Lenne elefántgondozó egy hétre? Vagy a múltba vágyik?

A nyaralásról sokaknak a homokos föveny és a napozás jut az eszébe, de a valóságban a jelek mást mutatnak: egyre több turista vágyik különleges élményre a pihenése alatt. Erre utal a tematikus nyaralások térnyerése és a felnőtteknek szóló különleges táborok népszerűsége. Legalábbis külföldön. Hozzánk egyelőre nem gyűrűzött be ez a trend, de ma már nálunk is egyre sikeresebbek azok a szálláshelyek, amelyek extraszolgáltatásokat nyújtanak. Nekik nem kell részt venniük a kuponőrületben sem: a különleges élményért a magyar turista is szívesen fizet.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Lenne elefántgondozó egy hétre? Vagy a legszívesebben elfelejtené az egész digitális világot, és néhány napig újra a hetvenes-nyolcvanas évek gyermekeként viselkedne? Kipróbálná, milyen egy ókori gladiátor élete, esetleg egy velencei gondolás bőrébe bújna? Ma egyre többen és többen vágynak valamilyen különleges élményre a nyaralásuk alatt, és pihenni sem feltétlenül luxuskörülmények között szeretnének.

Csak az Egyesült Államokban több mint nyolcszáz lehetőség közül válogathatnak. A tematikus nyaralások és a felnőtteknek szóló táborok palettája pedig várhatóan tovább szélesedik: a Wall Street Journal (WSJ) beszámolója szerint ez a piac az elmúlt években évi tízszázalékos növekedést produkált, és a válságot meg sem érezte. Az árbevételek megbecslésére egyetlen iparági szereplő sem merne vállalkozni, de a WSJ számítás szerint az USA-ban elérhető szolgáltatások összes bevétele jócskán meghaladja a milliárd dolláros álomhatárt, a szolgáltatásokat igénybe vevők száma pedig az egymillió főt.

Kép:CampGrounded

Drága, de megéri

„A felnőttek a hobbijukat élik ki, vagy egy régi gyermekkori álmukat váltják valóra” – mondta az üzleti napilapnak Nancy Diamond, az American Camp Association (ACA) szervezethez tartozó Grownupcamps marketing-tanácsadója. A szolgáltatók pedig változatos programokat kínálnak az érdeklődőknek, méghozzá borsos áron. Lehet például bikalovaglást tanulni napi ezer dollárért Arizonában, a Vadnyugat szívében, az elhivatottak kipróbálhatják, milyen egy, az afrikai szavannákon tevékenykedő állatorvos élete potom napi 2600 dollárért. Persze az intellektuális kihívásokra éhezők sem maradnak magukra: alig napi 1600 dollárért a keresztrejtvényfejtés titkait ismerhetik meg. Akiket pedig a természettudományok vonzanak, a NASA űrhajós táborában tobzódhatnak az élvezetekben napi 1300 dollárért.

Mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk az extrákra vágyóknak, de a pénzükért cserébe tényleg kiszakadhatnak a munkás hétköznapokból, és valami teljesen mást kapnak: a NASA űrtáborában egyhetes komplett űrhajós tréningen vehetnek részt, szimulált űrsiklóküldetéssel, meteorzáporral. Afrikában valódi szavannai állatok valódi gyógyításával múlatják az időt, és igazi bikán lovagolhatnak Arizonában. Aki pedig leszurkolja a több mint 2,5 millió forintnak megfelelő összeget, az élőben tanulhat gitározni az olyan rocklegendáktól, mint Joe Walsh, Slash vagy Max Weinberg. A kaliforniai Navarro Camp digitális elvonót üzemeltet: a résztvevőknek tilos bármiféle kütyüt, telefont, számítógépet magukkal hozniuk, vagy használniuk. Nem véletlen, hogy a tábor különösen népszerű a Szilícium-völgy megfáradt programozói és kreatívjai között.

És Magyarországon?

Magyarországon egyelőre messze nem ilyen széles a paletta, de felnőtteknek szóló táborokkal, tematikus nyaralásokkal már találkozhatunk. Nálunk is létező és egyre erősebb trend, hogy az a szállásadó vagy utazásszervező, aki különbözik a versenytársaitól, mind jobb helyzetbe kerül a piacon. – Az a tapasztalatunk, ha a szálláshely valamilyen extrát tud nyújtani, mint például a nyugat-afrikai stílusú berendezést, ételeket és zenét adó Bambara Hotel vagy a kimondottan családi szolgáltatásokat kínáló Kolping Hotel, akkor nem kell kuponoznia, nem kell akcióznia, anélkül is meg tudja tölteni a szobáit – mondta Soós Csaba, az Utazok.hu csoport kereskedelmi és marketingvezetője. Az iparági szakember szerint, aki pluszszolgáltatással sikeresen megkülönbözteti magát a piacon, az ráadásul az átlagnál magasabb áron is ki tudja adni a szobáit.

Miniszabit mindenkinek!
A miniszünidő kifejezés valószínűleg a brit kultuszregény, a Bridget Jones naplója elsöprő sikerével honosodott meg a magyar nyelvben. Bridget szerint ugyanis miniszünidőre menni valakivel azt jelenti, hogy a másik igazán fontos – vagyis a legfenségesebb dolgok közé tartozik a világon. Ha a szingliség angol prototípusával nem is azonosulnánk teljes mértékben, annyiban valószínűleg a legtöbb ember egyetért Bridgettel, hogy néhány napra elszabadulni a hétköznapokból felérhet egy hosszú szabadsággal. Ha elég jól csináljuk.
– A különbség nem lebecsülendő, akár a szokásos ár duplája is lehet - hangsúlyozta Soós, aki szerint azonban a magyar piacon még mindig inkább az ár dönt és nem a viszonylag szűk rétegek speciális igényeinek kielégítése.

A szakember szerint komoly lehetőségeink lennének a falusi turizmusban, de a szegmens a néhány évvel korábbi felfutásához képest csak vegetál. – Úgy tapasztalom, hogy a szolgáltatók egyszerűen nem tudnak lépést tartani a vásárlók igényeivel. Itt is egy kicsit többet kellene nyújtani: sportolási, kerékpárbérlési lehetőséget, fakultatív programokat, amelyek vonzerőt jelenthetnének a nagyvárosi vásárlóknak, mint például egy disznóölés vagy valamilyen helyi kulturális esemény. És a szállások minőségére is ügyelni kellene – vélte a Soós.

Nem mindennapi ajánlatok azért Magyarországon is akadnak. A lovaglás szerelmesei például a Bakonyban és az Alföldön is találnak nyaralási ajánlatot és lovas felnőtt-tábort is, ahol egy héten keresztül együtt élhetnek az állatokkal. Ha még ennél is intenzívebb nyaralásra vágyik valaki, elmehet küzdősportokat oktató táborba Kecskemét mellé, ám az igazi nyugalomra áhítozók sem maradnak ajánlat nélkül: őket jógatáborba várják Somogyba. A legtöbb ilyen táborért nem kell mélyen a zsebünkbe nyúlnunk: egy ötnapos turnus egy személynek jellemzően 25–50 ezer forintba kerül, ami nem is rossz ajánlat összehasonlítva a wellness-szállodák éjszakánkénti 8–15 ezer forintos fejenkénti díjával. Az árak azonban széles skálán mozognak: a kettő–négynapos lovastábor – a szolgáltatástól függően – 80 ezer forintba is kerülhet, míg egy nem ottalvós agyagkerámiás tábori hét mindössze 15 ezer forint.

Jellemzően egy hosszú hétvégére

Ám a magyar piacon még nem jellemző a kimondottan felnőtteknek szóló többnapos tematikus nyaraltatás, a magyarok ugyanis legfeljebb évente egyszer mennek el valóban hosszabb időre nyaralni. – A foglalások többsége két éjszakára szól, azaz jellemzően egy hosszú hétvégére vagy egy éjszakára, ami viszont valószínűleg üzleti célú utazás. Viszonylag kevés a három vagy annál több éjszakára szóló belföldi szállásfoglalás, erre jellemzően más megoldást keresnek a magyarok – mondta Soós Csaba.

Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo