Az Y generáció negyede dolgozna kkv-nál

Nem alkotnak homogén csoportot az úgynevezett „Y generáció” tagjai, mert eltérően viszonyulnak a munkához és másként ítélik meg a munka és a szabadidő optimális egyensúlyát.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A magyar diákokra általában igaz, hogy vonzónak tartják a multinacionális vállalatokat, de sokan nem reálisan mérik fel saját munkaerő-piaci lehetőségeiket – áll a Deloitte „Első lépések a munkaerőpiacon” című megjelentetett tanulmányában. „A felmérés egyik legfontosabb megállapítása, hogy a megkérdezett diákok és friss diplomások szerint az egyetemeknek szerte a régióban jobban fel kellene készíteniük őket a munka világára és a munkakeresés folyamatára. Nem csupán magyar sajátosság, hogy ha ezen a téren sikerülne előrelépést elérni, akkor a fiatalok (és így a friss diplomások) körében megfigyelhető magas munkanélküliség csökkenthető lenne. Ez azért is fontos, mert jelenleg ez jelenti az egyik legnagyobb problémát a közép-európai térségben és általánosságban az Európai Unióban – mondta Gion Gábor, a Deloitte Magyarország elnök-vezérigazgatója.

A magas fizetés érdekli a fiatalokat - kép:sxc

A felmérés szerint a vezető közép-európai egyetemeken tanuló diákok és az onnan kikerült friss diplomások közül sokan sorolják magukat előbbre kortársaiknál, akikkel a munkahelyekért versenyeznek.  Ehhez szorosan kapcsolódó megállapítás, hogy a fizetési igényük gyakran magasabb, mint amennyit a régióban tevékenykedő munkáltatók hajlandóak lennének kifizetni a pályakezdőknek, és sok esetben jelentősen meghaladja az adott ország átlagkeresetét. Mindez azt jelzi, hogy a tehetséges diákok sokszor nincsenek tisztában valós elhelyezkedési esélyeikkel.

Magas kezdő fizetésben bíznak a megkérdezett diákok

Mivel motiválható a jövő nemzedéke?
Az ezredfordulós (Super Millennials) nemzedék másként dolgozik, eltérő igényei vannak a munkahelyi élettel kapcsolatosan. Az ezredfordulós nemzedék nemsokára többségben lesz a munkaerőpiacon, így jelentős hatással lesz majd a munkavégzés jövőbeni módjára, ezért kiemelten fontos e generáció hozzáállásának és viselkedésmintáinak a megismerése. A digitális bennszülötteknek is nevezett nemzedék a munkaidőben folytatott személyes kommunikációra egyfajta jogként tekint. Munkahelyükön jellemzően naponta többször is fellépnek Facebook-falukra, hogy leellenőrizzék ottani forgalmukat, chat-szobákat is látogatnak, szöveges üzeneteket küldenek és fogadnak a személyes mobileszközeiken. Többségük arról számol be, hogy a munkaidejük alatt személyes feladatokat is elvégeznek.
A felmérés magyar résztvevői átlagosan kb. 170 000 forintnak megfelelő nettó összegre számítanak induló fizetésként (a nők átlagosan kb. 160 000 forintos, a férfiak kb. 188 000 forintos fizetést remélnek). A megkérdezettek 20,7 százaléka számít mintegy 217 000 forintnál magasabb fizetésre, ami másfélszer annyi, mint a 2012-as nettó magyar átlagbér (kb. 146 000 Ft) – tette hozzá Gion Gábor.

A tanulmány rávilágít arra, hogy a munkáltatók számos megoldás közül válogathatnak, amelyekkel a térség legtehetségesebb friss diplomásait magukhoz csábíthatják, és meg is tarthatják. Ezek tulajdonképpen nem is kerülnek sokba, és viszonylag könnyen alkalmazhatók. A munkahely megválasztása kapcsán például a folyamatos szakmai fejlődés és képzés lehetősége a legfontosabb szempont a régióban élő diákok szemében, míg a munkaerő megtartásának legjobb eszköze a minőségi munka megfelelő elismerése és megbecsülése. Magyarországon a magas fizetés (44%), valamint a szakmai fejlődés lehetősége (24%) a két legfontosabb szempont az első munkahely megválasztása során. Ezt követi az érdekes és változatos projektek (15,7%) megléte, a munka és a magánélet egyensúlya (14,5%), valamint a vonzó juttatások (14,5%).

Az internet egyértelműen fontos szerepet tölt be az álláskeresésben, hiszen a megkérdezettek nagy része látogatja rendszeresen az állásportálokat és a munkáltatók weboldalait. Ezt a csatornát elsősorban a mesterképzésen tanuló diákok részesítik előnyben. A hallgatók a diákszervezeteken keresztül is tájékozódnak a lehetőségekről, az egyetemeken működő karrierirodák azonban az általános vélekedés szerint nem kínálnak elegendő álláslehetőséget.

Népszerűek a multinacionális cégek

Hogyan tartsuk meg az Y generációt?
Az elmúlt fél évben a HR-vezetők rendre a korábban sikeres ösztönzési módszerek hatástalanságáról számolnak be; a cégvezetők ezek költséghatékonyságának határozott romlását érzékelik. Az elhúzódó recesszió kiélezi a munkaadók és a munkavállalók viszonyát. A legértékesebb munkatársakért fokozott verseny zajlik, éppen ezért megtartásuk és a céghez való kötődésük erősítése felértékelődött.
A hazai válaszadók több mint fele (53,3%-a) jelentkezett multinacionális vállalatokhoz, 25,4 százalékuk pedig hazai kis- és középvállalkozásokat, illetve nagyvállalatokat választott. A diákok közel kétharmada a megelőző hat hónapban legalább egy, de legfeljebb öt céghez adta be jelentkezését, míg csupán 7,6 százalékuk küldte el önéletrajzát több mint 15 céghez.

Ez a hozzáállás a multinacionális nagyvállalatok számára megkönnyítheti a munkaerőhiány okozta probléma megoldását, ugyanakkor az is előfordulhat, hogy a térségben bizonyos területek elszívják a tehetséges munkaerőt a helyi munkaerőpiacokról. A multinacionális nagyvállalatok vonzó lehetőséget jelentenek a friss diplomások számára, köszönhetően annak, hogy ezeknél a cégeknél olyan, közös értékekkel bíró, globális csapatnak lehetnek tagjai, amely számos országban jelen van, és így sok különböző nemzetiségű munkavállalót tömörít. Minél előrébb jutnak a fiatalok a karrierlétrán, annál gyakrabban kerülhetnek kapcsolatba külföldi kollégákkal, és ezzel párhuzamosan több nemzetközi projektben vehetnek részt.

 

Véleményvezér

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.
Budapesten van a legtöbb orosz kém

Budapesten van a legtöbb orosz kém 

Több mint félszáz orosz kém dolgozik Magyarországon.
Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo