Sümeghy Csaba még kérkedett is azzal, hogy ő volt annakidején az a kormánymegbízott, aki „gondoskodott” a kötelező kamarai tagság rendszerének megszüntetéséről. A Fidesz-politikus ezt pár órával azelőtt tette, hogy összeült a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara küldöttgyűlése. Az április 28-i tanácskozásnak mintegy üzente is Sümeghy, hogy egy füst alatt felszámolta a zsíros állásokat is a köztestületben. Minderről az egyik kamarai küldött számolt be azzal a felszólítással, hogy az ízléstelen politikusi kinyilatkoztatást utasítsa vissza az MKIK.
Az amúgy hagyományos koreográfiájú küldöttgyűlés rendhagyó napirendet is beiktatott a tanácskozásba, tekintettel arra, hogy Parragh László uniós csatlakozási centiméterén már csupán két napnyi idő maradt hátra, s ez is alkalom volt a belépés előtti gazdasági közállapotokról értékelést adni. Az MKIK-elnök azt szögezte le először, hogy a belépő új országok együttesen annyit tesznek ki, mintha egy újabb Hollandiával gazdagodna az EU. Számokba átültetve mindez: a 12 ország GDP-je gyorsabban nő, mint az unió mai tagállamaié, a csatlakozással pedig az összesen előállított nemzeti termék 5 százalékkal lesz több, a népességszám pedig 20 százalékkal, ugyanakkor az egy főre jutó GDP átlagosan 9 százalékkal lesz kevesebb, mint a 15 tagú unióban. Parragh egy másik mai EU-s országgal is összemérte a csatlakozókat, miszerint a termelékenységre, a felzárkózást jellemző adatok alapján egyetlen állam, Szlovénia az, amelyiknek fejlettségi szintje eléri Porugáliáét. A mekkorák is leszünk az EU-ban kérdésre az MKIK elnöke kutatási adatokra hivatkozva közölte, Magyarország csatlakozásával mindössze 0,7 százalékkal járul hozzá a 25 tagállam együttes nemzeti össztermékéhez.
A csatlakozók mezőnyét elemezve jutott arra a következtetésre Parragh László, hogy a GDP és az ipari termelékenység átlagos növekedési ütemével, az átlagos beruházási rátával jellemzett növekedési potenciálban a balti országok törtek az élre, a közép-európai mezőny pedig fej fej mellett halad. A tőkevonzás milyensége azonban nagy eltérést mutat, mégpedig a kárunkra. A Világbankra hivatkozva érvelt tovább az elnök, miszerint a csatlakozó országok többségénél és éppen a közép-kelet-európai régióban mérséklődnek a közvetlen külföldi tőkebefektetések és a fizetési mérleg növekvő hiányát egyre inkább adósság terhére finanszírozzák. A tőkevonzó képességet nem csak a privatizáció vetületében lehet értékelni, a 15-öknél, ahol gyakorlatilag nem számolnak a magánosítással, az egy főre jutó invesztíció értéke eléri az évi 1500 dollárt. Az államháztartási egyensúly helyzete egyik csatlakozó ország esetében sem kedvező, a „negatív versenyben” a mi pozícióink nem is túl rosszak. Azzal számolni kell, hogy a csatlakozás befizetési kötelezettséggel is jár, ami rontja az államháztartás pozícióját. Hosszabb időszakot vizsgálva a többiekhez viszonyítva ugyancsak relatíve jó a folyó fizetési mérleg magyarországi adatsora.
Egy márciusi adatokat tartalmazó nemzetközi felmérésre hivatkozva fejtette ki Parragh László, hogy a vállalkozások 42 százaléka még el sem kezdte a felkészülést az EU-s csatlakozásra. Persze az is lényeges körülmény, hogy a vállalkozások 1 százaléka értékesít külföldön, mi több, 9 százalékuk nem az ország-, hanem a megyehatárt sem lépi át termékeivel. A közepes vállalatok forgalmának 20 százaléka megy exportra, illetve a 40 nagyvállalat produkálja a kivitel 80 százalékát.
A vállalkozások erőforrás állapotát vizsgálva azt állapította meg az MKIK elnöke, hogy a szakmunkás munkaerő hiánya mind komolyabb gondok okozója, ráadásul a felsőoktatás és a gazdaság kapcsolata munkaerőpiaci szempontból sem megfelelő. A csatlakozó országok között nálunk az idegennyelv-tudás szintje a leggyengébb. Az infrastruktúra fejlesztéséért elismerendő módon cselekszik a kormányzat, s kívánatos lenne ésszerű erőforrás átcsoportosításokra is sort keríteni, hogy az autópályákhoz vezető úgynevezett ráhordó utak, valamint a fővárosi utcahálózat minősége is javuljon. Parragh szerint a K+F nálunk is elszakadt a reálgazdaságtól, öncélú fejlesztések folynak leginkább a különböző kutatóhelyeken. Az elnök leszögezte, hogy nálunk több területen – a telefoniában, az üzemanyag-értékesítésben - átlag fölötti a monopolizáltság. Előnyös viszont, hogy a magyar bankrendszer az, amelyik leginkább vállalkozás-centrikus.
A kamara küldöttközgyűlésén a csatlakozás alkalmából nyilatkozatot fogadtak el. Idézzük: „Magyarország korszakos jelentőségű esemény előtt áll, 2004. május 1-ével az Európai Unió teljes jogú tagjává válik. Ettől a naptól az uniós tagállamokat megillető jogok és a rájuk háruló kötelezettségek hazánkra is vonatkoznak. Ez a nap egy ünnepélyes megállója az évekkel ezelőtt elkezdődött csatlakozási és még évekig tartó felzárkózási folyamatnak. Korszakos jelentőségét az adja meg, hogy egy olyan egységes piac – és ezzel együtt döntéshozatali és érdekérvényesítési rendszer – közvetlen részeseivé válunk, amely jelentős befolyást gyakorol a világgazdaság, benne a világkereskedelem alakulására.
A csatlakozással folyamatosan javuló lehetőségek nyílhatnak meg a magyar gazdaság előtt, de a lehetséges veszélyekkel is tisztában kell lennünk. Számítani kell az egységes piacon belül érvényesülő rendkívül éles versenyre, tehát arra, hogy a csatlakozásnak a vállalkozások között nyertesei és vesztesei is lesznek. Az egységes piacon nemcsak az egyének és a vállalkozások, hanem az országok is versenyeznek a lehetőségekért, az uniós támogatásokért. Nagyon sok múlik tehát azon, hogy Magyarország hogyan képes érvényesíteni érdekeit az Unió döntéshozó szervezeteinél.
A magyar érdekek érvényesítésében nemcsak a kormányzatnak van szerepe, nekünk a gazdasági kamaráknak is felelősségünk, hogyan tudjuk közvetíteni, illetve beépíttetni a gazdaság érdekeit, elvárásait ebbe az érdekérvényesítési folyamatba.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, valamint a területi kereskedelmi és iparkamarák kezdettől fogva támogatták és támogatják Magyarország uniós csatlakozását, tagságát. A kamaráknak, mint gazdasági önkormányzatoknak a csatlakozást követően még nagyobb szerepük lesz a vállalkozók informálásában és felkészítésében a gazdaság érdekeinek érvényesítésében, valamint a közvetett támogatások megszerzésében.
A csatlakozás, a tagság előfeltétele annak, hogy Magyarország uniós integrálódása tovább folytatódjon és elmélyüljön. A sikeres integráció a kormányzat, a gazdasági önkormányzatok és érdekképviseletek, valamint a vállalkozói szféra együttműködésére épülő folyamat eredménye lesz. A folyamat szerves eleme és egyben tulajdonképpeni célja a felzárkózás, amelyet egy átfogó, a vállalkozások versenyképességét javító integrációs gazdaságpolitika kidolgozása és következetes végrehajtása alapozhat meg. Ennek az integrációs programnak a kidolgozásához az MKIK is kész hozzájárulni konkrét javaslataival, programjaival. A gazdasági kamarák a vállalkozások képviseletében ezzel a cselekvő hozzájárulással ünneplik meg hazánk európai uniós csatlakozását.”
A vállalkozások 9 százaléka a megyehatárt sem lépi át termékeivel
A belépő új országok együttesen annyit tesznek ki, mintha egy újabb Hollandiával gazdagodna az EU – hangzott el a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara közgyűlésén. A termelékenységre, a felzárkózást jellemző adatok alapján egyetlen állam, Szlovénia az, amelyiknek fejlettségi szintje eléri Porugáliáét. Az MKIK nyilatkozatot fogadott el hazánk uniós csatlakozása alkalmából.
Véleményvezér

Megbukott az Elon Musk által támogatott legfelsőbb bírójelölt
A választásnak hatalmas tétje volt, kié lesz a többség a wisconsini legfelsőbb bíróság testületében.

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák
A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos
Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet
A két ország újabb listán ver minket.