Mi kell a diploma mellé?

Régóta vita tárgya, hogy a felsőoktatás mennyire igazodik a piaci igényekhez a diákok képzése során. Sokan úgy vélik, az intézmény feladata mindössze az elméleti háttér biztosítása és a tanuláshoz, új ismeretek gyors és hatékony elsajátításához való hozzászoktatás. A munkaadók ezzel szemben azt is elvárnák, hogy a diplomás pályakezdők rendelkezzenek gyakorlati tudással, tapasztalattal, munkafegyelemmel és önállósággal.

Minden bizonnyal hosszú időnek kell még eltelnie ahhoz, a felsőoktatás és a munkaadók konszenzusra jussanak és hatékonyan együttműködjenek saját érdekükben és persze azért is, hogy a munkaerőpiacra kikerülő fiatalok ne csak nehézségekkel és saját hiányosságaikkal szembesüljenek az álláskeresés során, hanem magabiztos és piacképes diplomával a kezükben könnyedén elhelyezkedhessenek.

Azt eddig is sejtettük, hogy ez az állapot utópia és a jelenlegi helyzet sem túl bíztató. A 2009 őszi HVG Állásbörze kiállítóinak körében végzett felmérés azonban rámutatott arra, hogy még ott is vannak hiányosságok, ahol sokan nem is gondolták volna.

A börze kiállítóinak többsége hazai közép- és nagyvállalat, multinacionális cég volt, akik többsége rendszeresen toboroz a tapasztalattal rendelkezők mellett pályakezdőket is. Az ő képviselőiket, toborzási, kiválasztási munkatársaikat kérdezték meg a szervezők arról, hogy általánosságban, az eddigi HR-es tapasztalataik alapján hogyan vélekednek az újonnan felvett frissdiplomás munkatársak kulcskompetenciáiról.

Nem önállóak, de könnyen alakíthatóak a friss diplomások

Szembetűnő és érdekes eredmény, hogy a munkaadók a munkavállalók elméleti ismereteinek hasznosíthatóságával vannak a legkevésbé megelégedve, tehát az intézmények nem a munkavégzés során szükséges ismeretekre és feladatokra készítenek fel. A második fő probléma a fiatalok önállósága volt a szakemberek szerint, ami a napjainkban egyre fontosabb tudatossággal, proaktivitással éppen ellentétes hozzáállást feltételez. Az új munkavállalók kommunikációs készsége és idegen nyelvismerete azonos átlagpontszámot ért el, vagyis úgy tűnik, ezen a téren a nem olyan rossz a helyzet, a pályakezdők verbális készségei saját nyelvükön és idegen nyelven is hasonlóak, és nagyjából megfelelnek a munkaadók elvárásainak.

Mivel a legelégedettebbek a munkaadók? Nem meglepő, hogy az új munkavállalók számítástechnikai ismeretei után az együttműködő készséget értékelték a legmagasabb pontszámmal. A nagyvállalatok általában keresik a fiatal munkavállalókat, mert úgy gondolják, az ő rugalmasságuknak, együttműködő készségüknek köszönhetően a vállalati kultúrához könnyedén lehet őket alakítani, így a lojalitás erősebb és a későbbi fluktuáció mértéke is kisebb lehet. Az eredmények alapján elmondható, hogy a fiatal álláskeresőknek a szakmai tudáson kívül a kulcskompetenciákra is érdemes hangsúlyt fektetniük. Az önállóságot, munkafegyelmet, gyakorlati tudást a tanulmányok alatti bármilyen munkavégzés, munkatapasztalat erősítheti (pl. diákmunka, szakmai gyakorlat, gyakornoki programok, közösségi tevékenység, diákversenyek, stb.), a rugalmasságot, nyitottságot pedig az élet bármely területén lehet gyakorolni, fejleszteni.

Véleményvezér

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.
Amerika ellen konspiráló kommunista diktátorokkal menetelt együtt a magyar külügyminiszter

Amerika ellen konspiráló kommunista diktátorokkal menetelt együtt a magyar külügyminiszter 

1956 népének külügyminisztere együtt ünnepelt egy volt KGB ügynökkel.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo