Chikán Attila: A kommunikáció nem ér véget a csatlakozással

A kommunikáció szerepéről beszélt előadásában Chikán Attila, a BKÁE rektora; a jogharmonizációs feladatokat és már elvégzett munkát értékelte Sárközy Tamás, a műszaki egyetem tanszékvezetője; és a magyar gazdaság uniós szinthez való felzárkózásának esélyeit elemeze Csaba László, a Közép-Európai Egyetem egyetemi tanára; a Piac és Profit Üzlet Európában című konferenciájának plenáris ülésének második felében.

Chikán Attila, a BKÁE rektora – ezúttal mint az EU Kommunikációs Közalapítvány kuratóriumának tagja – a kommunikáció szerepéről beszélt az uniós csatlakozással kapcsolatban.
A kommunikáció általános céljai közé tartozik a lakosság személyes érintettség-érzetének a felkeltése, a pozitív hozzáállás elérése, és célcsoportoknak célozva az egyéni kérdésekre, teendőkre való válaszok megadása – hangsúlyozta az előadó. – Miután Magyarországon igencsak jellemző, hogy a közproblémákra – mondván “úgyse tudjuk megoldani” – egyéni megoldásokat keresünk, nem triviális cél az sem, hogy a válaszokat és feladatokat társadalmi és kisközösségi szövetségeknek szólóan kell megfogalmazni.

#img1#

Az uniós csatlakozással kapcsolatos kommunikáció nem fejeződik be a népszavazással vagy magával a belépéssel, mert igazából csak az azt követő két-három évben éled fel a széles társadalmi érdeklődés, amit ki kell elégíteni – mondta Chikán Attila.

A kommunikáció konkrét célja közé tartozik az uniós lehetőségek megismertetése, a feltételrendszer egyértelművé tétele, a közösségi vívmányok átvételének segítése (“szeretjük a mellékutakat, ezek egy része valóban lezárul, de az nem baj”), az unió gazdaságpolitikájának a megismeretése (“mire kapunk pénzt és mire nem”) és a hazai intézmények partneri viszonyainak a felismertetése, illetve nem utolsó sorban a speciliás szakmai információk közvetítése.

A kifejezetten kis- és középvállalkozásoknak szóló üzenet lényege, hogy a csatlakozás lehetőséget teremt, amit a feltételhez való alkalmazkodással tudunk kihasználni. Továbbá az egységes piac egyenlő feltételeket jelent, ahol a tájékozottság a versenyelőny. S Chikán Attila megerősítette Parragh László azon szavait, hogy: a felkészülést lehet segíteni, de egyéni feladat!

A jogharmonizáció terén jól állunk

Sárközy Tamás, a Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem rektora, a magyar társasági törvény “atyja” az első mondataiban kijelentette, hogy a joghamonizáció terén minimális a hátralévő teendőnk. Egyrészt azért, mert Magyarország már 1968. után kialakította a magas kvázi piacgazdaságát szabályozó jogállományát. Nálunk – ellentétben több más, velünk együtt csatlakozó, egykori szocialista országgal – mindig is léteztek piaci technikák (téeszmelléküzemágak, gmk-k stb.). A gazdasági rendszerváltás lehetőségét pedig a magyar jogalkotás a tényleges társadalmi rendszerváltás előtt két évvel megteremtette, a Gazdasági és Társasági törvénnyel (GT), majd a pénzpiac működését szabályozó törvényekkel. Másrészt azért, mert az Európai Unió nem akar egy egységes, teljes gazdasági joganyagot rákényszeríteni a tagországokra. Amit szabályoz, az az úgynevezett “big business”, tehát a bankok, a tőzsde, a kiemelt részvénytársaságok működése, de abban nem szól bele, hogy a kis- és középvállallkozások milyen helyi keretek között dolgoznak.

#img2#Ez nem mond ellent annak, hogy néhány kisebb változás még hátra van a jogharmonizáció miatt. Ilyen, hogy a GT-ben megengedőbbek voltunk a cégek tőkeemelésének tőkeleszállításának, az apportnak a szabályozásában, mint az EU. Tudatosan, hiszen a magyar vállalkozások tőkeszegények, ezért ezt a liberalizációt egészen addig fent is kívánjuk tartani, amíg csak lehet. Egy másik teendő a cégeljárás elektronizálása, ami saját érdekünk, hogy megvalósuljon, de pénzkérdés (“ám ha kötelező, meg kell tenni”). További jogi igazodást igényel, hogy az uniós intézményeket bele kell foglalni a magyar jogrendbe.

Gyakori ijesztgetés az unióval szemben, hogy “tömeges jönnek a külföldiek”. Ez azért teljesen alaptalan félelem, mert a külföldiek semmi olyat nem tehetnek majd a csatlakozás után Magyarországon, amit már eddig ne tehettek volna meg! – hangsúlyozta a jogászprofesszor.

Bár nem szűken vett jogszabályozási kérdés, de megemlítendő az uniós versenypolitika, és az ahhoz való alkalmazkodásunk. A magyar versenytörvény teljes egészén EU-konform, tehát egy minimális igazításra van csak szükség. Nem az viszont a praxisunk! – hívta fel ár a figyelmet Sárközi Tamás. – Olyan szemléletes példával érzékeltetve a fonák hazai helyzetetet, mint amikor nem egy művész szerződik egy főszerepre, hanem a Bt.-je, illetve amikor a sztáredző helyett a felesége vonul börtönbe, mint a Bt. beltagja, miután kültag férjét elfutotta a méreg a mérkőzésen. Az unióban többek között nehéz lesz majd elfogadtatni a munkaviszony helyetti ál-vállalkozói szerződéseket.

Egyetlen területen valóban számíthatunk még további jogharmonizációs feladatokra, ezek pedig a szabványok és különösen a számviteli előírások. Ennek az EU bürokráciáján kívül főként az az oka, hogy néhány olyan szabályozási ötletet, amit a már tagországok sem szeretnének betartani, a csatlakozó országokon kísérleteznek ki. Ilyen a jogi személyek büntethetősége, a “csendes társ” megszüntetése.

Tagadhatatlan, hogy egy-egy területen tetten érhető a magyar hivatalok lustasága, bizonyos fontos szabályok időben történő átvételének az elmaradása – ismerte el az előadó -, de ennél sokkal veszélyesebb a “stéberség”, amikor a hazai minisztérium az uniós jogharmonizációra hivatkozva olyasmit erőltet rá a magyar gazdaságra, amit nem kellene.

Van-e esély az uhiós szinthez való felzárkózásra?

#img3#Csaba László, a Közép-Európai Egyetem tanára, közgazdászkutató “Magyarország az EU-ban; konvergáljunk vagy divergáljunk?” című előadásában végül is azt vezette le, hogy van remény a magyar gazdaság számára az Európai Unió átlagos fejlettségi szintjének az elérésre (tehát konvergáljunk), de az nem valósul meg automatikusan.

"Lehet beszélni a kis- és közévállalkozásokat segítő programokról, fejlesztési tervekről, de a vállalatok csak akkor fejlődnek valójában, ha maga az ország gazdasága fejlődik, aminek viszont feltétele a belső piac fenntartható fejlődése. Miként hat erre az uniós csatlakozás?” – vetette fel Csaba László.

Gyakori vélemény – mondta -, hogy hátrányosan értinti majd a magyar kisvállalatokat a “stabilitási és növekedési egyezmény”, hiszen korlátozni fogja az állami segítséget. Ez az összefüggés így nem igaz. Azok a már tagországok ugyanis, amelyeknek nincsenek strukturális gondjai, minden további nélkül képesek voltak a növekedést és az egyensúlyt együtt produkálni, míg azokban az országban – mint például a németeknél -, ahol belső szerkezeti problémák vannak, ezek, és nem az egyezmény miatt lassult le a fejlődés.

Jelenleg Magyarország reálfejettségi mutatója az EU átlagához képest 51 százalék, ami a négy évvel ezelőttihez képest (46% volt) jobb. Ugyanezen idő alatt Bulgária 29%-ról 28%-ra, Románia 29%-ról 23%-ra, Csehország 64%-ról 59%-ra esett vissza. De vajon milyen módszerekkel tudunk a további felzárkózás érdekében az uniós átlagnál gyorsabb gazdasági növekedést produkálni? Az előadó összegyűjtött öt elméletileg lehetséges választ, majd azonnal bírálta is azokat a gyakorlattal. Az első az úgynevezett endogénnövekedési elmélet, amelyik a kutatás-fejlesztésre vezeti vissza a gazdasági fejlődést. (Magyarország a bruttó hazai tőke egyszázalékát sem forsítja erre!) Egy másik elmélet a fizikai tőkeberuházásokra alapoz. (E tekintetben nem állnánk rosszul.) Megint másik a tőkeallokációra, tehát a meglévő pénz hatékonyabb felhasználására. (A Budapesti Értéktőzsdére évek óta nem vezettek be új papírokat; a privatizáció végéhez ért és a bankszektor aktivizálása se kecsegtet reményekkel.) Szóba jöhetne még az élénkítés eszközeként az állami költekezések fokozása (ez megtörtént, eredménye kétséges), és az EU-források bevonása. Tegyük hozzá: ha ki tudjuk használni azokat!

Apatini Kornélné előadása

Nagy Sándor és Parragh László előadása

Balázs Péter és Magyari Donát a bevonható forrásokról

Szaló Péter, Lednitzky Péter és Mohácsi Béla a bevonható forrásokról

G. Német GYörgy, Dunai Péter és Plenter jános előadása

Nagy Miklós, Semperger Kinga és Vadász György előadása

Véleményvezér

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.
Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo