Farsang: zsebbe nyúlunk

A Játéksziget közel ezer fő bevonásával készült online felmérése szerint a családok kevesebb, mint 20 százaléka készít saját kezűleg farsangi jelmezt, a megkérdezettek több mint fele hol vásárolja, hol készíti a maskarákat, 30 százalék pedig egyértelműen a vásárlásra voksol.

2 és 5 ezer forint közötti összeget költ gyerekenként a farsangi jelmezekre és kiegészítőkre, arcfestékre a családok fele (ez évek óta nem változott), 15 százalék 1-2000 forintot szán rá, és ugyanennyien áldoznak 5-7000 forintot is, tízezer forint fölé csak 3,5 százalék merészkedik. Idén a legtöbben valamilyen állatjelmezt öltenek, vagy hercegnőnek, tündérnek öltöznek. Népszerűek még a foglalkozásokat megjelenítő jelmezek és a szuperhősök is, de a Jégvarázs Elzája sem ment még ki a divatból. A Star Wars-karakterek és a különféle boszorkányos vagy horror karakterek 6-6 százalék körüli népszerűségnek örvendenek, a Pókembert pedig a gyerekek 5 százaléka választja. Komplett jelmezt már 3390 forinttól is lehet kapni, de egy márkás, mesehős jelmez akár 20 000 forintba is kerülhet.

Kép: Pixabay

A karácsonyi és a húsvéti játékvásárlási rohamhoz képest kereskedelmi szempontból ugyan nem annyira jelentős a farsangi szezon, de a januári általános pangásba hoz némi lendületet. A vevők 80 százaléka a játékboltokat részesíti előnyben, és csak 20 százalék rendel a webshopon keresztül. A legkeresettebbek a 104 és 128 közötti méretek.

Valóra vált horror: játékok kémkednek az otthonunkban?
Egyes modern játékok úgy képesek beszélgetni a gyerekekkel, vagy éppen válaszolni a kérdéseikre, hogy az internetre csatlakoznak. Közben pedig olykor kamerával, mikrofonnal kémkednek utánunk...
A gyerekek többnyire egyénileg viselik a farsangi ruhát, alig 5 százalékuk öltözik be csoportosan. A válaszadók fele 2-3 órát tölt farsangi készülődéssel gyermekenként, függetlenül attól, hogy veszi-e vagy készíti a jelmezt, 18,5 százalékuknak azonban ez akár 5 óránál hosszabb elfoglaltságot is jelenthet, sőt, vannak olyanok is, akik több napot is rászánnak. A jelmezválasztásnál leginkább a gyerek ötlete érvényesül, de a családok 41 százalékánál együtt döntenek, csak 8 százalék válaszolta azt, hogy az anyuka döntése dominál.

A jelmezeknek komoly utóélete van, ugyanis csak a megkérdezettek 21 százaléka írta azt, hogy egyszer használja, a legtöbben más alkalomra is felhasználják, vagy testvéreknek, ismerősöknek adják tovább, elcserélik, vagy hétköznapokon tovább játszanak vele. A gyerekek háromnegyede csak az iskolai vagy az óvodai jelmezverseny kedvéért öltözik be, de vannak, akik otthon, helyi közösségekben vagy különböző délutáni különóráik során is részt vesznek farsangi mulatságon. Néhol még él a kiszézés hagyománya, gyakran táncokat tanulnak a gyerekek, akad, ahol egész héten át áll a bál, a mohácsi busójárás pedig továbbra is népszerű.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo