A kiszámíthatatlanság ára

A maradék nyugdíjpénztári megtakarítások bekebelezésének szándéka ismét a figyelem középpontjába állította az időskori megélhetés kérdését. Az állami nyugdíj mellett ugyan számtalan hosszú távú megtakarítási forma létezik a hazai piacon, a lakosságnak azonban csekély százaléka takarékoskodik idős korára. Ebben a jövedelmi viszonyok mellett komoly szerepe lehet a kiszámíthatatlan szabályozásnak.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 


Kép:sxc

A nyugdíjrendszer szinte valamennyi európai országban átalakításra szorul a gazdasági és demográfiai folyamatok miatt. Az államok többsége a magán megtakarítások felé tereli a polgárait: már hét olyan európai ország van, ahol az időskori jövedelem 40 százaléka származik a nyugdíjas korig félretett tőkéből. Angliát szokták ebből a szempontból mintaként emlegetni, mivel a szigetországban négyféle magán-nyugdíjpénztári megtakarítás közül választhat a lakosság.

Jóllehet a kormány a nyugdíjrendszer egykori második pillérét felszámolta, a magán-nyugdíjpénztárak továbbra is megpróbálnak talpon maradni és talán egyszer újból tagokat toborozni, immár önkéntes alapon, a tudatos választásban bízva. Létezik az önkéntes nyugdíjpénztári ág, a nyugdíj-előtakarékossági számla és a kevesek által ismert foglalkoztatói nyugdíj is (erről itt olvashat bővebben). Lehetőség van Magyarországon is az öngondoskodásra, a lakosságnak mégis csupán csekély százaléka tesz félre nyugdíjas korára. Ráadásul egy korábbi Aviva kutatás rámutatott arra is, hogy 25-34 évesek 65 százaléka elutasítja a havi rendszeres nyugdíjcélú megtakarítást, és inkább rövid távra fektet be. Az okok között valószínűleg a szabályozás kiszámíthatatlansága is szerepel.

Mi lesz a magán-nyugdíjpénztárakkal?
A 102 ezer nyugdíjpénztári tag március 31-ig dönthettek az állami rendszerbe való visszalépésről, ezúttal azonban a maradókat sem zárták ki az állami nyugdíjrendszerből. A már korábban elfogadott kormányhatározat értelmében a pénztártagok is szereznek szolgálati időt, és keresetük a tb nyugellátás során figyelembe vehető, bár a nyugdíj összegének megállapítására vonatkozó szabályok még kérdésesek.
A visszalépők végül ugyanazokat a mentességeket és kedvezményeket is megkapták, mint amelyek a 2011-ben visszalépőket megillették: adó és járulékmentesen felvehetik a reálhozamot és a tagdíj-kiegészítést, valamint azok, akik a magán-nyugdíjpénztárból önkéntes nyugdíjpénztárba utaltatják a tagi kifizetéseiket, az összeg 20 százalékának megfelelő, legfeljebb 300 ezer forintos adó-visszatérítésben részesülhetnek.
A kasszák többsége viszont az utolsó pillanatig hezitált a jövőt illetően, a hatályos törvény előírásait figyelembe véve ugyanis reálisan majdnem esélytelen a fennmaradásuk. A végső – és az áprilisra körvonalazódó taglétszám függvényében fenntartható – működési modell kidolgozására attól függően van idejük, hogy hogyan gazdálkodtak eddig.

A hosszú távú lakossági megtakarítások ösztönzése kisebb-nagyobb intenzitással megjelent a hazai szabályozásban, azonban az elmúlt tíz évet alapul véve elmondható, hogy a megtakarítási időtávval nem volt összhangban a változások gyakorisága. Nem nevezhető kiszámíthatónak és konzekvensnek az a pálya, amelyet a szabályozás befutott, pedig a megtakarítások hatékony ösztönző rendszerének ez lenne az egyik alapfeltétele - véli az ING Biztosító és az RSM DTM Zrt.

Termék függő szabályozás

A nyugdíj és más célokra is felhasználható megtakarítások között az életbiztosításokra is előszeretettel épített a magyar lakosság, főként akkor, ha valamilyen kedvezmény is támogatta az előtakarékosság valamely formáját. Egy pillantást vetve az elmúlt tíz év sok kunkorral tarkított pályájára, egy konzekvencia azonnal levonható: a megtakarítási időtávval nem volt összhangban a szabályozás változásának gyakorisága.
– Elsősorban a hosszú távú kiszámíthatóság megteremtésére lenne szükség, amely e megtakarítások növelésére is jótékonyan hat – emeli ki Kovács Zsolt, az ING Biztosító elnök-vezérigazgatója. Szerinte fontos a tervezhetőség mind az egyének szintjén, mind makrogazdasági szempontból. A hosszú távú befektetések hatékonysága miatt pedig fontos a felkészült tanácsadói partner is, akinek ezen időtávon kell az ügyfél döntését felelősen támogatnia, az adott jogszabályi keretek ismeretében.

A szakember példaként a az élet- és nyugdíjbiztosítást említi. 2001-ben a befizetett összeg ötödéig – de legfeljebb ötvenezer forintig – adókedvezményre voltak jogosultak a magánszemélyek, s az életbiztosítási célú befizetések hozama is adómentes volt. 2003-tól megemelkedett az igénybe vehető adókedvezmény mértéke, immár százezer forintra növekedett az értékhatár, illetve további 10 százalék adókedvezmény járt a díjnövekmény után. 2005-től már csak 6 millió forintos jövedelemkorlátig járt ezen adókedvezmény, ráadásul a többi adókedvezménnyel összevonva húzta meg a szabályozó a százezer forintos felső limitet.

70 százalék kéne
Az OECD nemrégiben elfogadott egy irányelvet, amely szerint a nyugdíjba vonulást megelőző átlagjövedelem 70 százalékának megfelelő havi bevételre lenne szüksége minden nyugdíjba vonulónak. Ehhez képest Magyarországon a 2011 és 2051 között nyugdíjba vonulók esetében az így kalkulált szükséges anyagiak és a jelenleg számukra várható nyugdíjösszegek közötti különbözet éves szinten átlagosan 532 ezer forint az Aviva felmérése szerint.

Szűkítette a kedvezmények körét a 2006. augusztus 31-től bevezetett 20 százalékos kamatadó, amely az életbiztosítások hozamára is vonatkozott. A következő évben az adókedvezmény jövedelemkorlátja 3,4 millió forintra csökkent, ezt kompenzálta kissé, hogy az adókedvezményt a befizetett díj 30 százalékáig lehetett igénybe venni 2009-től. Új fejezet kezdődött 2010-ben, amikor megszűnt az életbiztosítások adókedvezménye, a hosszú távú elkötelezettség ösztönzése abban nyilvánult meg, hogy a kamatadó felére csökkent az ötödik év után, és adómentessé vált a tízedik évet követően.

Így lehet ösztönözni

Magyarországon egyértelműen befolyásolják a kedvezmények a megtakarítási hajlandóságot. A rendszeres elő-takarékosságon alapuló felhalmozás ösztönzése megvalósulhat adókedvezmény, a hozam adómentessége, vagy állami kiegészítés formájában is. Utóbbi szélesebb kör számára biztosíthat valós alternatívát, mint az adóalap csökkentése, mint ahogyan az a lakás-takarékpénztári kedvezménynél is sikerrel megvalósul, ahol a rendszeresen félretett összegekhez kapcsolódik az arányos állami támogatás.
– A hosszú távú megtakarításra ösztönző adókedvezmények hátulütője, hogy szja-kötelezettség nélkül nem kihasználhatók, ami - figyelembe véve például a családi kedvezményt - jelentős rétegeket üthet el a kedvezmény igénybevételétől, ezért érdemes más megoldást is keresni, ha szélesíteni kívánjuk az ösztönzöttek körét - véli Hegedüs Sándor, az RSM DTM Zrt. adópartnere.

A szakember elmondta: a hosszú távú tartalékképzés során érdemes a megtakarítások időtartama és célja alapján differenciálni, ezektől függő ösztönzőket bevezetni, és egységesen kezelni a különböző formákat, e paraméterek függvényében.

Lendíthet a lakossági megtakarításokon, ha a támogatások nem egyedi termékhez, hanem a megtakarítási időtávhoz kapcsolódnak. A hozam hosszú távú lépcsőzetes adókedvezménye, illetve adómentessége - az szja-kötelezettségtől és a jövedelemtől függetlenül - az időtávot veszi figyelembe, tényleges igénybevételét a magánszemély szándéka és lehetőségei határozzák meg.
– Ennek érdekében a szabályozásnak terméktulajdonságokat és betartandó célokat kellene meghatároznia, és nem egy-egy terméket definiálnia. Ezzel a piaci innováció új lendületet kaphatna, a kötelező, egységes, teljes körű és közérthető informálással pedig biztosítható lenne az átláthatóság is - összegzi Hegedüs Sándor.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo