Azt sem tudjuk, mi fán terem

A GfK Hungária Piackutató Intézet a Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért (Business Council for Sustainable Development in Hungary) felkérése alapján a magyar felnőtt lakosság tájékozottságát, véleményét vizsgálta a vállalatok társadalmi szerepvállalásáról és a fenntartható fejlődés fogalomkörével kapcsolatban.

A fenntartható fejlődés fogalma az 1980-as évek elején jelent meg a nemzetközi szakirodalomban, Lester R. Brown jelentése nyomán. A szakember definíciója szerint "a fenntartható fejlődés olyan fejlődés, amely kielégíti a jelen szükségleteit, anélkül, hogy veszélyeztetné a jövő nemzedékek esélyét arra, hogy ők is kielégíthessék szükségleteiket." A fenntartható fejlődés célja tehát a szociális, a gazdasági és környezeti szempontok összehangolása a fejlesztési stratégiák, programok kidolgozásakor, valamint figyelembe vételük a megvalósítás alkalmával.

A fenntartható fejlődés és a környezettudatosság

A közvélemény-kutatás adatai alapján elmondható, hogy a lakosság mindössze 14 százaléka rendelkezik hozzávetőleges információval, és mindössze 3 százaléka tudott pontos fogalmi meghatározást adni a témával kapcsolatban. A vásárlói tudatosság - beleértve a környezettudatosságot is -, a magyar lakosság harmadára jellemző. A vállalatok által előállított termékek, illetve kínált szolgáltatások kiválasztásakor pedig a válaszadók közel 10 százaléka fordít figyelmet arra, hogy a megvásárolt érték mennyire követik a fenntartható fejlődés szempontjait. Nem meglepő módon a jövedelem szempontjából a magas keresettel rendelkező, az AB-szegmensbe eső vásárlók a legtudatosabbak.

A kevés értesüléssel rendelkező válaszadók azonban kifejezték igényüket arra vonatkozólag, hogy szeretnének széleskörű tájékoztatást kapni az általuk vásárolt termékekről, azok előállításáról, valamint az emberi egészségre és környezetre gyakorolt hatásukról. A bővebb felvilágosítást igénylő válaszadók többsége a 20-39 éves korosztályba, valamint régiós besorolás szerint a Közép-Dunántúlon, valamint az Észak-Magyarországon élők tartoznak. A hiteles és megbízható információk birtokában a lakosság kétharmada lenne hajlandó többet fizetni egy adott termékért, amelyről pontosan tudja, hogy előállítója figyelembe veszi a fenntartható fejlődés szempontjait.

A vállalatok társadalmi szerepvállalásával kapcsolatos általános vélemények a magyar lakosság körében

A hazai helyzetet illetően a válaszadók 13 százaléka nyilatkozott úgy, hogy szerinte a magyarországi cégek elegendő figyelmet fordítanak a fenntartható fejlődés elveinek megfelelő működésre, és jelentős hányaduk, 64 százalékuk számolt be ellentétes álláspontról. Fogyasztási szempontból legértékesebb (20-49 éves korosztály, legmagasabb vagyoni státuszú, felsőfokú végzettséggel rendelkező, vezető beosztású) körből kerültek ki a leginkább elégedetlenek.

A vállalatok által képviselt társadalmi értékek, normák közül nagyon magasra értékelték a környezetvédelem érdekében tanúsított szerepvállalásuk fontosságát, valamint az egészséges és biztonságos munkakörülmények biztosítására irányuló tevékenységüket.

Az információforrás hitelessége

A fenntartható fejlődésért készített tanulmány arra a tényre is rávilágít, miszerint a lakosság milyen módon szerez információt egy-egy vállalatról és a kapott információt mennyire tartja hitelesnek, elfogulatlannak, megbízhatónak. Az adatokból egyértelműen az a következtetés vonható le, hogy a lakosság leginkább a gazdasági szférán kívül eső hivatalos szervekben, illetve a civil szervezetekben bízik meg, a legszkeptikusabb pedig a vállalatok saját reklámjaival szemben.

Véleményvezér

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.
Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.
Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét

Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét 

Nem kívánatos a könyvelő a Harcosok Klubjában.
Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő

Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő 

Oksabb lett volna, ha Hoppál Péter csendben marad.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo