Hogyan küzdjünk a manipuláció ellen?

A visszajelzésnek alapvető szerepe van az önértékelés alakulásában, általa válik világossá cselekedeteinknek súlya, következménye, és ebből érzékeljük azt is, hogy a többiek miként viszonyulnak hozzánk. Visszajelzések nélkül viszont könnyen félrecsúszhat a kommunikáció, hiszen kénytelenek vagyunk képzelőerőnkre hagyatkozni - mondja Dr. Szirmay Ágnes. A munkapszichológus úgy tapasztalja, a vezetők szeretnek elzárkózni a visszajelzéstől, amely mintha azt feltételezné, hogy csak az ő véleményük számít.

A számunkra fontos személyek ránk adott reakcióiból következtetéseket tudunk levonni magunkról, a világban elfoglalt helyünkről, a munkahelyen pedig teljesítményünkről - világosít fel Dr. Szirmay Ágnes, munkapszichológus. Szükségünk van visszajelzésekre, mivel a világ folyamatosan változik. Ha nem kapunk visszajelzéseket, akkor legfeljebb elképzeljük, mit gondolnak mások, ami gyakran nem egyezik a valós reakcióval.

Meghatározza a kommunikációs stílust a szervezeti kultúra

Munkahelyünkön rengeteg jelzést adunk egymásnak, egyrészt az együttélés szokásairól, másrészt a munkáról. Itt is interakcióról van szó: az egyik embernek a másik viselkedésre adott reakciójáról, amire azután ez a második személy viszont valamilyen módon reagál. Lényeges, hogy ez az úgynevezett interakció-mozzanat egy láncolat része, hiszen nagyon nehezen értelmezhető egy adott jelzés anélkül, hogy a viselkedést kiváltó jelzéseket ne értsük. Mivel az együttműködés a közös munka alapja, ezért a munkahelyen is alapvető fontosságú, hogy érdemben reagáljunk egymásra, valamint egymás munkájára. "Fontos megérteniük a vezetőknek, hogy a beosztottakkal való együttműködésben is nélkülözhetetlen a kölcsönös visszajelzés. A menedzserek sokszor nem figyelnek oda, hogy mondandójuk eljutott-e a többiekhez, megértették-e azt. Adottnak veszi azt, amit ő válaszreakcióként feltételez. Ha ez a kölcsönös kommunikációs láncolat elakad, akkor hátráltatja a teljesítményt." - figyelmeztet Szirmay Ágnes.

Tudattalan a metakommunikácó

Egy közlés lehet nyílt, direkt, vagy indirekt, illetve ráutaló. Egy nem szóbeli jelzés, utalás lehet például egy grimasz, egy nem tetsző arckifejezés és a konkrét szavakon túl sok minden függ a hangsúlytól is. Ezek az úgynevezett metakommunikatív jelzések. Szintén visszajelzésként fogható fel mások érzelmi kisugárzása, hangulati változása, mint ránk adott reakció, csak ezek rejtettebb jelzések. A metakommunikáció a legősibb jelzés, amely mindig hat a befogadóra, még akkor is, ha nem tud róla. Ha egy dolgozó bejelenti, hogy elhagyja a munkahelyét, amire a főnökének rándul a szája, kitágul vagy éppen összeszűkül a pupillája, akkor ezeket az árnyalt, nem szóbeli jelzéseket is veszi az illető. A nem szóbeli gesztusaink nagy része önkéntelen és a tudattalan közléseink is azok. "Tudattalan közlésnek minősül például az, amikor nem észleljük, hogy milyen elutasítóan nézünk valakire, illetve amikor az érzelmi állapotunk kihat a környezetünkre." - definiálja Szirmay.

Teljes cikkk a HR Portálon olvasható.

Véleményvezér

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.
Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo