Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet
A két ország újabb listán ver minket.

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban
Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek.