A közép-kelet-európai régióban Lengyelország a kontinens harmadik legbizakodóbb országa. Csehország és Románia szintén az európai átlag fölötti optimizmusról tesz tanúbizonyságot, de nem lógatják az orrukat az osztrák szomszédok sem, Szlovákia hozza a kontinens átlagát.
A korábbi eredményekhez hasonlóan, a bizalmi index három kérdése közül a magyarok legderűlátóbban személyes pénzügyi kilátásaikat ítélik meg: a válaszadók több mint egyharmada (37%) véli jónak vagy kitűnőnek. Ez hat százalékpontos emelkedés 2017 második negyedévéhez képest. Az európai átlag jelenleg 45 százalék.
Optimistán állunk a munkahelyi kilátásokhoz is: a következő tizenkét hónapot illetően honfitársaink 33 százaléka pozitív a témában, ami öt százalékpontos növekedés az előző negyedévi adatokkal szemben. Ezzel közelítünk az európai átlaghoz, ami 40 százalék.
A magyar fogyasztók vásárlási kedve emelkedett az előző negyedévhez képest, vagyis a felmérés időszakában a válaszadók több mint negyede nyilatkozott úgy, hogy az időszak jó vagy kiváló a szükséges dolgok megvásárlására a következő 12 hónapban.
„A felívelő hazai fogyasztói bizalom egyik alapját a növekvő reálbérek jelentik. Az emelkedő bizalom, költési hajlandóság és képesség pedig egyértelműen jelentkezik a kiskereskedelemben tapasztalható fellendülésben” – mondta Kovács Gergely, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője. „Bizonyíték erre, hogy a napi fogyasztási cikkek értékbeli bővülése általános, ha különböző mértékben is, de minden csatornát és kategóriatípust érint.”
A globális Nielsen-felmérés körbejárja azt is, hogy a lakhatási költségeken túl megmaradó pénzt mire fordítjuk: Európában a válaszadók több mint harmada (37%) félreteszi pénzét. Nyaralásra és divatra 36-36 százaléknyian költenek. Honfitársainknál valamelyest máshogy alakul a lista: megtakarítási céllal 100-ból 34-en tesznek félre, lakásfelújításra-csinosításra a magyarok negyede (25%), míg nyaralásra 23 százalék költ. Az adósságrendezés a válaszadók több mint egyötödénél jelenik meg válaszként. Tízből három embernek (28%) nincs szabadon felhasználható pénze (Európában ez átlagosan 18%).
Ettől aggódunk A Nielsen fogyasztói bizalmi indexe rákérdez a fogyasztókat a következő hat hónap során leginkább aggasztó területekre is. Az európaiak továbbra is leginkább a terrorizmustól tartanak, a válaszadók 25 százaléka nevezte meg elődleges
A magyaroknál az egészséggel kapcsolatos félelmek vezetnek, százból 25 válaszadó nevezte meg mint elsődleges, illetve másodlagos félelmet. Európában másodikként végzett az egészséges kapcsolatos aggodalom – holtversenyben a munkahelyi biztonsággal.
A magyarok második főfélelme szintén a munkahelyi biztonság, ezt százból 22-en említették, míg a „bronzérmes” az adósság és a gazdaság helyzete lett: mindkettőt 18-18 százalék nevezte meg elsődleges vagy másodlagos félelemként.
Tartunk továbbá a bevándorlástól (16%), a terrorizmustól (14%), a munkahely-magánélet közötti egyensúlytól (13%), emellett nyugtalanít bennünket az iskolai oktatás és/vagy jóléti intézkedések kérdése is (13%). Emellett tartunk az elszabaduló élelmiszeráraktól is (11%).