Anyagi helyzet, közbiztonság alakulása, közlekedési és utazási kockázatok, nyugdíjkilátások – a biztonságérzettel kapcsolatos várakozásokat méri fel a K&H újonnan elindított biztos jövő indexe. „A köz- és közlekedésbiztonságnak kifejezetten rossz lett a megítélése, ami negatív tartományba húzta a mutatót, illetve az anyagi helyzet kiszámíthatóságáról is inkább kedvezőtlenül vélekednek a megkérdezettek” – mondta Kaszab Attila, a K&H Biztosító vezérigazgató-helyettese, hozzátéve: a megkérdezettek mindössze 17 százaléka tartja teljes mértékben biztonságosnak és kiszámíthatónak jelenlegi anyagi helyzetét, ennek megítélése a 30-40-es korosztályban kedvezőbb, mint az idősebb korban. (Ennek ellenére a magyarok több mint 66 százaléka nem rendelkezik és nem is tervez nyugdíjcélú megtakarítást.)
Nettó 175 ezer
Nem meglepő módon a felsőfokú végzettségűek inkább érzik stabilnak és kiszámíthatónak anyagi helyzetüket, hasonlóképpen a Pest megye és Budapest alkotta központi régióban is jobb a helyzet e tekintetben, mint a keleti országrészben. A jövedelmet tekintve nettó 175 ezer forint számít vízválasztónak, ezen összeg alatt a 10 százalékot sem éri el azok aránya, akik pozitívan értékelik anyagi helyzetüket. A rövid távú anyagi kockázatok közül attól félnek a legtöbben, hogy nem marad pénz nyaralásra, míg a betegség miatti pénzkiesés és a gyerekek anyagi támogatásának kérdése a második és a harmadik helyre szorult vissza. A munkahely elvesztését egyébként ugyanannyian (26-26 százalék) tartják teljesen kizártnak és nagyon könnyen megtörténhetőnek. A munkanélkülivé válás félelme főként a nőket és az ország keleti részében élőket sújtja.
Közbiztonság és természeti csapások
Kevesen számítanak a közbiztonság javulására, sem rövid, sem pedig 5 éves távlatban. A betörést 24 százalék, a természeti csapát már 30 százalék tartja igen valószínűnek (itt a hőség, a felhőszakadás és az aszály a leggyakoribb aggodalom), míg a beázástól és csőtöréstől 29 százalék tart. Ez utóbbi nem is csoda, hiszen az utóbbi hónapokban sorra érkeztek a viharok, amelyek számos lakóingatlanban tettek kárt.
Az autósok közlekedési kultúrájának javulására a megkérdezettek mindössze 16 százaléka számít, és hasonlóan negatívan vélekednek a baleseti statisztikákról is: ennek javulását mindössze 21 százalék tartja valószínűnek. A magyar autósok leginkább (33 százalék) attól félnek, hogy egy másik autós okoz sérülést a járművükben, míg mindössze 16 százalék, azaz a más által okozott sérüléstől félők fele, számol azzal, hogy ő is okozhat kárt egy másik autósnak. A jármű ellopása és feltörése a félelmek közül a második és harmadik helyen szerepel 22 és 28 százalékkal. A totálkártól leginkább a nők (22 százalék) és a gyereket nevelők (21 százalék) tartanak.