Évente több millió ember fordul meg az outlet centerek boltjaiban, keresve az állandó 30-70 százalékos kedvezményeket. Az Amerikából indult koncepció hamar meghódította Nyugat-Európát, majd a Premier Outlet Center 2004-es megnyitásával Magyarországon is megjelent az első fecske. A sokat idézett amerikai kiskereskedelmi szakértő, Chris Boring szerint 2013-ban valódi outlet mánia fog kitörni. Az amerikai Boulevard Strategies gazdasági és kiskereskedelmi elemző cég vezetője arra alapozza jóslatát, hogy a piacról mostanra eltűntek a nem versenyképes outlet központok, a „túlélők” azonban folyamatosan erősödnek. Ez a tendencia Magyarországra is igaz.
Az első outlet centerek megjelenése
A bevásárlóközpontokhoz hasonlóan, az outlet centerek koncepciója is az Egyesült Államokból indult. Az első outlet center 1970-ben nyitotta meg kapuit Pennsylvania államban, ahol ezt megelőzően „gyári outletként” funkcionált, vagyis a gyári dolgozók számára kínálta kedvező áron a kereskedelmi forgalomból visszamaradt termékeit. Az igény egyre nőtt a megfizethető márkás termékek iránt, így 1970-ben, a gyár alagsorából egy külön épületbe került az árukészlet, ahol már a nagyközönség is hozzájuthatott.
A 80-as, 90-es években egyre több szezonáru is megjelent az outletek polcain,
Vásárlási szokások
Napjainkban az outletekben - Amerikában és Magyarországon is - alapvetően kétféle vevői igény dominál. Az egyik a speciális márkás termékek és divatcikkek iránti kereslet, vagyis olyan áruk iránti igény, amelyek más kereskedelmi csatornákon nem, vagy csak nagyon kis számban jelennek meg. Emellett az árérzékeny, márkahű vásárló elvárásai, aki odafigyel az öltözködésére, de nem tudja, vagy nem akarja az eredeti áron megvásárolni a termékeket.